Annons:
Etikettövrigt
Läst 637 ggr
LKAB
7/28/13, 9:26 PM

Makroobjektiv till Nikon D7000

Vilken av dessa makroobjektiv skall man satsa på till en Nikon D7000? Alternativen jag har tittat på är Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1, Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D, Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1.

Annons:
JazzBass
7/29/13, 10:27 AM
#1

Alla tre är riktigt bra, men själv skulle jag troligtvis köra på Tokinaobjektivet. Den nya versionen av Tamron 90/2,8 med stabilisator har jag ingen erfarenhet av, men det äldre, som är riktigt, riktigt bra optiskt tycker jag själv känns plastigt och trist i handhavandet. Tokinan är både skarpt och välbyggt, Sigmat troligtvis också helt bra men det har jag aldrig hållit i.

Ska du fota insekter är längsta möjliga brännvidd att föredra, annars räcker också 70mm riktigt hyfsat långt på aps-c-sensor. Själv har jag till min D700 fullformatare ett Nikon AF-S 60/2,8 som jag gillar skarpt, men det har jag främst för avfotografering av 35mm film. Har inte fotat så mycket makro med det ännu då min semester gick åt till att bygga stuga snarare än att fota, men det har lite för kort brännvidd för att vara praktiskt som makro på fullformatsensor. Vid närgränsen är motivet nästan inne i motljusskyddet och risken att man skuggar motivet (eller skrämmer bort det om det är fråga om insekter) är ganska överhängande. Därför är nog lite längre brännvidder att föredra, även på aps-c.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: