Annons:
Etikettövrigt
Läst 1535 ggr
Schnauzertik
2013-07-12 15:03

Ny bildskärm snart

Min Dell U2410 börjar ge sig, så det är snart dags att byta ut den.

Har funderat på 

NEC spectraview 241  och Eizo coloredge CX240

Är det nån som har erfarenhet av dessa? Finns det andra bättre alternativ i denna (eller lägre) prisklass.

Tror inte jag vill ha större än 24".

Värd för Pensionärer

Annons:
uffelarsen
2013-07-12 21:01
#1

Följer denna med stort intresse då även jag är intresserad av en ny skärm :-)

JNN
2013-07-12 21:46
#2

Har tyvärr ingen erfarenheter av nån av dom, men har Nec på jobbet men kan inte i huvudet vad den har för beteckning. Fick byta den första relativt fort, och är lite halvskeptisk till den. Och det är fler användare där som fått byta och då valde man ett annat märke. Men vi kan ju förstås ha haft otur, den du undrade om kan ju vara bra..

JazzBass
2013-07-13 09:49
#3

På vilket vis börjar din U2410 ge upp? Har en likadan sedan snart 3 år som fortfarande funkar utmärkt. Men efter att på jobbet ha blivit bortskämd med en 27" skärm med 1440x2560 px skulle jag inte byta till nån skärm med färre pixlar än det. 24" är dock ganska lagom storlek, skulle också kunna tänka mig en ännu mindre om den bara har tillräckligt med pixlar. Skulle inte heller ha nåt emot en lite mer kvadratisk skärm, 16:10 (för att inte tala om 16:9) är väldigt opraktiskt när man editerar stående bilder. Jag vill ha 4:3 skärmarna tillbaka…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2013-07-13 15:06
#4

#3 Jag har två problem med skärmen. 

Dels verkat det vara ett antal stora "fläckar" som syns som mest om jag har en jämngrå färg på skärmen då får syns de som en mörkare nyans,  med andra färger märks det nästan inte. Det verkar inte vara fläckar utanpå utan det sitter någon annanstans. 

Dels så kan den ibland få för sig att låta pixlarna "gnistra", men det brukar gå över rätt snart. Har för mig att det förr fanns en funktion som hette degaussing på skärmarna för att ta bort sådant, men nån sån finns inte längre, kanske bara var med någon äldre teknik.

NEC har 30" med 2560*1600 och en med 2560*1440 men de kostar  mer än jag vill betala och sen finns en 30" från Dell med 2560*1600 för 9500:-. Kanske också ska överväga den från Dell, men då får jag möblera om på datorbordet för att få rum med den.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2013-07-16 20:03
#5

Ingen som hade något mer att säga.

Då svarar jag själv efter  ha ha kollat upp en del.

Dell´s 2413, 2713 o 3014. Har ett par saker som jag särskilt reagerade mot. 

1. De har hårdvarukalibrering men bara för 1 utrustning som inte är colormunki som jag har. 

2. Likformigheten av ljuset över skärmytan varierar med upp till drygt 20%.

3. En del klagomål på kvalitén och diverse saker (en del verkar ha fått byta flera gånger pga av olika saker), men det kan vara några som råkat få dåliga ex.

NEC spectraview o Eizo coloredge verkar vara i en klass för sig och relativt likvärdiga.

Efter att ha funderat några varv får det bli en Spectaview 271 så jag också får lite högre Upplösning o större skärmyta.

Möjligen är det lite overkill, men med tanke på den tid jag sitter framför bildskärmen känns det inte helt fel.

Hittade också en rätt bra testsida för bildskärmar

http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2013-07-17 19:47
#6

Sådär nu har jag installerat den.

Måste bara säga ett subjektivt stort WOW!!!

Värd för Pensionärer

Annons:
[lucii]
2013-07-18 13:15
#7

Vilken blev det?

Schnauzertik
2013-07-19 20:51
#8

#7

Det blev en spectraview 271 och jag än så länge helnöjd, ett stort lyft blev det, särskilt färger o nyanser blev mycket bättre.

Värd för Pensionärer

[lucii]
2013-07-20 10:31
#9

vad kostade den då? Min kille ska bygga en dator till mig och jag vet fortfarande inte vilken skärm jag vill ha.

Upp till toppen
Annons: