Annons:
Etikettövrigt
Läst 1239 ggr
[[Mellebelle]]
2013-07-28 23:55

en systemkamera

Ska köpa en systemkamera men vet inte exakt vilken så tänkte att ni kunde tipsa mig om några bra :)

den får max kosta 5000kr

den ska ha bra bildskärpa och ta bilder fort.

man ska kunna ta närbilder bra.

den ska inte vara ALLT för komplicerad 

Annons:
JazzBass
2013-07-29 08:57
#1

Vilken systemkamera som helst klarar det du vill, även många lite mer avancerade kompakter och hybridmodeller.

Närbildsegenskaperna hänger helt och hållet på hurdant objektiv man har, och så gott som alla systemkameror i den prisklassen du önskar har både enkla automatiska lägen samt hel- och halvmanuella lägen för fotografer som vill ha bättre koll på vad kameran gör. Alla systemkameror bjuder på relativt många olika specialinställningsmöjligheter antingen via menyerna eller knappar direkt på kameran, som man kan använda sig av eller strunta i, om inställningarna funkar för det man fotograferar för tillfället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2013-07-29 09:04
#2

Jag kan bara Nikon men om du slår till på en enklare sådan så välj en med 18-55 kitobjektivet. Den har betydligt kortare närgräns än 18-105. 28cm mot 45cm.

Canons 18-55 objektiv tycks ha likvärdig prestanda.

Personligen tycker jag nog att en alt för enkel systemkamera kan göra den klumpig när man vill börja experimentera med olika inställningar. Den är busenkel att komma igång med som nybörjare men när man vill ändra något måste man in i massor av menyer. De mer avancerade kamerorna har snabbknappar för dessa inställningar.

Svårt att säga vad du ska satsa på. Personligen hade jag tagit en begagnad D90 före en ny D3200 men är film stort intresse är nog en ny D5200 är klokt val.

Vi hjälper dig gärna med att diskutera fram en lämplig kamera när vi fått kläm på vad det är du vill fotografera och vad du har för ambitioner.

JazzBass
2013-07-29 10:11
#3

Jo, Nikons 18-55 kitobjektiv har ganska mycket bättre närbildsegenskaper än 18-105, men det beror inte enbart på den kortare närgränsen (* utan främst på att avbildningsskalan (** är högre vid det objektivets närgräns; 1:3,2 mot 1:5. Lång närgräns är ofta att föredra framom kort, då det ger längre arbetsavstånd, men i det här fallet vinner 18-55

(* Kortaste möjliga avstånd från kamerans sensor till motivet (i skärpa).

(** Avbildningsskala: Förhållandet mellan ett motivs verkliga storlek och hur stort det kan avbildas på kamerans sensor, som är ca 16x24mm för digital systemkameror med aps-c-sensor. Avbildningsskala 1:1, som man får med riktiga makroobjektiv, gör att ett 16mm högt motiv kan fylla hela sensorns (och därmed bildens) höjd. Med 18-55-objektivet, som klarar 1:3,2 avbildningsskala, tar samma motiv upp ungefär en tredjedel (1/3,2) av sensorns höjd. Den avbildningsskalan räcker fint för bl.a. blomfoto.

Nikons instegskameror är förvånansvärt enkla att ställa in utan att gräva så mycket i menyerna. Det behövs bara ett par tryck på infoknappen vid skärmen, så kommer man snabbt och enkelt åt de viktigaste inställningarna helt utan att behöva gräva i själva menyerna. Där kan man ställa in bl.a. isotal, bildkvalitet, ljusmätningsmetod och autofokusmetod enkelt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[[Mellebelle]]
2013-07-29 11:33
#4

Det jag fotograferat förut och vill nu fortsätta med det är natur, djur, människor och växter :)

[[Mellebelle]]
2013-07-29 11:35
#5

Även vill jag kunna filma med den och att det är skarp bild

JazzBass
2013-07-29 12:25
#6

Kanske en Nikon 1 V1 så kallad spegellös systemkamera? Fås till bra pris och ger riktigt bra bildkvalitet i ett mycket kompakt format. Har bra filmegenskaper och funkar ganska långt som en "point and shoot"-kamera. Kände på en sån i fredags för första gången och det var en mycket positiv bekantskap. De flesta elektronik- och fotoaffärerna jag besökt på sistone har bara haft J1 och J2 i lager, och de känns inte alls bra att hålla i tycker jag. Den här var helt annorlunda. Väsentligt bättre grepp tack vare den lite större storleken, men fortfarande väldigt liten och nätt i formatet. Kommer nog att köpa en så småningom, det skulle bli ett utmärkt komplement till min stora Nikon D700, inte minst om jag också skaffar adaptern så jag kan använda min uppsättning nikonobjektiv med F-bajonett. Vips så skulle jag få en kamera perfekt för fågel- och makrofoto. :-) Men också med originalobjektivet 10-30 får man bra närbildsegenskaper, ungefär lika bra som 18-55 på en vanlig systemkamera med aps-c sensor, som t.ex. Nikon D3200.

Det finns också många bra alternativ till Nikon 1 med ungefär lika bra egenskaper och litet format, men jag har inte så bra koll på dessa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2013-07-29 12:43
#7

Bildskärpa hänger mest på den som styr kameran och dennes kunskaper. Men om man inte gör nåt helt galet så ger alla systemkameror bättre skärpa än små kompakter, åtminstone då man ser på bilderna i lite större format. Det beror på att bildsensorerna i systemkamerorna är väsentligt mycket större. Nikon 1-seriens kameror har nu visserligen ca hälften mindre sensor än de flesta andra systemkamerorna, men dom är ändå drygt dubbelt större än vanliga kompaktkamerasensorer, och ger därmed väsentligt bättre bildkvalitet och skärpeintryck.

Med större sensor följer också kortare skärpedjup (inte på grund av sensorn utan p.g.a. de längre brännvidderna som behövs i objektiven), vilket gör att man måste bli mer uppmärksam på var man lägger skärpan. Hamnar den fel tappar man väldigt mycket av skärpeintrycket. Likaså om man fotar med för långa slutartider på fri hand, eller på extremt höga isotal då bruset drar ner skärpeintrycket. Men i övrigt ger systemkamerorna klart bättre möjligheter till riktigt snorskarpa bilder, bara man gör allt rätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2013-07-29 14:01
#8

Det kan vara läge att kolla upp vad släkt och vänner har för systemkameror. Det kan vara smart att välja samma märke som dem för att kunna låna objektiv och blixtar av varandra.

[[Mellebelle]]
2013-07-29 16:37
#9

#8 det är ingen i släkten som brukar fota som jag gör dom e bara allmänt konstnärlig ;) Ska läsa igenom allt annat ni skrivit lite bättre då jag kommit hem så svarar jag på dom då.

bamse6311
2013-07-29 19:02
#10

Mellebelle

Själv så skulle jag verkligen behöva byta kamera då jag bara kör med en väldigt enkel kompakt.

Däremot så har jag inte tänkt mig en systemkamera utan en riktigt avancerad kompakt.

Den som jag då har fallit för är en Fujifilm X20 som ofta benämns proffskompakt.

Den ligger inom den budget som du tänkt dig och kostar hos de flesta idag 4 790 Kr.

HÄR länk till test gjord av Kamera&Bild.

Bästa hälsningar,
Bertil

[[Mellebelle]]
2013-07-29 19:13
#11

#10 åå den såg faktisk väldigt bra och intressant ut..

Upp till toppen
Annons: