Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6265 ggr
Paltn
7/5/13, 8:08 PM

IR-konvertering

Precis hemkommen med senaste fångsten, en beggad Nikon D60 som jag fick för en billig peng då den är lite (för mig) oväsentligt defekt.

Denna tänker jag IR-konvertera, och undrar om det finns någon här som testat detta?

Har hyffsad koll hittils, men alla tips och trix är alltid välkomna =)

// Paltfan

Annons:
JazzBass
7/5/13, 10:53 PM
#1

Har ingen erfarenhet själv, men jag har förstått att vissa kameramodeller är lättare än andra att konvertera, andra svårare. Varför det är så minns jag inte, men jag tycker mig ha läst att D70 lär vara ganska enkel att konvertera, D60 tror jag är svårare. Men googla och se vad du hittar! Är också nyfiken att höra hur projektet lyckas. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[PeterWem]
7/6/13, 1:11 AM
#2

Bor du i Skåne kan du få testa min 1000D som är ombyggd.

Paltn
7/6/13, 6:07 PM
#3

Japps, ska uppdatera altl eftersom projektet fortgår, som jag förstår så kommer jag måsta beställa filter från lifepixel (usa)

Vet någon av ett svenskt alternativ eller iaf europeisk?

Hur gick du till väga #2?

// Paltfan

Paltn
7/6/13, 6:24 PM
#4

Alternativet är att köpa en oskuren bit glas motsvarande ir-filtret man sätter i, och skära det själv.
Någon som isf vet vart man kan få tag i glaset?

(professionell möjlighet att skära glaset finns)

// Paltfan

[PeterWem]
7/6/13, 10:38 PM
#5

Köpte min färdig. Någon som själv tagit bort IR-blockerande filtret framför sensorn. Man får använda filter på objektivet för att bara släppa in IR.

Paltn
7/7/13, 1:01 AM
#6

Aha, halvkonverterad alltså.
Jag planerar att helkonvertera min, alltså ta bort filter sen sätta in ir-genomsläppande filtret inne i kameran. Så man kan använda vanliga objektiv och fota handhållet.

// Paltfan

Annons:
[PeterWem]
7/7/13, 8:48 AM
#7

Handhållet kommer du nog inte kunna ta om du inte ökar ISO några steg. Det verkar finnas mindre IR-ljus än synligt ljus.

Paltn
7/7/13, 12:10 PM
#8

Vi får se, det sägs att det ska gå köra handhållet med helkonvertering iaf. Slutartiden ökar med 1-2 steg eller nått åt det hållet. Om det inte funkar så får jag köra stativ.

// Paltfan

[PeterWem]
7/8/13, 9:17 AM
#9

Det är bara vissa gluggar som är bra för IR-foto. Ofta äldre med m-42-fattning. Mina nya Canongluggar är helt omöjliga att använda utan att få en hotspot i mitten av bilden. Detta med undantag 17-40/4.

Stämmer det att D60 inte har Live View? I så fall kan det nog bli svårt för dig att fokusera med kameran.

Inkanyezi
7/8/13, 9:47 AM
#10

Hotspot i mitten tyder på reflexer mellan sensor och objektiv, eller inuti objektivet, från glasytorna. Det innebär att den så effektiva AR-behandlingen med flera skikt hindrar reflexer av synligt ljus med kort våglängd, medan långa våglängder (IR) reflekteras starkare än med äldre AR-behandlingar.

Hotspot i mitten är annars ett problem man kan stöta på när man provar gamla gluggar på en modern kamera, eftersom AA-filtret reflekterar ganska mycket synligt ljus som sedan studsar tillbaka från objektivet. Jag har ett gäng utmärkta reprogluggar, som alla faller på just den svagheten, liksom den Componon som jag skickade med förstoringsapparaten jag skänkte bort härförleden. En EL-Nikkor 80 som jag har kvar har också precis samma problem, medan den Trinar som jag hittade för en femtiolapp inte har den där fläcken i mitten.

Summeringen är väl att man får prova för att hitta det som funkar bäst.

HellviHumle
7/8/13, 8:45 PM
#11

Det här blir intressant att följa!

HH

Paltn
7/10/13, 9:15 PM
#12

Med full konvertering så ska det gå fokusera och handhålla precis som vanligt, säger iaf lifepixel.

Dock ligger jag i mailconversation med dem nu då dem inte säljer glas till D60 eftersom kunder har blivigt arga då inte originalramen passar det nya glaset, lifepixel själva byter till annan ram och tätning då de converterar D60 hemmavid.

De är dock villiga att sälja glaset till mig iaf, om jag accepterar detta och tillverkar egen ram alternativt modifierar den existerande utan att gnälla till dem att glaset inte passar =)

// Paltfan

Paltn
7/10/13, 9:24 PM
#13

DOH, försökte få dem att avslöjja lite mått, men icket.
Det ville dem inte avslöjja för mig :P Bummer!

// Paltfan

Annons:
[PeterWem]
7/10/13, 10:58 PM
#14

Fokuseringen kommer stämma på en brännvidd.

Paltn
7/10/13, 11:24 PM
#15

kanske så det blir, men isf behöver jag ju egentligen inte bry mig så mycket om kalibreringen, bara jag hittar åt rätt brännvidd senare på en zoom :P Helt galet off borde man ju inte hamna tycker jag.

Får se hur jag går vidare med detta, alternativet blir väl att skaffa en annan kamera att konvertera, en nyare. Och använda D60n som slitåsläng istället, då den fakiskt verkar aningen bökigare att konvertera =)

// Paltfan

[PeterWem]
7/15/13, 9:26 AM
#16

Du ser hur off du hamnar om du testar med dina vanliga objektiv gissar jag. Det ska finnas en manuell fokusering för synligt ljus och en för IR-ljus.

http://photo.stackexchange.com/questions/23221/how-to-use-ir-index-on-canon-ef-24-105mm-f-4-l-usm

MagArne
7/15/13, 10:09 AM
#17

Vad är vinsten med denna konvertering mot att skruva fast ett filter på objektivet?

[PeterWem]
7/15/13, 11:02 AM
#18

Man slipper olika filterstorlekar beroende på objektiv och man kan titta direkt i sökaren och se motivet.

Med den 1000D jag har där det IR-blockerande filtret är helt borta från sensorn måste jag använda Live View för att öht kunna se motivet. Däremot får jag alltid rätt fokus.

MagArne
7/15/13, 11:42 AM
#19

Hmm, kanske vore något för min gamla D70 som har pensionerats?

[PeterWem]
7/15/13, 1:16 PM
#20

Som tidigare nämnt, det blir jobbigt att få autofokusen till att fungera utan Live View. 

http://www.lifepixel.com/focus-calibration-options

Annons:
[PeterWem]
7/20/13, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Testade på litet IR-fotografering mot människa idag 😃
ISO 1600 och 1/60 sekund. Konstigt att de svarta handskarna blev så ljusa på bild…

HellviHumle
7/20/13, 7:13 PM
#22

Kan väl bero på material och temperatur?

HH

Paul str
8/28/13, 4:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag gjorde en gedigen research för ett par år sen. Jag har testat cmos sensorer, ccd sensorer, d70 Nikon d300 konverterad av maxmax.com Och allt slutade med att jag köpte en fuji is-pro. Jag föredrog en fullspectrum kamera för att jag kunde Fota band i hela spektrat. Men idag så fotar jag uteslutet med 830nm filter svartvit. Jag gillar mer ccd sensorer än cmos sensorerna när det kommer Till infrarött. Ccd sensorer ger mer illuminens på bilderna. Det var en dyr och kostsam resa att testa sig fram men det känns Som jag har hittat rätt utrustning. Om jag hade gjort om samma grej idag så hade jag köpt en gammal Fuji s5 pro och satt ditt önskad bandbredd framför sensorn. Jag hade tagit reda på måtten på hotmirror glaset framför sensorn Och måttbeställt det från http://www.howardglass.com/home.htm (ring och fråga efter pete) Howardglass skär glas efter mått och polerar det till exakt tjocklek För ändamålet.. Det bästa är att de kör schott glas. Samma glas som b&w Filter. Sen hade jag skickat kameran till lasses kamera service. Jag valde mellan lifepixel och maxmax och det blev maxmax.com Som fick göra min Konvertering. Varför jag valde maxmax var pga att vi denna tid så gjorde Lifepixel skräpjobb med lite mer avancerade kameror. Idag gör de minst lika bra jobb som maxmax. Jag hade dock fortfarande otur med maxmax.. Jag hade dammpartiklar..efter 200 bilder kortslöts Kameran och dog, vet ej varför Men maxmax.com stod för det hela Och jag fick en hyffsad kamera. Men jag gillade inte de infraröda bilderna den levererade fullt ut. En dag så fick jag en möjlighet att köpa en fuji is-pro och tog den. Jag blev till slut nöjd. Fuji Is-pro är en modifierad fuji s5 pro som har ett klarglas istället För ett hotmirror glas. Kameran är riktigt bra för ir dels för ccd sensorn men också för Att denna sensorn har två olika ljusupptagande pixlar. En för lågdager och en för högdager vilket gör att sensorn levererar Bilder med högre dynamiskt omfång. Dessa fuji s5 pro går att få tag på idag för nästan ingenting. Om ni ska göra nån konvertering så använd lasses kamera service. De gör nog ett bättre jobb än life pixel. Får ni problem så är det inte lätt/billigt att skicka tillbaka kameran Till usa.

Paul str
8/29/13, 8:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

bild

Paul str
8/29/13, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

bild

Paul str
8/29/13, 9:01 AM
#26

1:a bild är tagen i iso 200 1/80 sek

2:a bild är tagen i iso 200 1/20 sek

När jag hade den konverterade nikon d300 så körde jag autoexponering.

fick då kompensera allt från -3 till -5.

Med fuji is-pro har jag för det mesta kört helt manuellt med tider.

Jag har testat en himla massa objektiv.

nikon 24-70 2.8 får inga roliga hotspots

nikon 17-35 2.8 fungerar klockrent

Nikon 70-200 2.8 vr2 fungerar klockrent

De objektiv jag har funnit fungera riktigt bra är 

nikon ai 28 3.5

nikon 105 ais 2.5

tokina 17 3.5 hmc riktigt bra.

gamla objektiv har alltid en röd prick på fokuserings ringen.

Jag brukar bara ställa in fokus efter den röda pricken.

Att köra liveview en solig dag så ser du knappt på Lcd.

Jag började med 665nm o 715 nm filter men blev med tiden mkt trött

på dess utseende och kör bara 830nm idag.

Inkanyezi
8/29/13, 11:21 AM
#27

När man använder direktvisning på skärm är det lämpligt att ha en huv över skärmen med lupp, för att stänga ute ströljus. Jag har gjort en sådan huv av en billig betraktningslupp för diapositiv, Kaiser diabetraktare, och det finns liknande från Agfa, Gucki. Den som kan spännas fast bakpå kameran med en gummisnodd eller helt enkelt bara hållas mot skärmen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: