Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 501 ggr
[Amadina]
7/16/13, 11:36 AM

Regnros i Visby

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett par veckor sedan var jag i Visby, och hittade då en del rosor som var otroligt vackra med regndroppar på sig. Försökte fånga detta med den utrustning jag nu hade till hands, och detta är resultatet. Undrar främst om ni har några förslag på förbättring av bilden nu i efterhand; hur man kan behandla den för att få ut bästa resultat av detta. Har ändrat färgerna lite i Lightroom, men det är allt. Har råfilen att arbeta med för att göra bilden bättre.

Det jag själv tänkt på är att det gröna i bakgrunden skulle kunna vara en lite annan grön nyans för att bättre matcha det rosa, men jag vet inte. Tips, förslag? Kritik på det tekniska mottages gärna, också! :)

Annons:
Inkanyezi
7/16/13, 1:30 PM
#1

I den jpeg som du har postat är det inte mycket grönt i bakgrunden, utan det är till stor del grått. Det är inte heller ovanligt att grönskan blir så i regn, eftersom ljuset som reflekteras kommer mestadels från himlen och reflexerna kan vara nästan neutrala.

Jag skulle nog sikta på att höja kontrasten i rosen genom att lägga mer S-kurva, och låta det gröna hamna där det hamnar, hellre blir mörkare än alltför ljust om det inte vill bli grönt. Ett alternativ är att göra två bilder från RAW och lägga ihop dem, en där det gröna tas fram och en där man gör så gott man kan med det röda, och sedan lägger man ihop dem som justeringslager.

När man lägger en högre S-kurva måste man vara noga med att inte driva de nära mättade röda tonerna till klippning.

[Amadina]
7/16/13, 3:45 PM
#2

Tack så mycket för din kommentar!

Det ska nog finnas både grått och grönt i bakgrunden. Det som fanns i bakgrunden var både blad och en stenmur/vägg, så det är väl mest att det som faktiskt är grönt går lite för mycket åt det blå hållet för att jag ska tycka att det passar ihop så som jag vill. Men jag ska experimentera lite med det du tipsade om, och se om jag kan uppnå ett resultat jag gillar! Om jag nu lyckas begripa mig på det. :) Tack så mycket!

Inkanyezi
7/16/13, 4:11 PM
#3

Det kanske går att fixa direkt i redigeringen av råfilen, och det beror rätt mycket på om det röda närmar sig klippning. Jpeg-filen som du har lagt upp klipper i rött, så det är möjligt att den är överexponerad i det röda, men det hänger helt på hur det ser ut i din CR2-fil.

När jag pillar lite på den på de separata kurvorna för rött och grönt kan jag få ganska hyggligt resultat, och det borde kunna bli bättre från råfilen.

[Amadina]
7/16/13, 4:34 PM
#4

Vad innerbär det att den "klipper i rött"? 🙂

Inkanyezi
7/16/13, 5:10 PM
#5

Om du tittar på histogrammet, så betyder det att det finns en stapel längst ut till höger i det röda histogrammet, att det finns toner som är helt mättade i rött. Histogrammet "klättrar på väggen" på höger sida.

Alla tre färgkanalernas histogram ska gå ner till baslinjen precis nere i det högra hörnet. När någon av dem kryper upp efter kanten på höger sida betyder det att det finns ytor där det "klipper", där ingen starkare ton kan registreras.

Ibland tillåter man att det klipper, som när man har någon bit av helt ointressant himmel med i bilden, som man låter gå mot helt urfrätt vitt, men i en sån här bild, där bakgrunden är grönska och en mur, borde ingenting mer än glansdagrar kunna närma sig klippning.

Förmodligen har du betydligt mer i den röda kanalen i råfilen.

[Amadina]
7/16/13, 7:38 PM
#6

Åh, tack så mycket för en bra förklaring! Hur gör man för att lämpligast redigera sådana saker, då?

Annons:
Inkanyezi
7/16/13, 9:26 PM
#7

Ajaj, det klarar jag inte att förklara i ord. Du får lära dig de olika verktygen och se hur de fungerar. Det mesta i redigerngsväg gör man på känsla, efter hur det ser ut.

Upp till toppen
Annons: