Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1838 ggr
[SonjaG]
7/27/13, 10:46 AM

Fläck!

Jag har en Canon IXUS 120 IS. Enkel men väldigt bra och behändig som komplement till större kameror. Har funkat utmärkt.

Tills häromdagen, då jag upptäckte att mitt i bilden centralt syns en mörk suddig fläck! Vad kan detta vara? Hur får jag bort den?

För övrigt funkar den precis som vanligt.

Annons:
[SonjaG]
7/27/13, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Exempel

tlundegard
7/27/13, 10:56 AM
#2

Smuts på linsen?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

denstore
7/27/13, 10:59 AM
#3

Smuts på linsen brukar inte synas särskilt mycket. Smuts på sensorn är däremot möjligt. Men då blir det väl att lämna in.

tlundegard
7/27/13, 11:09 AM
#4

Hur kan man få smuts på sensorn i en kompaktkamera?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[SonjaG]
7/27/13, 11:11 AM
#5

Jodå, vi har kollat o putsat linsen.

tlundegard
7/27/13, 12:03 PM
#6

Då är det väl som #3 säger - smuts på sensorn

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Inkanyezi
7/27/13, 12:28 PM
#7

#4
"Hur kan man få smuts på sensorn i en kompaktkamera?"

Det är inte så konstigt att det kan komma in damm.
Varje gång man startar kameran drar den in luft, när objektivet skjuts ut, på en sådan kamera som inte har optiken inbyggd. Luften som dras in i kameran kan komma in olika vägar, vid batterilocket, springor, locket över minneskortet eller där man kan stoppa in USB-sladden. Den kommer också in i det lilla glappet mellan segmenten i själva objektivtuben.

Och luften som objektivet drar in när det skjuts ut kan så klart innehålla damm, och dammet kan sätta sig på sensorns AA-filter. En kompaktkamera har otroligt liten sensor, och det behövs inte stora partiklar för att det ska bli såna fläckar som syns på bilden här.

Troligen kan man inte göra någonting åt det utan att ta isär kameran för att göra ren den inuti, och det är stor risk att man gör det ännu värre. Med tanke på att det förstör i stort sett alla bilder, kanske man inte har så mycket att förlora på att plocka isär kameran. Att lämna in den för rengöring lönar sig knappast.

Om kameran fortfarande har garanti borde det åtgärdas på garantin, då det kan bero på dålig tätning.i objektivtuben, eller att damm fanns någonstans i kameran då den tillverkades.

[SonjaG]
7/27/13, 12:36 PM
#8

Tack för en bra lektion. Det kan naturligtvis vara så, det förstår jag nu.

Men det kom så plötsligt!

Undras om det är garantitid kvar, den är väl ca 3-4 år gammal om jag inte minns fel.

Det blir antagligen billigare att köpa en ny liknande än att lämna in. Dom är nog billigare idag än när jag köpte denna. Och så är den NY!

Inkanyezi
7/27/13, 12:48 PM
#9

Om man är mycket i dammiga miljöer, eller om man till exempel har kameran i fickan eller handväskan, kan det vara idé att välja en kamera som inte skjuter ut objektivet. Det finns flera olika typer, dels sådana som inte är helt täta, dels sådana som man kan använda under vatten.
Här är ett urval av de vattentäta och stötskyddade:

Många av dem är lite klumpiga, men det finns riktigt smidiga och ganska snygga modeller också, som Olympus TG 320 som för tillfället är väldigt billig, eller Nikon Coolpix AW 110, som sägs vara bland de bästa.

[SonjaG]
7/27/13, 1:32 PM
#10

Jag använder den som vardagskamera. Ja, jag har den i handväskan men med ett skyddande etui.

Det låter intressant med de olika modellerna. Fast jag är ju sen många år inkörd på Canon.

Om jag vill välja en liknande den jag har, vad har du för tips då?

Inkanyezi
7/27/13, 2:12 PM
#11

Du såg antagligen att det också fanns kameror från Canon i länken som jag postade förut. Men tänk inte som att du skulle vara "inkörd" på ett visst märke.

Alla tillverkare ändrar kamerorna kapitalt från en modell till en annan, och till och med när man uppdaterar modeller, som Canons G-serie, ändras gränssnittet, så att man inte kan använda samma knappar på samma sätt. Man vänjer sig visserligen efter ett tag, men alla kameror är olika, och det skiljer på många detaljer, framför allt placeringen av knappar och vilken knapp som gör vad.

Så det är inte samma knapp för att visa den senast tagna bilden på skärmen mellan två olika generationer av Canon G/(n), och inte heller samma knapp för att radera bilden man har uppe på skärmen. Också knappen för kompensation byter plats, liksom en hel del andra reglage. Knappar som har olika funktion när man visar den tagna bilden och när man ska fotografera, kan ha fått den ena funktionen skiftad till en annan knapp, så att ett par knappar inte alls fungerar som man är van.

Så jag skulle råda dig att inte alls tänka på att du skulle vara "inkörd" på ett visst märke. Alla kameror är olika, också från samma tillverkare, och man måste alltid lära om när man skaffar en ny. Visserligen är knapparna ofta märkta på samma sätt, vilket gör det lite lättare, men om man har fått in handgreppen så att det sitter i fingrarna, är det alltid retfullt när man skaffar en ny kamera, att knapparna som sitter på samma ställe som på den gamla gör helt andra saker.

[Mustangcab]
7/27/13, 7:14 PM
#12

T.S Förstår dig så väl. Själv har jag en Canon IXUS 100 IS som förmodligen är äldre än din men utan något fodral. Jag har också denna i handväskan. Min kunde man inte se på bilden på skärmen så min man tog med sig den till Taiwan där de rättade till det hela för 250 kr😃Canon IXUS är helt superbra som handväskkamera aven om jag har kamera på min mobil.

[SonjaG]
7/27/13, 8:45 PM
#13

Just det, jag köpte den för att ha en som "alltid är med" när det behövs. De andra är större och dem tar man inte med överallt.

Jag har alltid gillat den och det blir bra bilder. Måste leta upp en likvärdig, helst lite bättre utan att priser rusar i höjden.

Annons:
bamse6311
7/28/13, 3:50 AM
#14

Hej.

Det finns många bra och riktigt prisvärda modeller i Canon Powershotserien.

Många av dessa använder vanliga AA batterier vilket jag personligen gillar.

Enkelt att alltid ha extra nyladdade batterier med sig i fickan när man skall ut och skulle man nu ha missat att ladda en extra omgång batterier så finns sådana att köpa i vilken butik och bensinmack som helst.

HÄR en som jag tycker verkar vara väldigt bra för det facila priset av 1395 Kr.

HÄR test på dess föregångare.

Nåväl, nu vet jag ju inte vilken prisklass du tänkt dig så den där för 1395 Kr är kanske lite väl för enkel men det finns som sagt var många olika modeller och prisklasser i Powershot serien.

HÄR en riktigt bra Poweshot G15 som nu säljs för det fantastiska priset av 3690 Kr. 

Bästa hälsningar,
Bertil

[Mustangcab]
7/28/13, 6:29 AM
#15

Fördelen med IXUS är att det är ett stålskal kring dem.

bamse6311
7/28/13, 7:25 AM
#16

#15

Jo, dom har ju det.

Sedan så är de ju också mindre och lättare att bara stoppa i fickan eller som  SonjaG i handväskan.

Bästa hälsningar,
Bertil

[SonjaG]
7/29/13, 7:32 PM
#17

Det blev en IXUS 255HS.

Inte helt lätt att få tag i, men till slut så…

bamse6311
7/29/13, 9:39 PM
#18

Grattis till nya kameran.

Den har ju riktigt bra specifikationer så den kommer du säkert att bli helnöjd med.

Kanske får vi se några av dina bilder här på iFokus?

Bästa hälsningar,
Bertil

[Mustangcab]
7/29/13, 11:02 PM
#19

Grattis, den förefaller vara väldigt kul men saknar något jag vill ha på alla kameror, nämligen optiska sökare. Det har jag på min lilla Canon😃

bamse6311
7/30/13, 1:57 AM
#20

#19 Mustangcab

Vilken Canon modell har du?
Går i bytestankar så kul att veta vad andra har.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Mustangcab]
7/30/13, 5:14 AM
#21

Canon IXUS 100 IS som det står i inlägg #12.

bamse6311
7/30/13, 7:18 AM
#22

#21
Sorry, det hade jag ju läst tidigare.
Läser recension om den nu.

http://www.kamerabild.se/tester/kompaktkameror/canon-100-is-litenheten-ar-storheten-1.48506.html

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: