Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2102 ggr
JazzBass
2013-07-30 13:41

Utmaningen - Omgång 41

Temat den här omgången är FORMER. Som vanligt är det fritt fram att tolka temat hur man vill men man ska ändå klart kunna se och förstå kopplingen till temat.

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast fredagen den 9.8, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

EDIT 12/8 - Ändrade formuleringen i sista regeln i punktlistan, så den bättre motsvarar det som avses. /JazzBass

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Andina
2013-08-01 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

(Det här var inte lätt… det finns ju former överallt! ;) )

Well, well, well… Forms!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JazzBass
2013-08-05 11:15
#2

Måste puffa lite så den här inte glöms bort. 🙂Själv har jag dock knappast tid att delta den här omgången (heller…), då jag har lite för mycket på gång denna vecka, tyvärr.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-08-06 00:46
#3

Lovar att delta - så får vi se i vilken form det blir :)

mvh Martin

felixhaljeskog
2013-08-06 01:44
#4

Ska också försöka delta så det kommer nog upp en bild snart!

bamse6311
2013-08-06 10:18
#5

#1 Andina

Riktigt snygg bild.

@alla, är tyvärr inte själv så proffsig att jag platsar att dela med bilder.
Kör bara med en enkel "point and shoot" kompakt men älskar att titta på bra bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Andina
2013-08-06 10:25
#6

#5 - Tack Bamse6311! 🙂

Men jag är bara en glad amatör, som inte förstår mycket av fotograferingskonsten men fotar gladeligen ändå. Så jag tycker nog att du, och alla, kan delta i dessa utmaningar. Det brukar vara en blandad kompott av amatörer och "proffs" som deltar - och det tycker åtminstone jag är riktigt kul, det inspirerar! Och framför allt så lär jag mig väldigt mycket på det. (Tävlingsmomentet i utmaningarna är inte viktig alls för mig.)

😃

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[klara325]
2013-08-06 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Trädgårdsmöbler :)

Nikon D60 + Nikkor 18-55 mm

Niini
2013-08-06 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En babys former

Tregly
2013-08-06 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hjärtformat ❤️

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Jessicahagstrom94
2013-08-06 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En instängd glödlampa gjorde dessa former så vackra.

Martin
2013-08-09 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Singularis Former

mvh Martin

Martin
2013-08-10 14:19
#12

Tar mig friheten att börja kommentera då vi fått in 6 bidrag och tävlingstiden gått ut.

Andina,  3 p
Mycket spännande bild och väl utfört. Funderar på om det är bokeh eller rörelseoskärpa på den frilagda wellpappbiten. Kalasbakgrundsfärg som gör bilden!

klara325, 2 p
En bild som gör sig kanon i svartvitt och som jag gillar mycket. Känns tidlös. För mig funkar det kanon med skärpan där det ligger och skärpa både fram och längre bak i bilden.

Niini, 1 p
Oväntad tolkning av temat men fungerar absolut för mig, en babys ansiktsformer är väldigt speciella och för mig som småbarnsförälder klappar hjärtat lite extra. En härlig blick på den lille!

Tregly
Tjusigt motiv men för mig känns det lite oskarp och av den skarpa linjen i underlaget känns skärpedjupet för kort och att skjärpan inte riktigt sitter där den skall.

Jessicahagstrom94
Trevligt motiv som jag tror att du hade vunnit på att vara lite längre från motivet så att den blev en del av bilden och inte fyller ut hela. Nu tycker jag att bakre väggen skapar lite obalans i bilden. Kanske hade du då också kunnat få med en spegling av mönstret i en vägg eller liknande, tycker mig se delar av det till vänster i bilden.

Martin
Mitt eget bidrag.

mvh Martin

[klara325]
2013-08-12 00:07
#13

Andina 3p Jessikahagstrom94 2p Tregly 1p

Annons:
Martin
2013-08-12 06:52
#14

#13 Klara; Du måste kommentera alla bilder och inte bara sätta ut poängen, för att poängen skall räknas.

mvh Martin

[klara325]
2013-08-12 10:13
#15

Ah, ok :) 

Andina 3 poäng
Bakgrundsfärgen i röd ger en fin kontrast till wellpapprets bruna. Sedan gillar jag hur man kan se att wellpappret rör sig trots att skärpan sitter där den ska. 

Jessikahagstrom94 2 poäng
Tycker om att bilden är så mörk så att mönstren i bilden verkligen får ta plats. Håller dock med Martin att bilden kunde vara tagen närmre ljuslyktan. 

Tregly 1 poäng
Tycker om själva bilden som helhet. Gillar att hjärtat inte är helt centralt i bilden, vilket gör den intressant. Dock kunde skärpan varit bättre.

JazzBass
2013-08-12 10:29
#16

#15 - Du ska kommentera alla bilder. Ta modell av Martin.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[klara325]
2013-08-12 10:57
#17

Ok!

Martin
Rolig att du fotat "form" till en tävling om former, men bilden är inte så intressant. 

Niini
Söt bild! Dock kopplar jag inte bilden till former, som jag tänker.

Andina
2013-08-12 11:00
#18

Tack för poäng o kritik (#1)! Det uppskattas alltid! 🙂
Den enda rörelseoskärpa som kan finnas i bilden är från min hand när jag knäpper bilden (wellpapprullen låg still på bordet).

#7 - klara325 - Trädgårdsmöbler - 2 p
En bild med tydliga former. Gillar att den är i gråskala. Gillar också att oskärpan ligger i både ovan- och underkant. Men mina ögon for 'som tokiga' upp o ned utmed bilden innan de hittade ett "fäste" i bilden att vila på. 🤪 Snygg bild!

#8 - Niini - En babys former 
Bildens 'namn' associerar till temat Former, men annars hade jag nog inte kunnat 'hitta temat'. En jättesöt baby, och en härlig bild på den lilla. Underbart ansiktsuttryck!

#9 - Tregly - Hjärtformat -  1p
Mysig bild med temat former tydligt och klart. Tyvärr är hjärtat är oskarpt… Endast "Hjärtats väg" är skarpt (den skarpa 'linjen' tvärs över bilden horisontellt). Hade hjärtat också varit skarpt hade det varit en jättebra bild som tydligt illustrerar temat. Gillar tanken bakom bilden!

#10 - Jessicahagstrom94 - lampa
Former av flera slag syns tydligt i bilden. Tanken är bra. Men jag störs av att sladden syns i bild och även de blå inslagen i högerkant. Önskvärt hade varit att bilden tagits med sladden dold och ljusreflexerna i bakgrunden hade fått komma med mer, eller att fota lampan mycket närmare alternativt beskära bilden.

#11 - Martin - Singularis former - 3 p
Jag är svag för grafisk form ('arbetsskada') och gillar denna tolkning av temat - som också förstärks av rubriktexten i bilden. Bra fångat med ögat i fokus också.
Däremot hade jag gärna beskurit den i nederkant en hel del. Från och med texten till vänster om ansiktet (i näs-nivå). Den texten stör mina ögon rejält. Att beskära bilden fr o m den texten och nedåt tar bort en del av den bruna bakgrunden (i vänsterkant), som jag också tycker är för mycket, samt ger en mycket renare bild.

Ser att min poängdömning mest baseras på hur jag helst hade sett bilderna… och tankarna bakom dem… fick inte ihop min poängsättning på annat sätt, dock… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Tregly
2013-08-12 18:53
#19

Andina 1p En häftig bild! Det som ger den 1p är att det är lite svårt att tolka själva bilden, förutom former som var temat. Känns inte som det finns något att fundera på när man ser bilden. Jag personligen tycker om när det finns lite djup i bilder. Och då menar jag inte synligt djup, utan när man kan stå och fundera på bilden, har den ett mindre tydligt meddelande än det uppenbara. Men det är en skickligt tagen bild, och den följer temat bra. 

klara325 2p Älskar bilden för att den är djup. Den följer temat. Den ger en gammaldags känsla och man kan titta på den ett tag, man tröttnar inte. En behaglig bild och finns inget negativt att säga om den.

Niini 1p Ovanlig tolkning. Bilden är klart skickligt tagen och den är bra på många punkter. Vet inte riktigt om tolkningen fungerar till temat, därför får den inte en fullpoängare. Det är en bra bild och en bedårande bebis, men den får mig inte att tänka på former.

Jessicahagstrom94 1p Mysig bild. Skulle önskat en lite annan komponering så att bland annat lampknappen nere till vänster och det blåa till höger inte var med. 

Martin 1p Där hade vi en form bokstavligen. Kul tolkning! Har inget riktigt att kritisera. Fokuset ligger där det ska och färgerna är lagom och behagliga.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Niini
2013-08-12 20:30
#20

Andina 3p
Gillar hur fokuset ligger på hela motivet samt den röda bakgrunden som
ger mer liv till det hela.

klara325 2p
Tycket det är häftigt hur hela bilden ser ut att vara en blyertsteckning. Hade dock önskat fokus på lite större andel av motivet.

Tregly
Vacker tolkning av temat. Känns tyvärr som om motivet är lite i oskärpa, dels p.g.a. "stigen" som bildats framför.

Jessicahagstrom94
Vackert motiv! Tycker tyvärr att lampsladden förstör lite det hela, hade velat ha lite mer oskärpa i bakgrunden.**

Martin** 1p
Kul tolkning av temat. Tekniskt sett inte så bra bild enligt mig men får en poäng för att det känns som en kul idé som plötsligt bara slog dig när du satt vid frukostbordet ;)

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-08-12 21:21
#21

Andina 2p, helt enkelt genomfin bild! färgerna, kompositionen - jag hade inte gjort det bättre själv. Det enda jag inte gillar är blixtljuset.

klara325 3p Skärpedjupet, ljuset, kompositionen, jag gillar det! jag hade nog gjort den lite ljusare, men den förtjänar ändå 3p.

Niini - bra bild, men jag vet inte om jag tycker att bilden passar in på "former".

Tegly 1p, älskar tanken! Hjärtat skulle ha varit skarpt och hela bilden ljusare (eller bara hjärtat) och den är lite grön i färgen, men den är ändå bra och jag relaterar till temat för omgången. 

- jag - 

Martin - förstår tanken, men jag fastnade inte för bilden riktigt. Jag har nog haft större delen av tidningen skarp och inte kapat en del på texten i överkant.

Martin
2013-08-17 15:40
#22

Då tror jag att alla har röstat som var med.

Grattis till Andina som vann tätt före Klara325, de två bidragen var i en klass för sig enligt de som röstade (och jag håller med).

12 Andina
11 klara325
 5 Martin
 3 JessicaHagstrom94
 3 Tregly
 2 Niini

mvh Martin

felixhaljeskog
2013-08-17 17:13
Andina
2013-08-18 10:52
#24

Vad roligt - Tack för Grattisar! 😃

Och Grattis till dig också, klara325 - som kom tvåa hack-i-häl! ✨

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[klara325]
2013-08-18 19:05
#25

Tack och grattis Andina! Alltid lika roligt med fototävlingar! :D

felixhaljeskog
2013-08-24 21:14
#26

När kommer nästa upp? :)

JazzBass
2013-08-25 08:28
#27

#26 - Bra att nån emellanåt sparkar en där bak. ;-) Tog mig friheten att välja tema själv denna gång, det blev ett tema jag själv tycker är väldigt intressant, nämligen användning av _tomrum_ i bilderna för att förstärka nån känsla. Ska försöka hinna delta själv denna gång också. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: