Annons:
Etikettövrigt
Läst 678 ggr
impo123
2013-07-21 15:59

Kamera krångel.

Igår så var jag ganska stressad och råkade putta ner min kamera i golvet. Nu är objektivet( canon eos 1100D kitobjektiv) helt knäppt. Det funkar inte alls utan när jag ska fokusera så bara surrar och/eller hackar det. Först kunde jag inte ens röra på det för det hade fastnat. Men till mina frågor.

  • Går det att fixa objektivet eller det helt trasigt nu?
  • Om det inte går att fixa är det smartare att köpa ett nytt objektiv eller en ny kamera?

// jennifer

 


Annons:
MonisN
2013-07-21 16:03
#1

Det går säkert att fixa, men frågan är om det är värt det. Allt beror på hur gammalt det är och om det är försäkrat. Har du försäkring, kolla med försäkringsbolaget hur stor självrisken är och sen med Canon vad som behöver göras.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


impo123
2013-07-21 16:08
#2

Okej, jag har haft det i två år och jag har börjat tänka på att köpa en ny kamera. Den är inte försäkrad så kanske ingen ide?

// jennifer

 


MonisN
2013-07-21 16:19
#3

Du bör kolla med hemförsäkringen den täcker en viss del, men det är också en självrisk på de flesta försäkringar som du får räkna in. Omöjligt att svara på hur mycket det kan kosta att reparera. Är det ett enkelt fel kan det finnas en chans att det lönar sig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


impo123
2013-07-21 16:23
#4

Aa okej, kollar det så fort jag kan! Tack:)

// jennifer

 


HellviHumle
2013-07-22 00:07
#5

Kitobjektiv brukar finnas på t ex Tradera. 

HH

MonisN
2013-07-22 11:58
#6

Vad är det för ett objektiv?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
impo123
2013-07-22 21:50
#7

#5 okej ska kolla där om det är billigare och köpa ett där än att lämna in.

#6 Kitobjektiv till canon eos 1100D 18-55mm.

// jennifer

 


bamse6311
2013-07-23 04:24
#8

Hej.

Det HÄR klippet gäller egentligen en enkel Canon kompaktkamera där objektivet har fastnat.

Runt 14:10 in i klippet så visas hur man som en sista åtgärd eventuellt kan göra när objektivet har fastnat.

Observera som han säger i klippet att det skall vara det absolut sista som man försöker när inget annat har hjälpt.

Han säger också så här att i det här fallet kompaktkameran och i ditt fall objektivet är så gammalt att man inte har någon garanti/försäkring eller något som helst annat att göra mer än att som i hans fall kassera/kasta kameran och i ditt fall kassera/kasta objektivet.

Det allra sista man alltså kan testa med och som jag berättade så kommer runt 14:10 in i klippet men kolla från början där det finns annat som du kan börja med.

Well, satt och tittade på den här tutorialen för ett par dagar sedan och när jag nu såg din tråd så erindrade jag mig det.

Han lovar alltså inget som helst inget och varnar alltså att göra så om inte objektivet är lönt att lämna in på reperation och därmed annars är obrukbart.

Bästa hälsningar,
Bertil

impo123
2013-07-25 14:11
#9

Grejen är den att det sitter inte fast utan det kan bara inte fokusera det är helt still men "manuellt" kan jag skruva på det.

// jennifer

 


bamse6311
2013-07-25 15:10
#10

Aha, du menade så.

Inte för att jag kan sådant här men utan garanti så blir det troligtvis dyrare att lämna i det på reperation än att köpa ett nytt.

Gör som andra här har förelagit och kolla på Tradera samt även blocket.

Har en kompis som sålde ett par objektiv till sin D800 på blocket för ett par veckor sedan och han tyckte Blocket var bra.

Kolla även där så finns kanske något objektiv som du kan köpa där också.

Bästa hälsningar,
Bertil

MonisN
2013-07-25 15:39
#11

Jag har ett 18-55mm så gott som oanvänt. Är du intresserad av att köpa så skicka ett pm.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: