Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1681 ggr
amanduss
7/6/13, 8:43 PM

Skillnad

Hejsan! 
Är nu på gång att köpa en systemkamera, antingen en nikon D3200 eller en nikon D5100 , och eftersom jag inte kan så mycket om kameror så undrar jag vad är skillnaden på spegelsökare och prismasökare? 
På D3200an så är det kombinerad prisma/spegel och på D5100an är det en spegelsökare.. Vilken kamera tycker ni att man ska satsa på? 

Tacksam för svar!

Du är otroligt saknad! <3

Annons:
Inkanyezi
7/6/13, 9:54 PM
#1

Det är lite begreppsförvirring där, och jag vet inte var du har fått uppgiften om prisma i D3200. Det är speglar i den också, liksom i alla "instegsmodeller" av DSLR-typ. Det är entusiast- och proffsmodellerna som har prisma i sökaren.

Prisma eller speglar har inte ett smack med bildkvalité att göra, men det finns en liten skillnad på sökarbildens storlek och ljusstyrka. Med prisma blir sökarbilden lite ljusare och en aning större. Nikon-kameror av DX-typ med prisma är exempelvis D90, D7000 och D7200.

Vilken kamera du bör satsa på kan du låta styras mer av plånboken än av de här fiktiva "skillnaderna" mellan olika kameror i instegssegmentet.

amanduss
7/6/13, 11:30 PM
#2

Tack för svaret! :D 
blir lite klokare :)

Du är otroligt saknad! <3

Paltn
7/7/13, 1:14 AM
#3

Skulle vilja påstå att d5100 är bra mycke prisvärdare än den allt för dyra 3200 som förstakamera.

24mpix mot 16mpix är inget du ska ens fundera på gämnföra, du klarar dig på 16pix lååångt och länge. (har INGET med bildkvaliten i sig att göra..)

Huset är visserligen en aning mindre, så har du små barnlabbar så kanske det är en fördel, annars så slår d5100 vikbara skärm 3200 på¨fingrarna rätt hårt.

Priskillnaden mellan 3200 och 5100 är inte försvarbar för en första systemkamera och de små skillnader kamerorna emellan.

Står valet mellan dem där två så tycker jag strongt du ska gå på den billigare men mer prisvärda 5100 och ta mellanskillnaden du sen har kvar åh lägga till objektivbudgeten för ett bättre objektiv senare.

// Paltfan

Paltn
7/7/13, 1:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..iofs, 3200 går få i en go röfärg så den matchar din stavmixer, vattenkokare och allt annat i det moderna köket =)
Detta kan ev stjälpa vågen mot 3200 fördel? :P

// Paltfan

amanduss
7/7/13, 10:09 AM
#5

#3&4 tack! Lutar åt en 5100 nu, har funderat fram och tillbaka mellan dessa kameror, då jag började kolla på 5100 va när man kunde få 18-105mm objektiv, väska.och andra tillbehör för samma pris som 3200, att 3200 finns i röd är inget som berör mig,.vill ha en svart :) Även om man skulle jämföra 3100 med 5100 skulle du rekommendera den? :)

Du är otroligt saknad! <3

Inkanyezi
7/7/13, 10:34 AM
#6

D3100 mot D5100?

Skillnaden mellan de kamerorna i *möjlig* bildkvalité är hårfin. Jag misstänker att man i de allra flesta fall inte kan se någon skillnad alls. Andra saker är ofta viktigare, som den utfällbara skärmen Paltn nämner. Jag skulle inte vilja vara utan en skärm som går att se också när man jobbar i besvärliga lägen, som nära marken eller över huvudet.

Så det är något du får bedöma själv. D5100 har visserligen en del andra saker där den är klart bättre än D3100, men för den som är ny på fotografering kan de vara att skjuta över målet. Skärmen däremot är en stor fördel ergonomiskt, och jag skulle, om jag funderade över de båda, tveklöst välja D5100 om jag hade pengarna som skiljer i pris.

Annons:
Upp till toppen
Annons: