Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 969 ggr
Sindylina
7/22/13, 9:38 AM

Soluppgång...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna höra lite kritik, både negativ och positiv…

Annons:
LFCFredda
7/22/13, 9:50 AM
#1

Fin bild med jättefin solnedgång. Jag gillar att träden framstår endast som siluetter. Någonting som jag reagerar negativt på är att bilden verkar luta lite åt vänster. Likaså funderar jag på om det inte går att ljusa upp himlen lite i en efterbehandling för att få den så fina solnedgången ändå mer effektfull.

Sindylina
7/22/13, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack!!🙂

Nu har jag rätat upp den samt gjort himlen lite ljusare. Vad tycks??

LFCFredda
7/22/13, 12:17 PM
#3

Upprätningen blev bra men den passade bättre i den mörkare varianten.

Nalle43
7/22/13, 12:33 PM
#4

Jag ser de två bilderna som helt olika, även om det är samma motiv.

För mej är #1 en solNEDgång och #2 som soluppgång, beroende på att vid ett senare tillfälle ska det bli mörkare resp. ljusare. (Du har ju inte skickat med någon kompass.😃).

Men båda är bra bilder (om du rätar upp #1).

Döp dem olika och du har, vips!, 2 bilder i st f 1.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Sindylina
7/22/13, 7:23 PM
#5

Tack för era omdömen. 

#4 Stämmer, två bilder i en. 🙂

Jag tycker om båda men den första är mera "riktig", det var ju så det såg ut när jag fotade…

bamse6311
7/23/13, 4:31 AM
#6

Tycker att den första bilden är skitbra!

Det var ju så som det var när du knäppte bilden och tycker faktiskt att det speglar sig väldigt väl.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Jens]
7/23/13, 5:55 AM
#7

Den första bilden är jättefin tycker jag. Det enda jag kan tänka på är att den finns lite 'avtryck' från skit på linsen. Lite till höger upptill finns en stor prick, i mitten finns en svart liten prick (skulle kunna vara en fågel som flyger) och till vänster nertill finns en prick också.

Trodde först att det var min datorskärm som visade prickarna men så var icke fallet 😉 Hoppas du kan se dem annars kan jag ringa in dem åt dig ifall du vill veta.

Kanonfin bild !!

Sindylina
7/23/13, 9:16 AM
#8

Tack!!🙂 

#7 Prickarna du ser är fåglar förutom den stora runda pricken till höger. Den har jag inte sett förrän du påpekade den.😕 Jag måste kolla om den finns på fler av mina kort…

[Jens]
7/23/13, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Kolla även pricken nere till vänster också.  På bilden har jag ringat in den, undrar om det är 'skit' på linsen? Den andre som du har upptäckt är också inringad.

Hoppas du inte tar illa vid dig men det är trots allt bra att påpeka det så det inte blir samma 'skit' på varje bild man tar. 😕

Sindylina
7/23/13, 11:45 AM
#10

Jag tar absolut inte illa vid mig, tvärtom. Jag har kollat korten fr samma tillfälle o fotot som togs innan o det här har dessa fläckar. Sedan syns de inte ngt mera. Vet ej vad det kan vara men det var väldigt fuktigt ute vid detta tillfälle. 🤔

[Jens]
7/23/13, 12:38 PM
#11

#10 

Det kan mycket väl vara så. 🙂

Sindylina
7/23/13, 4:59 PM
#12

#11 Jag har retuscherat dem nu. 🙂

JNN
7/24/13, 10:59 AM
#13

Jag föredrar nog första bilden, om den blir upprätad. Tycker att uppljusningen visserligen är bra gjord, men samtidigt känns det nästan som om att bilden skulle vara tagen under blå timmen på natten, men då stämmer inte färgerna med solen..

Så jag tycker nog att första bilden är bäst, men jag skulle nog sänkt kameran lite då himlen inte innehåller så mycket av intresse. Då hade jag valt att ta med lite mer av vattnet i stället.

Men i övrigt har du tajmat in bilden bra, precis när solen börjat kliva över trädtopparna.🙂

Annons:
Sindylina
7/25/13, 9:34 AM
#14

Tack för all kritik. Jag tar till mig o lär mig… 🙂

Janne64
7/25/13, 11:16 AM
#15

Håller med #13 om att sänka kameran.

Ett tips är att läsa om tredjedelsregeln, har skrivit lite på min blogg om detta. 

Sindylina
7/25/13, 1:54 PM
#16

#15 Jag kan också hålla med om det nu när ni gjort mig uppmärksam på det.

Strax innan jag var iväg o fotade soluppgången läste jag någonstans att det är bra att höja kameran o fota mycket himmel, så det var väl det jag hade i huvudet just då. Förstår att det är olika vid olika tillfällen, kan ju vara bra att fota både ock så kan man välja hemma vid datorn. 🙂

Senare har jag även läst på om just tredjedelsregeln…

Upp till toppen
Annons: