Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 2021 ggr
Inkanyezi
7/2/13, 7:18 PM

(S) Stativ, Bilora Rotax

Jag har ett mycket bra stativ som jag vill göra mig av med, Bilora Rotax.
Jag vill ha 500 kronor för stativet, eller lämpligt bytesobjekt (förslag).
Det finns på Lidingö.

  • lägsta höjd 60 cm (till plattan, räkna +10 a 15 cm för huvud)

  • fullt utdraget 147 cm (2 utdrag)

  • snabblås på övre utdraget

  • ingen mittpelare

  • roterbar platta som kan tas loss

  • vattenpass för nivellering

  • inskruvbara gummifötter

  • metallpiggar när fötterna är inskruvade

  • vikt 2,4 kg

  • inget stativhuvud följer med

Det är ett mycket stadigt stativ, som inte har mittpelare. De nedersta benutdragen kan bara dras ut helt eller vara helt inskjutna, medan mellanutdraget har snabblås, så att det enkelt kan justeras till önskad höjd. Det finns ett vattenpass för nivellering. Stativet är stadigt nog för alla kameror, det har använts till Mamiya RB67 bl.a.

Bilora är inte känt för kvalitetsstativ, men den här modellen är ett undantag. Det är lika stadigt som mitt Gitzo Studex och lika högt. Jag får upp det över min ögonhöjd, med ett stativhuvud på kommer objektivet upp till omkring 165 cm.

Det har varit med ganska många år (omkring 1960), så det är inte i nyskick, utan gummit på snabblåsen har för länge sedan torkat och ramlat av, och plasthöljet på ett av benen har spruckit, men är fastklistrat med snabblim. Stativet fungerar felfritt, benutdragen går mjukt och jämt, och plattan i toppen är i originalskick, med bruksanvisning i bilder på papper under.

Annons:
Inkanyezi
7/8/13, 6:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag lovade bilder, och här kommer dom. Först en bild på stativet hopskjutet som man transporterar det.

Inkanyezi
7/8/13, 6:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Plattan kan tas loss enkelt, den frigörs med den röda spaken strax under toppen. Under plattan finns ett verktyg som man använder om man ska vända skruven, och när man drar fast stativhuvudet. Plattan kan roteras till ett stort antal rasterlägen. Skruven har både liten och stor gänga (1/4" och 3/8"). Den större gängan används till alla bättre stativhuvuden. Vattenpasset används för att få stativet i våg.

Inkanyezi
7/8/13, 6:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det nedersta bensegmentet dras antingen ut helt, då det låser med piggarna som fjädrar ut, eller så låter man det vara helt inskjutet. Nertill på mellandelen finns en bussning, som hindrar slitage och skyddar det relativt mjuka aluminiumröret.

Mellansegmentet låses automatiskt läget man drar det till. Låset frigörs genom att man trycker in benet samtidigt som man håller emot på muffen, eller att man griper om det översta segmentet och trycker muffen neråt. Muffen är fjäderbelastad och kan röra sig ungefär tre millimeter. När man släpper låser den så att benet inte kan skjutas in, men det kan dras ut utan att man behöver röra låset.

Genom att det har snabblås och saknar mittpelare är det lätt att hantera för ett så pass stort stativ.

Inkanyezi
7/8/13, 6:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fötterna har gummi, så att man kan ställa det på parkettgolvet, och det färgar inte av sig. Man kan skruva in gummifötterna för att få metallpiggar.

Inkanyezi
7/8/13, 6:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Med stativhuvud på kommer kameran en bit högre än plattan. Höjden på ett bra stativhuvud brukar vara minst tio centimeter och ofta några centimeter till. Med det här Gitzo-huvudet kommer objektivet upp i ögonhöjd för en person som är 185 cm lång och man behöver vara nästan 190 i strumplästen för att få ögat till sökaren utan att stå på tå. Huvudets platta är ungefär 165 cm över golvet.

Genom att stativet inte har mittpelare är det mycket stadigt, ett av de stadigaste stativ som finns. Det kan bära alla sorters vanliga kameror och en del ovanliga också. Det har fungerat bra med Zenza Bronica, Hasselblad och Mamiya RB 67, som är bland de mer krävande när det gäller stativ.

Upp till toppen
Annons: