Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2254 ggr
Fridaaaa
2013-07-27 19:58

(M) Humla på blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spontantog detta kort idag.

Vad tycker ni?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-27 23:04
#1

Skulle ha velat ha skräpa på hela humlan. Men det är en smaksak

Bagtjesen
2013-07-27 23:19
#2

Om det är spontant taget, snapshot, tycker jag det är bra taget. De främre delarna av blomman och stora delar av humlan är bra i fokus.

Kompositionen, ev beskäring är bra.

Ser ingen Exif info lagrad i bilden så brännvidd, bländare, slutartid, kamerainfo syns inte, så man vet inte om bilden kunde blivit bättre - men jag gillar den… Man riktig ser hur humlan gräver ner huvudet i blomman och suger i sig doften av honung!

Bägtjesen


Fridaaaa
2013-07-28 08:54
#3

#2 Tack ska du ha 🙂

Hur lagra man det på bilden?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
2013-07-28 12:58
#4

Beror på vilken kamera du har. Ibland lagras det direkt i bilden, och ibland ligger det i en annan mapp än själva bilden på kamerans kort.

Många/de flesta moderna kameror har den funktionen.

Berätta vad du har för kamera så vet säkert någon på forumet om och hur det ser ut för din kamera. I vissa fall försvinner också informationen när man redigerar och mellanlagrar i andra format.

Ett sätt är ju att söka på nätet efter just din kameramodell tillsammans med ordet Exif.

Kommer hem sent i kväll och ser då om du behöver hjälp då!

Bägtjesen


Fridaaaa
2013-07-28 13:01
#5

#4 Har en Nikon D3100….
Jag lagrar dem i samma format före och efter redigering :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
2013-07-28 20:55
#6

Ja, då skall du ha Exif information i din originalbild om det inte är så att det går att förhindra att den infon används i någon meny. Se i din D3100 manual om Exif.

Inte alla program behåller Exif-informationen efter att man redigerat bilden. Lightroom behåller den visst, medan Photoshop Elements tar bort en del info. Så sök på nätet efter "exif din_programvara  jpg".

Det finns Exif program som kan kopiera Exif-info från en jpg till en annan. Själv använder jag gratisversionen av programmet Exif Pilot, där den möjligheten inte finns.

Kameran lägger in information om ditt namn och copyright et c, vilket man brukar kunna lägga till i en meny på kameran. Dessutom lägger den som sagt automatiskt till info om Kameran och objektivet och om zoom-objektiv vilken brännvid mm, mm, för varje foto.

Kolla alltså din originalbild med hjälp av gratisversionen av Exif Pilot. (sedan kan du manuellt kopiera in den informationen i din redigerade bild, om det nu är så att ditt bildredigeringsprogram inte kan spara Exif-info.)

Bägtjesen


Annons:
skuttis88
2013-07-29 20:55
#7

Jag stör mig lite på det här ljusare området under blomman. Sen lite mer skärpa på humlan kanske. Annars fin bild :)

MVH Celina

bamse6311
2013-07-29 21:34
#8

Tycker att det är en jäkligt fin bild.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fridaaaa
2013-07-30 19:15
#9

#7 Ljusa området? Menar du bakgrunden?
Tyvärr inget som kunde ändras på, men ser knappt något ljust där?

#8 Tack 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
2013-07-30 19:44
#10

#9 Ja, det kanske inte går att ändra på men mina ögon dras till det. ;)

Men det är nog bara jag. Fin bild som sagt :)

MVH Celina

Fridaaaa
2013-07-30 19:56
#11

#10 Ja alla ser vi olika saker och så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

uffelarsen
2013-07-30 20:43
#12

 Lite "orolig" bakgrund men annars jättefin, det är den ljusare vertikala linjen som är lite störande enligt mig, samma som skuttis88 menade (tror jag) men en bild man helt enkelt blir lite glad utav.

JNN
2013-07-31 12:15
#13

Tycker att det är en bra bild, och visst ser man Exif. Bilden är tagen med Nikkor 18-55 mm med brännvidd 55mm och bländare f/6.3 och en slutartid på 125/s och ISO200. Du har använt  AE-läget (bländarprioritet), dvs du har valt bländaren och kameran räknar ut slutartiden. Och baserat på hur mycket ljus som reflekteras av motivet så ansåg kameran att det var rätt mörkt så den valde en relativ lång ( för dylika motiv) slutartid.

Det resulterar i en något oskarp bild, men inte så mycket men den är något överexponerad. Hade du ställt in lite minuskompensation hade det blivit lite mörkare och skarpare.

Sen såg jag i Exif att avståndet var 28 cm och det tillsammans med den aktuella bländaren och brännvidden gav ett skärpedjup på ca 5 mm, så då blir inte hela humlan skarp. Då måste du ha en betydligt mindre bländare, men då krävs också en något längre slutartid som regel. Man kan även höja ISO-t en aning för kortare slutartider, men inte för mycket då riskerar man brus i bilden som äter upp skärpan.

Men Jag tycker att bilden faktiskt är bra, kompositionen är mycket bra!🙂

Annons:
Fridaaaa
2013-07-31 12:17
#14

#13 Jag är fortfarande nybörjare, eller så, lär mig hela tiden. Haft kameran några månader nu, men man lär sig något nytt var gång.
Tack ska du ha! Och tack för tipsen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
2013-07-31 16:16
#15

Ingen blir någonsin fullärd, det finns alltid något att lära sig, även för de som jobbat i samma yrke i 20-30 år, eller mer. Om man inte kan titta tillbaka på en dag innan man somnar och kommer på att man faktiskt inte lärt sig något så får väl det betraktas som en förlorad dag?

Idag fixade jag till så att jag åter igen kan ladda ner andras bilder och se Exif, jag hade två fel som jag rättade till, dessutom såg jag i en annan tråd att webläsaren Firefox har ett tillägg som heter Exif Viewer - om man installerar Firefox och det tillägget, och sedan klickar med den andra musknappen över en bild och väljer att titta på Exif så får man upp informationen.

Som JNN påpekar så blir det väldigt kort skärpedjup - vilket inte hindrar att bilden ju blev väldigt bra ändå. Men kolla gärna in artiklar på webben om skärpedjup så att du riktigt förstår konsekvenserna av närbildsfotografering och behovet av små bländare (höga f-tal), och hyfsade slutartider.  När man kan sin kamera och vet vad som krävs och man torr-övar på olika moment genom att byta olika inställningar när man är på väg att rikta in kameran mot något, då har man kommit långt. Just att torr-öva så att det sitter i fingrarna och så att man inte behöver tänka så mycket då börjar det på att bli lättare och snabbare och man får till bättre bilder. Nu efter nästan 2 år med min D7000 börjar det kännas riktigt bra - men jag är ju gammal gubbe, så du lär dig nog mycket snabbare!

Bägtjesen


Fridaaaa
2013-07-31 16:17
#16

#15 Jo jag vet det, att man aldrig blir fullärd. gäller allt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: