Annons:
Etikettövrigt
Läst 589 ggr
Peak303
7/20/13, 11:11 PM

Hur ska man gå till väga?

Jag har på flera hemsidor hittat mina bilder. 
Vet inte alls hur jag ska kunna få bort dem/anmäla dem. Vad jag hört är det sällan bildstölder tas hand om? Eller har jag fel?

Hittade mina bilder bland annat på 2 bloggar där personerna raderat min logga och där den ena skrivit dit en egen logga på.

Sen hittade jag även 3 wallpaperhemsidor med en av mina bilder på. Hur ska man ens gå till väga? 

Jag har försökt anmäla till hemsidorna men då måste man ha identifiering bevis..? Hur ska man kunna fixa sådant? 

Hur kan dem ens tillåta att bilder med loggor laddas upp på wallpaper hemsidor? Där det till och med står mitt namn på? Där folk har fritt fram att ladda ner bilderna?

Tacksam för hjälp!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
bgtommyalm
7/21/13, 11:02 AM
#1

Börja med att kontakta sidorna och förklara att du vill ha betalt för att de använder bilderna. Du kan hitta anvisningar för vad det skall kosta på Bildleverantörernas förenings hemsida. http://www.blf.se/category/fraga-blf-2/pris-pa-bilder-och-fotouppdrag/.

Du kan få hjälp med att dra tjuvarna inför rätta hos Bildombudsmannen http://www.bildombudsmannen.se/

Du kan om du vill börja lite mjukt och kräva att de tar bort bilderna omedelbart och att du får en ursäkt. De som har ersatt din logga med sin egen har gjort ett rejält övertramp och det skall du absolut påpeka.

Buss på dem!

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Janne64
7/23/13, 11:40 AM
#2

Börja med att ta skärmdumpar så du har någon form av bevis.

[Mustangcab]
7/23/13, 2:01 PM
#3

Om an googlar på en raskatt jag har så finner man en av min foton där. Jag har ingen aning vad det kommer ifrån med det är inte särskligt bra så jag bryr mig inte. Men om man  googlar var kommer bilderna ifrån undrar jag?

Inkanyezi
7/23/13, 2:10 PM
#4

#3 När du söker via Googles bildsökning, så kommer varje bild från en webbsida, och om du hittar en bild som är din där, så kan du ju klicka på den och kommer då till platsen där den är publicerad. Då ser du ju i alla fall vilken webbplats som har lagt upp den.

Och bilderna som visas ligger alltså inte hos Google, utan de ligger på sina respektive sidor, så det kan mycket väl vara bilden på din egen webbplats, eller på en plats där du har publicerat den, som syns vid bildsökningen när du slår på kattrasen. Google är ju bara en sökmotor, där man ska kunna hitta det man letar efter.

[Mustangcab]
7/23/13, 5:09 PM
#5

¤# 4 Jo det förstår jag att den inte ligger hos google. Den bilden jag avser ligger på SVERAKs hemsida och dit har jag inte sänt några foton😃

Sen finns det flera foton på mina katter men där står också var de är publicerade.

Upp till toppen
Annons: