Annons:
Etikettövrigt
Läst 3181 ggr
lodjuret
2013-07-19 20:42

Svart prick på bilderna!

Hej,

Jag har haft min Canon 1000d i några år nu och det har aldrig varit några problem med den. NU har det blivit ett problem som är väldigt irriterande och det kanske någon av er här vet vad det är?

Det är en svart prick på i stort sätt varenda bild, ibland är den borta.
Den är ljusare, större och nästan genomskinlig när man har ett lågt iso tal eller kort slutartid och när man har ett högt iso eller lång slutartid så är pricken svart och mindre.

Den förstör så mycket på bilderna och jag tänkte att ngn här kanske känner till problemet?

Jag har bytt objektiv, men pricken är kvar. Så det är inte det som är felet. Jag har även gjort rent i kamerhuset på spegeln och det är ändå kvar, så det kan inte vara smuts…eller så sitter det ngn annanstans.

Hoppas ngn vet,

Tack på förhand!

Annons:
lodjuret
2013-07-19 20:53
#1

Såg nu att det var några som gjort inlägg om just detta förut…så nu undrar jag om man kan ta ngt annat och göra rent med istället för en gummituta från apoteket om man inte har en sådan? Om man behöver fixa detta tills imorgon, helst?

Det skulle finnas ngn speciell inställningen på kameran för att rengöra, kan man göra det och ta ngt annat än en gummituta och göra rent med, någon som vet?

Inkanyezi
2013-07-19 21:18
#2

Om pricken sitter stadigt, lär inte en gummituta få bort den, utan det kräver nog att man gör ren sensorn ordentligt, svabbar den helt enkelt. Det finns grejer för att göra det, inte direkt billiga, och om man är klantig kan problemet bli värre.

Så det kan vara idé att hitta någon person som har erfarenhet av att svabba sensor, för att lära sig hur det går till.

Det ska stå i instruktionsboken hur man stäler kameran i rengöringsläge, så att slutaren är öppen och spegeln uppfälld.

Spegeln ska du aldrig röra. Det finns ingenting som du kan göra där.

lodjuret
2013-07-19 21:23
#3

Tack för svar,

Okej, jag får höra med ngn som kan sånt. Imorgon ska jag iväg och fota och det blir nog till att redigera bort pricken i fotoprogram efteråt…men när den är så pass svart på en del bilder så är det svårt att få bort så att det inte syns alls på bilderna…tråkigt, men jag får redigera varenda bild innan jag fixat det..

Bäst att vänta med rengöring till ngn som kan göra det åt mig :)

Inkanyezi
2013-07-20 21:58
#4

Jag kan tillfoga lite här.

Det är inte sensorn skräpet sitter på, och det är inte heller sensorn man svabbar när man gör rent, utan det är ett filter, som sitter en bit framför sensorn. Filtret kallas AA-filter (Anti-Aliasing) och det sitter där för att bilden ska bli lite suddigare på sensorn än den skulle bli utan filter. Avsikten med att göra det lite suddigare är att man inte ska få moaré om man fotograferar repeterande mönster som i är nära mönstret av pixlar på själva sensorn.

Det är för att filtret sitter lite framför, som pricken kan se olika ut. När bländaren är liten, och särskilt när man har lång brännvidd, blir pricken skarp, medan den blir väldigt mjuk när bländaröppningen är stor. Om man har mycket stor bländare kan den praktiskt taget försvinna. Det är därför den blir olika stor och olika skarp beroende på hur starkt ljuset är. När det är mycket starkt ljus blir den liten och skarp, medan i svagare ljus blir den allt luddigare i kanterna och större. Den kan då helt döljas om det är mycket detaljer i bilden eller mörkt där fläcken ligger. Men om det är en ljus jämn yta kommer den att synas, endera skarpt eller mera suddigt.

keptak
2013-07-21 09:21
#5

Min sambo gjorde rent min kamera för ett tag sen då det också var en svart prick. Han gjorde ett eget verktyg av en liten stav och en putsduk för kameror. Han fick bort det men han var väldigt försiktig. Problemet med att göra det själv är att det flyger en massa partiklar i luften som gärna letar sig in i kameran.


lodjuret
2013-07-22 21:48
#6

#4 Tack, då förstår jag!
#5 Okej, jag vågar inte göra det själv ifall det blir fel, så det blir nog att lämna in den/lämna till ngn annan "kamerakunnig" :-) Kul att höra hur ni andra har gjort ändå :-)

Annons:
[Teddies matte]
2013-07-22 21:55
#7

Hade det problemet jag också en gång, smuts på sensorn, för mig var det dock inte så farligt utan det försvann efter att jag tagit hjälp av en blåsbälg.

Upp till toppen
Annons: