Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 944 ggr
LKAB
7/24/13, 11:12 PM

Osäker på vilket alternativ som är bäst

Jag står i valet och kvalet vad jag skall välja. Jag har för närvarande en Canon EOS 400D, jag vill dock byta upp mig men frågan är till vad. Först tänkte jag en Canon EOS 7D men sedan gled tankarna mer in på Nikon D7100 med objektivet Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Men sen såg jag att Cyberphoto hade en Canon EOS 60D inkusive objektiven EF-S 17-85/4-5,6 IS USM + EF 70-300/4-5,6 IS USM. Ett annat alternativ är att bara köpa ett 60D hus och två bra objektiv. Jag har bara fotat på hobbynivå tidigare, jag har dock börjat få ett allt större intresse och vill helt enkelt skaffa en bättre kamera. Det jag fotograferar oftast är djur (främst porträttbilder på hunden) och landskap. Vad tror ni skulle passa bäst? Vill ju skaffa en kamera som kan hänga med ett antal år.

Annons:
swemic
7/25/13, 9:19 AM
#1

Hej,

det är en väldigt subjektiv fråga och likaså ett väldigt subjektivt svar.

Eftersom jag själv är en Canon-gubbe, så skulle jag i det fallet välja antingen 7D eller 60D. Fördelen med 60D är de förbättrade videofunktionerna, medan 7D är något snabbare på att trycka av seriebilder.

Däremot, så har du bättre Upplösning, dvs fler pixlar på D7100 än 7D eller 60D. Då 7D & 60D har 18 megapixel, och Nikon D7100 har 24 megapixel. Utöver det, så presterar alla tre modellerna ungefär likvärdigt, dock har 7D snabbare serietagning med sina 8b/s mot ~6b/s på 60D och D7100.

Annan fördel med att du väljer någon av Canonmodellerna, är att du kan återanvända dina objektiv som du har till din 400D. Väljer du Nikon, så är det till att köpa helt ny uppsättning med objektiv.

Det som kanske talar emot 7D, är att de mest troligt kommer med en nyare modell, då nuvarande 7D har något år på nacken.

Sen är jag rätt begränsad i min kunskap om Nikon, men vet att de har en något bättre bildredigerare inbyggd i kameran, om man nu känner för att redigera sina bilder direkt i kameran.

/Micke

Inkanyezi
7/25/13, 9:32 AM
#2

Och så finns det betydligt fler märken än Canon och Nikon, om man funderar över att byta. Pentax har på många sätt fördelar framför de två stora, och Sony har flera olika modeller av olika typ, som alla är mycket bra. Och så finns det en handfull mindre kända märken, där kanske µ4/3 utmärker sig genom att det enbart är kameror som inte har spegel, vilket har både för- och nackdelar. Fujifilm är också en aktör på marknaden med ypperlig kvalité på såväl sensorer som optik.

Dina anspråk säger egentligen ingenting om vad som skulle kunna passa dig bäst, så det är egentligen mest att gå ut i kameradjungeln och titta på vad du tror kan passa dig.

MagArne
7/25/13, 9:41 AM
#3

Vad har du för objektiv idag? Några som du är nöjda med och vill fortsätta använda?

Vilka begränsningar tycker du att 400D har som du förväntar dig vara bättre i en annan kamera?

hydman
7/25/13, 9:45 AM
#4

Har inte Canon släppt en stor mjukvaruuppdatering till 7D? Tror det.

swemic
7/25/13, 11:52 AM
#5

Hydman, det stämmer att de släppt en "större" uppdatering till 7D, som mest hör till Videoinspelning. Antar att du tänker på 2.x versionen.

De uppdateringarna som jag kollade igenom, gjorde 7D till en betydligt mycket bättre videokamera än innan, med ljudmätare m.m. För foto är det näst intill inga förändringar till det bättre eller sämre. När jag hade kvar min 7D, så stannade jag kvar med 1.2.5 versionen.

hydman
7/25/13, 1:00 PM
Annons:
LKAB
7/31/13, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det blev en Nikon D7000 i slutändan. Dock har jag en annan fråga, jag köpte ett Sigma 17-50 F2.8 EX DC OS, monterade det men det är ett mellanrum mellan objektivet och kameran (se bild). Objektivet fungerar bra men är mellanrummet någonting att oroa sig över? Jag hörde ett klickande ljud när jag låser fast objektivet, och det sitter ordentligt fast.

MagArne
7/31/13, 1:29 PM
#8

Metallringen mellan objektivet och huset syns mer eller mindre på alla objektiv. Så det sitter som det ska.

Upp till toppen
Annons: