Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4176 ggr
AngelicaLMP
2013-07-16 22:04

Nikon D7100??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Är det någon här som har en Nikon D7100?

Undrar lite om hur den är, om den är enkel att hantera om man ska gå från en Nikon D3000. Måste verkligen skaffa en ny då min D3000 börjar dela upp vissa bilder och en del kan bli lila/grön/blå vilket gör mig ledsen. Haft kameran i snart 5 år, en trogen vän men som börjar ge upp, varit med på mååånga tävlingar och tagit fina bilder. Men nu är det dags att uppgradera sig så jag kan börja JOBBA med detta, hästfotografering alltså. :)

ÄLSKAR att fota hästar, har läst lite om D7100 att den ska passa till sport fotograferingar men även porträtt osv, men vad tror/tycker ni? Va tycker ni om kameran helt enkelt? :)

Bilden är fotograferad med Nikon D3000 & Tamron 70-300mm på strömsholmstävlingarna !

Annons:
MagArne
2013-07-17 07:32
#1

Den största vinsten med att gå upp ett steg i serierna är att man får tillgång till fler rattar och reglage för att göra fler snabbare inställningar. Men det i sin tur kräver att fotografen vet vad rattarna gör för att ha någon glädje av dem.

D3000 är lite åt point and shoot där du sätter kameran i sport-mode vid sportfotografering utan att behöva veta exakt vad det innebär. D7100 är lite åt proffskamerahållet där du måste veta vilka inställningar som krävs vid sportfotograferingar och ställa in kameran efter dessa.

Men behärskar du kunskapen om slutartider och bländare eller är beredd på att lära dig är D7100 helt klart kameran för dig.

keptak
2013-07-17 09:11
#2

Jag har en d7100 och är jättenöjd. Som #1 skriver är det fler rattar och knappar och jag (som gick från en Pentax k100d super) har utvecklats enormt sen jag köpte den nya för några månader sen. Jag fotar mycket mer i det manuella läget och kan mycket mer vad gäller inställningar. Jag tycker dock inte att kitobjektivet är bra i full zoom då det gärna blir lite suddigt. Jag fotar mycket blommor, men även en del rörelse och det ska det bli mer av nu i sommar. Jag har en fotoblogg om du vill kolla på några bilder photobykimaxelsson.blogg.se.


farvendal
2013-07-17 21:14
#3

Är du säker på att det är kameran som är problemet? Defekt lagringsmedia brukar orsaka såna där problem med att vissa delar av bilden försvinner. Dvs har du testat med andra minneskort?

Men ja, 5 år är ju en del så kanske dags att uppgradera sig ändå. Tycker helt klart att du ska skaffa en D7100. Mer avancerad självklart men ändå ganska enkelt att lära sig och du kommer utvecklas något enormt med den. Den är större och tyngre än D3000 så det kommer nog kännas klumpigt i början men man vänjer sig :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

AmandaChristina
2013-07-17 21:56
#4

Jag gick från en D3000 till en D7000 och jag tyckte inte de var speciellt svårt att lära sig knappar och inställningar. Det är mycket smidigare att fota med en D7000 enligt mig, och de är inprincip samma knappar och rattar på en D7100! Så om du har råd och om den känns bra i handen tycker jag att du ska göra det! 🙂

ssofia
2013-07-18 22:45
#5

Fin bild! 

Jag valde D7000 även om D7100 hade kommit ut då jag köte den..

Störta skillnaden mellan D7000 och D7100 är storlekten på bilderna. 24 megapixlar mot 16, samt att autofokusen skiljer lite, 51 punkter på D7100 och 39 på D7000.

Man brukar vanligtvis inte prata om megapixlar.. men 24 lakan ger väldigt stora filer, och det kräver även snabbare minneskort för att man t.ex ska kunna filma eller ta en serie bilder utan och behöva buffra om.

Lite och tänka på kanske :) 

Autofokusen i D7000 är fullt kapabel till hästfotografering :)

Vill man ha det senaste - kör på D7100, men vill man spara ett par slantar så kommer en D7000 göra dig minst lika nöjd! (Om inte mer nöjd om du t.ex då också kan köpa ett minneskort eller objektiv..)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: