Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 539 ggr
williamösterberg
7/9/13, 9:36 AM

Kritik valpbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle gärna vilja ha lite kritik på dom här två bilderna som jag har tagit på min 15v gamla valp :)

Annons:
williamösterberg
7/9/13, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

och den andra!

MagArne
7/9/13, 9:54 AM
#2

Inte helt lätt att fotografera en svart hund. Bild 1 blev kanske lite väl svart så det är svårt att se detaljerna och linjerna på hunden.
Annan ljussättning hade kanske varit lösningen?
Annars tycker jag den är döläcker med svarta hunden mot den vita bakgrunden.

Jag personligen är inte så förtjust i oskärpa i förgrunden men gärna i bakgrunden. Fokus ligger 1/3 före och 2/3 efter fokuseringspunkten. Då det främre fokusområdet är så kort kan man ibland behöva fokusera lite framför objektet. Det medför ju i sin tur att det bakre området också blir kortare så en mindre bländare kan vara nödvändigt så hela objektet hamnar i fokus.
I övrigt en läcker bild med bra skärpa på hunden och pälsen syns perfekt. Så som jag hade önskat i bild 1.

JNN
7/9/13, 10:23 AM
#3

Håller nog med #2 lite, inte lätt med svart hund på vit bakgrund. Tittar man på bilden när man klickat på den så finns det lite posterisering i skuggan på golvet vid hunden och längst till vänster, där det kanske är rester från något som du försökt redigera bort? Öppnar man i nytt fönster och förstorar max blir det bättre dock. Men då ser man mycket tydligare att bilden inte är riktigt skarp.

Du hade säkert kunnat höja ISO:t och korta ner slutartiden lite, men det kanske är fokuset som inte sitter? Sen kan jag tänka mig att en valp kanske inte sitter blickstilla heller…

Bild 2 tycker jag bättre om, frånsett att valpen hamnat lite väl nära högerkanten. Här tycker jag att skärpan är hyfsat bra och i det här fallet när förgrunden består av gräs som inte kanske har någon avgörande betydelse så gör det inget att det är oskärpa i förgrunden.

Huvudsaken är att det är skärpa på motivet, och det har du som sagt enligt mitt tycke!

Fin voffsing!🙂

Torin
7/9/13, 10:53 AM
#4

Svarta hundar fotograferar man ALLTID med blixt. Undantag om pälsen är solbelyst.

Grundregel.

Hälsningar från en gammal fotograf.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Upp till toppen
Annons: