Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 933 ggr
Lexiia
7/22/13, 5:24 PM

Ta flera kort, Nikon D 3000

Hej, har precis fått en systemkamera och ja kör på automatiskt när ja ska ta kort. Inställningarna är sport å autofokus å har ett Sigma 50-200 zoom ebjektiv med VR å andra häftiga funktioner som stabilisator osv.

Jag undrar hur ja ska göra för att kunna ta fler än 3-5 kort i i taget? Har ställt in att den ska ta flera kort men tar inte mer än 3-5 stycken innan den slutar å då kan ta flera sekunder innan den tar kort igen. 

Jag fotar mycket djur, min hund som är typ aldrig stilla å när vi tränar vill ja kunna ta bildserie när hon springer å hämtar tex apporten eller jagar vattenstrålar.

Går det ens att ställa in kameran så den tar kort hela tiden när man kör på automatiska inställningar med VR, stabilisator å har fokuspugten i mitten på objektivet eller måste ja lära mig att köra allt manuellt, ställa in balas, färg, bjup, blänadre, slutartid å en massa andra saker ja inte fattar?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
LFCFredda
7/22/13, 8:02 PM
#1

Fick du manualen med kameran? Det står i den hur många bilder i följd din kamera kan ta. Jag har en D7000 och den klarar kanske av 5 bilder i rask följd sedan är buffertminnet fullt och kameran måste börja spara på minneskorten vilket tar längre tid. Det låter som det är det du upplever.

Du får helt enkelt lära dig hur många bilder i taget din kamera klarar av att ta och anpassa ditt fotande efter det. Om du nödvändigtvis måste ta fler än 5 så TROR jag att det hjälper ifall du drar ner kvaliteten på bilderna.

Du kan absolut använda seriebildstagningen med automatiska inställningar.

Martin
7/22/13, 8:33 PM
#2

Nikon 3000 klarar om man tar i JPG-format av 3 bilder/sekund sålänge minnet räcker. Eller 9 bilder (Nef, raw).

För att klara 3 bilder per sekund gäller också att slutartiden är maximalt 1/333s (annars tar det ju rent faktiskt mer än en sekund att ta bilderna).

Givetvis krävs det att minneskortet är snabbt nog för att lagra datormängden också.

mvh Martin

Lexiia
7/22/13, 9:31 PM
#3

Tack så mycket både #1 och #2 för så bra svar! nu fattar ja varför kameran gör som den gör. Är dyslexier med ADHD så att läsa sig till saker = funkar inte även om ja försöker.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Upp till toppen
Annons: