Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1224 ggr
Pramfors
2013-07-04 16:44

Fotoutbildning

Tänkte kolla med er andra vad ni anser om fotoutbildningar, t.ex är det viktigt med en fotografisk yrkesutbildning för att jobba med det proffesionelt eller är det bara ett plus i kanten, eller kanske inte alls någon bra idé? Jag vill höra vad ni tycker, då jag står med ett väldigt svårt beslut framför mig :)

Annons:
Inkanyezi
2013-07-04 18:14
#1

Det svåraste om man vill jobba professionellt med fotografi är att helt enkelt hitta sin nisch och att endera jobba på egen hand och ragga kunder, eller hitta någon lämplig arbetsplats. Det är inte bara tidningar som anställer fotografer, men de flesta arbetsgivarna är i den branschen. Vanligast är ändå att man jobbar med egen firma.

Och utbildningen, den tar man för att lära sig. Den är inte något plus i kanten vare sig när man vill söka en anställning eller om man jobbar med egen firma. Utbildningen går man igenom för att få en god grund att stå på i själva arbetet, lära sig elementa och lära sig hur man utför uppdrag av olika slag, komponerar bilder och hanterar tekniken.

Så om du känner att du kan i stort sett allt, och att du är säker på att sätta ljus och gestalta dina bilder så som du har tänkt dig, och att din bildkänsla håller för att arbeta med foto, i så fall är utbildningen överflödig.

Om du å andra sidan har områden där du inte känner dig riktigt säker, där du inte är hemma, och det gäller särskilt sådant som hur man hanterar ljuset för att gestalta bilden, och hur man ser till att få precis rätt färg och kan hantera tonomfånget, då är det väldigt bra att ta den där utbildningen. Räkna med att det krävs väldigt mycket arbete utöver själva kursen, så att du i praktiken kanske bör ägna uppemot fem gånger så mycket tid åt foto som kursen innan du kan vara klar att gå ut och försöka få jobb inom fotografi. Under den tiden bör du kunna bygga upp en portfolio, så att du kan visa tilltänkta kunder eller arbetsgivare vad du kan.

bamse6311
2013-07-04 18:31
#2

När jag var 18 så började jag som assistent åt en mode och reklamfotograf.

Nu upptäckte jag efter ett år att det inte var något för mig, jag hade varken den bildkänsla eller konstärliga ådra som krävdes så jag lade av med det.

Dock så kan det kanske vara ett alternativ att testa.
Då är det ju inte bara foto utan även kundkontakter med olika reklambyråer och andra kunder, modeller osv.

Dessutom så fick jag ju en inblick i hur det var att vara ensamföretagare inom fotoyrket mm mm.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: