Annons:
Etikettövrigt
Läst 2184 ggr
[Jens]
2013-07-06 19:58

En fotografs första lektion?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, Jag är ny på det här med systemkamera och har tittat på många videon angående hur man ska ta bra bilder med rätt inställningar men man blir liksom förvirrad och det blir så mycket på en gång. Om man nu tar 1-2-3 steget så var börjar man nånstans att lära sig första steget? Kan jag köpa en bok som är bra? Jag tänker inte bli en proffs-fotograf utan jag vill bara bli bra på att hantera den kamera som jag har (Nikon D5100). Kanske finns det en toppenbra bok eller e-bok som man kan köpa för att lära sig att hantera kameran? För det finns väl inga genvägar ;) Jag tog en bild på min hund och är nöjd själv med bilden. =) Om ni skulle säga något om fel så gör gärna det.

Annons:
keptak
2013-07-06 20:32
#1

Jag tycker böckerna "Digital fotografi" av Scott Kelby är bra, men det finns säkert fler. Mitt största tips är att fota, fota, fota. Så lärde jag mig. Och att då använda kameran i mauellt läge för att verkligen lära sig hur kameran fungerar. I vissa situatuioner, där man bara får en chans, hade jag i början antingen bländar- eller slutarprioritet. Angående bilden så är det en mycket söt hund. Det är lite tabu att ha motivet i mitten. Sen hade jag gärna sett lite mer luft nertill under hunden. Är på telen så är inte bästa kvalitéten.


Paltn
2013-07-06 20:34
#2

**Lite starttips:
**

Steg ett:
Börja lär dig fota med "bländar-prio" Symbolen A på ditt hjul.
Med denna inställning så ändrar du blandaröppningen med tummratten, slutartiden följer med automatiskt.

Litet blandartal = stor bländaröppning
Stort bländartal = liten bländaröppning
Stor bländaröppning = kort fokusdjup
Liten bländaröppning = långt fokusdjup

Fokusdjup: Siktar du in vald fokuspunkt på ett objekt så är fokusdjupet det man kallar avståndet framför samt bakom objektet som fokusskärpan sträcker sig.

Steg två:
Att välja rätt ljusbalans, i snabbmenyn du får fram genom att trycka på "i" (ovanför skärmen) gör du detta enklast, här avgör du själv vilket av förvalen som passar det aktuella ljuset bäst, molnigt, soligt osv.

Går kompensera ljusstyrkan (exponeringskompensering) också genom att hålla in +/- vid avtryckarn och rulla tumratten medans, detta är sällan du behöver röra, iaf tycker jag att det är sällan. Förutom om du vill fota HDR manuellt, men det är ett annat kapitel.

Steg tre:

Rätt ISO, helst vill du fota på så låg iso som möjligt, men vid snabba rörelser och svagt ljus kan man behöva öka detta värde.
Öka inte för frikostigt dock, för vid för svag exponering och hög iso så blir det lätt brusigt i bilden. Testa dig fram.
Du ändrar ison lättast genom snabbmenyn på "i"

Steg 4:

Ställ in lite småsaker som är lagom att börja med till en början i ditt fotograferande, ställ in fokusläget på auto, samt fokusområde till enpunkts om du ska ta porträtt och stilleben etc där du vill pinpointa fokusen.
Råder dig också att fota i RAW om du inte redan gör det, och lära dig efterbehandla bilderna ur raw-uppgifterna efteråt…riktigt kul sätt att ta hand om bilderna. Vilket program du sen använder är en smaksak, själv kör jag med PS addon "camera raw", krävs dock att programmet du använder har stöd för din typ av raw-fil, till camera RAW krävdes version 6 eller mer för att det skulle vara inbakat.

Steg 5:

Själva fotandet, fota massor. Experimentera olika bildvinklar och komponering. Gå ner på knä, lägg dig ner, släng dig i diket för att få den där perfekta bildvinkeln på snigeln efter vägen….offra dig för bilden! =)

Alla regler går bryta, omän det oftast går röra sig runt de största ritklinjerna så som att fokuspunkten bör ligga där du vill ha mest fokus.
På ett porträtt så bör den ligga på ögat t.ex, ligger den på nästippen så kan det i många fall resultera i en förstörd bild vid lågt fokusdjup.
Andra riktlinjer är t.ex "det gyllene snittet", sök och läs om det.
Alla dessa grunder kommer komma av sig självt med tiden, och det är bara i början du behöver tänka innan du klickar för att det ska bli rätt.

Steg 6:

Redigera i valfritt program för att ge bilden det där lilla extra, och publicera bara det du är riktigt nöjd över. Om det inte gäller publicering i rådsyfte dvs.

______________________

Lite smågrunder iaf så du kommer mer på fötter, hålet av saker att lära sig om foto, kameran m.m är djupt, men ta det bara lugnt och klättra ner istället för att hoppa och slå ihjäl dig.

// Paltfan

[Jens]
2013-07-06 20:43
#3

#1 Förstår vad du menar men då hade jag djurfoto inställt och allt gick så snabbt. Jag tog 101 bilder på vovven och sparade 1 bild och det var denna som jag tyckte mest om =) Kanske mer omkring hade varit bra som du säger. Ska ta med mig tanken. #2 Oj, det var inte lite och jag tackar så mycket för informationen och jag ska läsa ordentligt det du har skrivit och ta åt mig det. Hoppas jag klarar det första steget att lära mig grunderna. Tack!

[Jens]
2013-07-06 21:21
#4

#1 Glömde skriva om böckerna som du tipsade om. Jag ska kolla vad det är för några. Tack för tipset.

[Jens]
2013-07-07 08:53
#5

#1

Har kollat in vad det är för böcker och de ser verkligen ut att vara något för mig så när jag kommer hem ifrån semestern så ska jag ta tag i det och köpa böckerna. Om jag nu har pengar kvar … 😉

keptak
2013-07-08 10:30
#6

Ja, jag tycker böckerna är riktigt bra i alla fall :). Jag har de inte själv men har lånat dem flera gånger på biblioteket.


Annons:
[Jens]
2013-07-08 10:46
#7

Ja, de verkar vara jättebra så jag kommer köpa dem framöver. Tack återigen för tipset! =)

tlundegard
2013-07-08 12:02
#8

Om du lär dig sambanden mellan bländare, slutartid och iso så har du nog kommit en bra bit på vägen :) Scott Kelbys böcker är, som sagts, väldigt bra. Korta, enkla och väldigt bra tips för att få bra bilder! Tips till bilden: testa gå ner till hundens nivå med kameran, det gör stor skillnad både när du fotar människor och djur. Sedan så kan du ju självklart experimentera lite själv ;)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[Jens]
2013-07-08 12:36
#9

Tack tlundegard. Ska tänka på det med att vara på samma nivå =)

MagArne
2013-07-08 14:24
#10

#2 Bra förklaring :-)

Här kommer en fortsättning på dessa

Det du kan göra för att förstå hur steg 1 och 3 fungerar är att ställa kameran på ett stativ eller liknande och och se hur bländaren påverkar skärpedjupet. Om möjligt välj ditt mest ljusstarka objektiv (lågt bländartal) och ta en bild på varje bländartal. Jämför sedan bilderna i datorn. Man brukar säga att skärpan är 1/3 framför och 2/3 bakom fokuseringspunkten. Eftersom skärpedjupet är så kort framför objektet/fokuseringspunken är ett litet tips att fokusera en bit framför objekten om man vill få mer skärpa i förgrunden men oskärpa i bakgrunden. Korta skärpedjup är snyggt men sällan i förgrunden tycker jag.

Lika så steg tre, kameran på ett stativ. Ta en bild på varje ISO-läge och jämför. När tycker du det börjar se för brusigt ut? Lägg det talet på minne så du inte kör på ISO 1600 om din smärtgräns ligger på ISO 800.

Sen tycker jag själv att efterbehandling av bilder i ett datorprogram är en stor del i fotograferingen. Lite som ett modernt framkallningslabb då bilderna inte riktigt är helt färdiga direkt från kameran. Justering av Vitbalans, kontrast, ljus m.m kan verkligen göra det lilla extra på bilderna. Får du tycke för efterbehandling tar du bilderna i RAW, ratar du efterbehandling får du bäst bilder i JPEG.

Och självklart tar du regelbunden backup på dina bilder.

[Jens]
2013-07-08 16:15
#11

Tack MagArne,

Just efterbehandling av bilder tycker jag kunna väldigt bra men det är framför kameran som jag inte är så bra på. Tack återigen för en bra beskrivning och jag ska ta del av det.

MissInAction
2013-07-08 16:37
#12

Jättebra tips, som också jag tar till mig! Man glömmer så lätt 😊

Skulle inte den här tråden kunna vara nålad? Vet att det finns några liknande trådar i och för sig, också med superbra tips. Kanske nåla en tråd med länkar till flera av dessa? 🙂

Till bilden vill jag föreslå att testa lite en vinkel lite snett framifrån, så att det blir mindre platt, så att säga. Men förstår att det inte alltid går att planera då det kan gå fort när det handlar om djur 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Jens]
2013-07-08 16:45
#13

#12

Ja, jag har haft kameran i två veckor och den bilden tog jag efter 2 dagar med den nya systemkameran så jag ville bara ta massor med bilder men försökte dock huka mig så långt som möjligt men en tipsade mig att kasta mig ner helt och ta bild. Haha! Ska göra det nästa gång!

Annons:
Knutte-love
2013-07-08 23:55
#14

När Jag köpte min systemkamera(nikon D60), som jag köpte av en kompis. Så hade jag turen att få fota med det innan. Så jag visste lite inställningar. Men jag skulle rekomenderad boken som jag fick med kameran. Jag vet inte vem det är som skrivit den. Men lägger in en länk till google som visar hur den sere ut och du kanske ser vem som är författaren är. :) https://www.google.se/search?q=nikon+D60+bok&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rzTbUYrJAcfZswaq94CgAg&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1024&bih=672#biv=i%7C0%3Bd%7CvpGxRcXqD1vEZM%3A Denna bok berättar hur din kamera fungerar och vad knapparna är till för. Dock så tror jag att den bara finns på Engelska så hoppas du kan det. :)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Inkanyezi
2013-07-09 00:10
#15

Peter Wemmert, PeterWem på sajten, har gjort en bra introduktion, som jag tror att många kan ha glädje av: http://kameratrollet.se/Fotokurs.pdf

[Jens]
2013-07-09 05:53
#16

#15 Vad glad jag blir =) Kommer genast kolla in Peter Wemmert.

#14 Det fanns med en instruktionsbok till den kameran jag köpte och den visar också en hel del info om kameran i sig och det verkar som den du hänvisar till är något liknande fast till en annan kamera?

Knutte-love
2013-07-09 20:05
#17

#16 jo men har för mej att den inte visar allt. :) Boken jag länkade till är till min kamera. Det trodde jag att du förstod eftersom jag skrev att jag inte visste vem författaren va men att jag länkade till omslaget på min bok. :P Men jag tror att den finns till din kamera med. :)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

[Jens]
2013-07-09 20:06
#18

#17 Okej, jag ska titta på detta .. tack! =)

Knutte-love
2013-07-09 20:09
#19

#17 det som jag läst i min bok hittills så tycker jag att den verkligen är värd att läsas! :)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

MonisN
2013-07-09 20:22
#20

Tips på bra böcker har nämnt, jag gillar och har alla Scott Kelbys böcker (4) i ämnet, men en annan bok som jag också tycker ger bra och utförliga tips och råd är "Kreativ fotografering med rätt Exponering" av Bryan Peterson.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Jens]
2013-07-09 20:44
#21

Tack, MonisN, Först ska jag köpa böckerna av Scott Kelby och räcker det inte till så ska jag även kolla in boken du tipsade om. Jättetrevligt att det är så många som kommer med bra tips!

Whitewulf
2013-07-24 20:47
#22

Det finns flera gratis RAW editors, en jag kan rekomendera är Rawtherapee.

linawendel
2013-07-24 21:01
#23

Läs fotobloggar! de lär ut otroligt mycket… är också ny i fotandet men har lärt mig allt jag kan från två bloggar.. (linafoto.blogg.se) och (nevnarien.se) nu lär jag mig själv genom att fota massor efter som ja kan hantera alla inställningar och så:)

[Jens]
2013-07-24 21:24
#24

Tack, uppskattar det verkligen att ni hjälper mig på traven och jag tror inte jag är ensam om att gilla denna tråd. Det är många som är nybörjare som behöver tips! tack återigen.

Upp till toppen
Annons: