Annons:
Etikettövrigt
Läst 440 ggr
Amelida
7/3/13, 12:44 AM

Preview program?

Någon som vet om något bra gratisprogram där man kan se på bilder som man tagit med kameran direkt när man är uppkopplad med datorn till kameran. Programet ska klara av Nikon RAW format.

Mvh Amel

Annons:
Inkanyezi
7/3/13, 8:19 AM
#1

Det är lite mer komplicerat än så. Alla Nikon-kameror har inte samma system för att koppla upp kameran mot datorn, men om man har rätt drivrutiner för kameror som kräver det, kan man se bilder som man har tagit, men det finns en hake. Många av kamerorna kan inte användas för att ta bilder medan de är uppkopplade. Kameran blir låst till datorn, så att man inte kan ta bilder.

Jag misstänker att man skulle kunna göra det med ett minneskort med WiFi, men jag vet inte vilka av Nikons kameror som kan användas med WiFi,

"Nikon RAW format" är också väldigt ospecifikt. Varje kameramodell har sitt eget råfilsformat, så det finns några tiotal råfilsformat från Nikon, alla olika. Det finns program som kan läsa dem alla, men vanligen brukar man inte vid "preview" omvandla råformatet. Inne i råfilen finns en jpeg, och det är den man ser när man tittar på kamerans skärm, och likaledes är det den som visas i katalogvisningen och vissa program för granskning, i stället för att omvandla råfilen.

Men jag gissar att det du egentligen skulle vilja ha är ett program för att köra kameran "tjudrad", så att alla funktionerna hos kameran är åtkomliga från datorn, och så att du kan se sökarbilden på datorn också när kameran är inställd på direktvisning. Det går med Nikons proffskameror, och det finns fria priogram, men Nikon har inte lagt in den möjligheten i alla kameror.

Upp till toppen
Annons: