Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2181 ggr
madeleinepa
7/9/13, 12:24 PM

Vad är det?

På mitt nya objektiv Nikon AF-S 35/1,8g så finns det något man kan vrida på. Alltså där zoomen brukar vara på andra objektiv. När man vrider på det blir det suddigare och jag undrar varför man kan snurra på den? Förstår ni vad jag menar?

Annons:
JNN
7/9/13, 12:32 PM
#1

Antagligen är det fokusringen du har där. Fasta objektiv som dom kallas när dom endast har en brännvidd (35 mm i det här fallet) har ju ingen zoom-ring men en fokus ring så att du kan ställa in skärpan manuellt  i stället för med autofokus.

Inkanyezi
7/9/13, 1:55 PM
#2

Det ska väl bara vara när man har ställt objektivet på M som den där ringen funkar, om det inte finns en inställning för att låta den fungera också när man har AF, men jag tror inte att så många kameror har det.

Har objektivet en knapp med två lägen, där det ena är AF och det andra MF? I så fall använder man fokuseringsringen i läget MF, för att ställa in skärpan manuellt.

Zoomobjektivet har också en ring för att ställa manuellt, men den kan se annorlunda ut. Också där slår man om till MF när man ska ställa skärpa manuellt. Det finns alltså dels en zoomring, dels en fokusring (avståndsinställning). Olika zoomobjektiv kan ha de här ringarna olika placerade. Det vanliga på kitobjektivet är att det är hela framdelen som vrids, medan andra objektiv kan ha en ring baktill, bakom zoomringen.

[Jens]
7/9/13, 9:08 PM
#3

På mitt objektiv så står det A och M och sedan finns stabilisatorn under. Den är inställd på A och i inställningar via displayen står de AF-A men jag kan fortfarande vrida på ringen för att justera skärpan? Så jag ska alltså inte behöva det? Nedan finns en bild på objektivet. http://cdn.megapixel.cz/images/w800h800/9/17239.jpg

JNN
7/9/13, 9:32 PM
#4

Vissa objektiv har sk full time manual fokus, ( tror jag det heter, kanske finns olika benämningar) som gör att man kan fokusera manuellt även om objektivet är inställt på autofokus. Andra objektiv t ex de flesta kitobjektiv vad jag vet har som regel inte den funktionen. Tror att det beror på om det är elektronisk motor eller ultraljudsmotor, har man elektronidk motor kan den gå sönder om man fokuserar manuellt om AF är inställt. Säkrast är att läsa om objektiven har det i instruktionsboken.

[Jens]
7/9/13, 9:45 PM
#5

Ska kolla extra noga igen men jag tyckte det stod att det var okej att justera med "ringen"

JazzBass
7/9/13, 9:48 PM
#6

#0 - Som sagt, det är fokusringen. I ena ändläget får du fokus vid närgränsen och i andra ändläget (eller strax före det) får du fokus på oändligt, alltså i praktiken lite förbi gissningsvis 10 meter från kameran för ett 35mm objektiv, och allt längre fram än det.

#2 - Så gott som alla Nikons nyare AF-S-objektiv har "manual override" som det heter för fokuseringen, vilket betyder att man i alla lägen kan ställa fokusen manuellt, switchen behöver alltså inte stå i M-läget för att det ska funka, vilket var nödvändigt på äldre AF-objektiv och vissa äldre/enklare AF-S-objektiv. Switchens lägen heter A/M och M.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Jens]
7/9/13, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ursäkta TS för att jag norpade lite av din tråd. Här är en bild från boken, rutan till höger:

JNN
7/9/13, 10:03 PM
#8

Där står det ju att du kan fokusera manuellt även om det är inställt på autofokus. Då är det bara att tuta och köra.! Mitt makro har manual override, men inte mina 2 andra objektiv, så det är lätt att glömma bort sig har jag märkt. ..

hydman
7/9/13, 11:16 PM
#9

Som #4 säger så finns det vissa obj där AF-inst på kameran ska stå på One Shot el motsvarande om man ska jobba med manuell finjustering i À-läge.

madeleinepa
7/10/13, 12:08 AM
#10

Tack allihopa förstår vad det är nu🙂

[Jens]
7/10/13, 5:36 AM
#11

#6

Vad tacksam man är för att detta forum finns! Så kunnigt folk och så hjälpsamma! Jag lär mig nytt varenda dag jag läser i forumet. Tack allihopa !

Upp till toppen
Annons: