Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 549 ggr
Bagtjesen
7/16/13, 6:59 PM

Hjälp med Sångsvanen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom lite överraskande på denna sångsvan i en tjärn. D7000 med Sigma 150-500@150 , 1/5000s(jo det stämmer), ISO 1000, f9,0. Inställningarna var kvar sedan kvällen innan. I all hast glömde/hann jag inte ta bort spärren på objektivet, och jag måste ha kommit åt anti-skak på objektivet för det var avslaget. Och bilden är tagen på frihand.

Den första bilden är originalet komprimerat från nästa 10MB jpeg till drygt 1 MB. Den andra varianten är åtgärdad i Adobe PSE 11 RAW från NEF-filen. Åtgärder:från Auto Vitbalans till Dagsljus, minskat highlights, ökat blacks. Sångsvanen i många tjärnarna blir lite brunfärgad på halsen och bröstet av humus i vattnet, så även denna. Huvudet hamnade lite i diffuserat bakom framförliggande videbuskar. Åtgärderna gjorde att det blev lite rödfärgade vattendroppar i "rivstarten".

Det finns naturligtvis annat att göra också som att plocka bort vattendroppar mot undersidan av vingarna, vill helst få den vitare/mindre gråbrun utan att få vingarna vitt utfrätta men har ej lyckats. Funderingar på beskärningen.

Vill gärna få tips med åtgärder för att förbättra en ganska hygglig bild (för att vara tagen av mig ;)

Tacksam för förslag!

Bägtjesen


Annons:
Bagtjesen
7/16/13, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden förbättrad? i RAW enligt tidigare beskrivning.


MissInAction
7/17/13, 1:57 AM
#2

Ohh! Vill bara säga att jag tycker att den andra bilden är en stor förbättring, och en väldigt snygg och häftig bild! 👍♥

Utan att ha så stor koll på redigering, så undrar jag om det är nödvändigt att plocka bort vattendropparna på undersidan av vingarna?Det kanske går att tona ner dem så att de inte lyser riktigt så mycket? Eller tvärtom, göra dem klarare? Annars är det ju bara naturligt att de är där.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bagtjesen
7/17/13, 9:27 AM
#3

Tack MissInAction!

Visst skall man ha tur ibland så att det trots problem med missade inställningar och dylikt blir rätt bra…

Jo, jag har haft funderingar kring vattendropparnas var eller inte vara på undersidan. Du har nog rätt att de kanske behöver tonas ner, och jag tror att om jag drar ner på ljuset i bilden så "försvinner" de lite mer - liksom de nästan röda vattendropparna bakåt i bilden. Skall nog ta och göra om bilden lite mer i grunden.

Men funderingarna går mest åt att vita till halsen/huvudet och ljusa upp buskaget vid huvudet. Där behöver jag nog hjälp med vad som är bästa metoderna!

Bägtjesen


bamse6311
7/17/13, 5:25 PM
#4

Tycker också att det är en väldigt bra redigering och en riktigt bra bild.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: