Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1592 ggr
BlackandBlue
2013-07-08 19:51

(H) Blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite kritik på denna blomman jag fotade innan idag! Någon som kanske vet vad det är för en blomma?

Använde mig av en Canon EOS 600D med ett Tamron 90mm 1:2,8 Macro! 

Bländartal: 2.8    Exponeringstid: 1/800sek    ISO: 160

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
felixhaljeskog
2013-07-08 21:24
#1

Jag har egentligen inte mycket att säga, tycket att bilden är fin, färgen tycker jag också är väldigt bra!
Dock så hade jag gärna sett att hela blomman var skarp, stör mig på att det inte ligger någon fokus på dom nedre bladen.
Den är också lite brusig (vilket jag själv inte gillar i färgbilder).

Annars har jag inget att invända, positionen är bra, tycker den typen av bilder ska ha positionen i mitten av bilden!

BlackandBlue
2013-07-08 21:40
#2

#1 Tack så mycket !

hur tycker du att jag skulle gjort för att inte få den brusig? ison ligger ju lågt!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

felixhaljeskog
2013-07-08 23:08
#3

Om du efterbehandlar så går det att göra en brusreducering :)

BlackandBlue
2013-07-08 23:09
#4

okej kan du förklara lite snabbt hur ^^

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Paltn
2013-07-08 23:11
#5

Har du gjort något med bilden efter fotandet?

För ibland kan viss efterredigering påverka fokusblurret till att bli en aning brusigt. I detta fallet tycker inte jag det är något störande brus iaf.

Men fokusdjupet hade gärna fått vara lite djupare så att hela blomman kom i skärpa.

// Paltfan

BlackandBlue
2013-07-08 23:13
#6

har lagt på lite kontrast o ljus! inga större redigeringar!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
Paltn
2013-07-08 23:15
#7

Kan vara så enkelt att bokeh:n av det där objektivet på den brännvidden etc ser sådär "fin" ut att den upplevs brusig. För själva blomman som är skarp saknar helt brus.

// Paltfan

BlackandBlue
2013-07-08 23:17
#8

okej ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

JNN
2013-07-09 08:01
#9

Kollar man i Exif så har du fotat med bländare 2,8 och på ett avstånd av 42 cm, vilket innebar ett skärpedjup på ca 2 mm. Då är det inte så konstigt att bladen inte är skarpa.

Om du fotat i manuellt läge hade du kunnat minska bländaren och ökat ISO-t lite för att öka skärpedjupet och behålla kort slutartid.

När man fotar makro är ju skärpedjupet aldrig speciellt kort om man inte stackar ett gäng bilder, vilket kanske inte är så lätt med en blomma utomhus om det blåser lite…

Jag tycker att din bild är jättebra, skärpan är mycket bra i mitten av blomman, och placeringen / bildkompositionen är också bra, men jag tycker inte att det är ett måste att ha blomman i mitten även om det är makro. Jag hade nog valt att vrida lite på kameran till vänster så att det var en aning mer luft till vänser om blomman. Men bara lite!

En variant som jag brukar använda mig av i nödfall om jag inte har med någon extern blixt är att använda den inbyggda som jag försöker vinkla ner en aning på motivet. Då kan man ha en aning längre slutartid och få med lite omgivningsljus och då är det blixten som gör motivet skarpt. Förutsatt att du fokuserat rätt förståss!

Men bra fotat i alla fall!🙂

BlackandBlue
2013-07-09 09:44
#10

#9 tack så jättemycket! ska ta till mig det du har sagt!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Upp till toppen
Annons: