Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 931 ggr
Martin
7/30/13, 11:02 AM

Äntligen kom regnet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, "äntligen" är väl fel ord för jag gillar ju värme sol och bad.

Men trädgården gillade regnet, efter bara en minut såg den gladare ut. Fotograferad genom ett skitigt fönster så mest för dokumentations skull :)

Har varit iväg på långweekend och läst mycket fototidningar och kollat inställningar för foton. Läste om en naturfotograf som tyckte att runt 1/100s slutartid var lagom om man ville fånga regnet som streck på bilden. På en av hans bättre hade det ösregnat och då hade han gått upp till 1/320s.

Nu när regnet kom såg jag chansen att testa. Och 1/100s blev ganska ok. Var rätt kraftigt regn så kunde nog valt lite snabbare slutartid.

mvh Martin

Annons:
Inkanyezi
7/30/13, 12:28 PM
#1

Jag hade gärna sett en hel del regn här hos mig också, och hoppades att det skulle komma med stormen som dom nämnde att den skulle drabba Östra Svealand. Icke sa Nicke! Det är fortfarande torrt, även om det föll tre eller fyra droppar igår och var dimma under natten och dagg. Någon blåst kände jag inte av, och regn får man "titta i kikaren efter", men inte ens i kikaren syns något regn till. I förrgår, när det var åska, hoppades jag så klart på regn, men blev grymt bedragen.

Här är gräsmattan nästan gul.

Anna
8/2/13, 12:52 PM
#2

Jag tycker det är jättesvårt att fota regn! Har alltid problem med att fånga känslan av hur mycket det faktiskt regnar, slutar alltid med att jag ger upp… :) Blir sugen på att försöka igen när jag ser din bild, bra jobbat!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Martin
8/2/13, 4:58 PM
#3

#2 Tack! Runt 1/100s funkade bra i alla fall när jag testade. Gjorde ett par test med lite längre och lite kortare också men denna blev bäst. Beror såklart på hur mycket det regnar också, här regnar det på ganska rejält men inget såkallat slagregn. Artikeln jag läste som tipsade om 1/100 tipsade om ca 1/320s vid slagregn så får väl testa det till hösten när skyfallen trillar in. :)

mvh Martin

JNN
8/2/13, 8:39 PM
#4

Har aldrig testat att fota regn, som ändå är så pass vanligt, även om det varit skapligt väder sista veckorna. Tycker oftast att man blir lite låg och irriterad när det regnar och tänker inte alls på möjligheterna som ges då.

Ska försöka ha detta i åtanke när det kommer en skur och prova jag med!🙂

Inkanyezi
8/2/13, 8:52 PM
#5

Låg och irriterad blev jag inte när regnet äntligen kom här i tisdags. Ett underbart strilande regn som lite till och från varade i nära två dygn och fuktade marken ordentligt utan att spola bort något. Sedan kom det lite störtregn, och den redan fuktiga jorden sög upp det mesta. Nu är gräsmattan grön.

JNN
8/2/13, 9:01 PM
#6

#5 - Jo det förstås, man kan ju se på det från olika synvinklar..!🙂

Bor i Haninge, men är uppe i Norrland på semester sen 2 veckor, åker ner igen på söndag, så jag har ingen aning om hur våran gräs/mossmatta ser ut nu.. Gillar inte heller när den blir för brun…🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: