Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 900 ggr
leemland
2013-07-02 17:09

Utöka kameraväskan

Jag funderar på att i slutet av sommaren eller till hösten utöka min kameraväska :P 

Men jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha eller vad som är bäst. Just nu har jag förutom kamerahuset, kitobjektivet 18-55(som jag använder mest just nu) och ett 55-250. 

Jag funderar på antingen ett fast objektiv 50 mm eller en extern blixt.

Vad tycker ni ? Tar tacksamt emot alla tips , är ju lite tid kvar men de gäller ju att vara ute i tid ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
hydman
2013-07-02 17:36
#1

Beror på vad Du behöver. Är det ett objekt är ju inte valet så svårt om alternativet är en extern blixt.

Paltn
2013-07-02 18:28
#2

Har du ett DX-hus så tycker jag ett vasst 35mm är mer eller mindre ett måste, 50mm ifall du har ett FX-hus.

Både kul och uppskattat i kvalitet att ha sig ett "nifty-fifty", oftast mycket vassare i skärpa samt ljuskänsligare än motsvarande zoomar. Detta för en billig peng dessutom.

Alternativ två är ett vasst superzoom-objektiv, men då talar vi bra många fler tusenlappar att spendera.

// Paltfan

leemland
2013-07-02 18:49
#3

#1 Jag behöver väl egentligen inget speciellt. Möjligtvis blixten då, känner att det nog blir bättre bilder då man kan vinkla blixten så den inte blir rakt på. 

#2 Jag glömde skriva att det är Canon jag har,:P Vad är/menas med ett "nifty-fifty"? Nja superzoom känns inte riktigt lönt just nu i alla fall , och de är rent för dyrt som du säger. 

Jag har väl egentligen inte satt någon speciell budget, men de ska ju klart inte vara för dyrt! Men jag kan nog tänka mig att budgeten ligger ca 2000 kr. Kan ju lägga ut några hundringar till, men hellst ska de vara billigare. :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Martin
2013-07-02 19:22
#4

#3 Om du inte behöver något speciellt känns det ju dumt att köpa "bara för att man måste". Och är det en blixt som du behöver som du skriver i #3 "Möjligtvis blixten då", så tycker jag du skall satsa på en blixt.

Har själv ingen extern så kan tyvärr inte rekommendera någon. Tips är väl att kolla på vilken funktion du behöver på blixten och sedan kolla på originalblixtar och därefter tredjepartsblixtar och se vad som passar din väska bäst.

mvh Martin

MagArne
2013-07-02 21:44
#5

Blixt är aldrig fel och jag använder själv min väldigt ofta. Välj en som du kan rikta upp mot taket och gärna av samma fabrikat som din kamera.

leemland
2013-07-06 16:03
#6

#4 Alla mina inköp till kameran har än så länge varit impuls :P Så denna gången ville jag tänka igenom de lite och höra med andra som kan sin sak. Jag ska klart läsa igenom lite mer om blixtar. Men tack för svaret :) 

#5 Ja jag hade tänkt en som jag kan rikta åt olika håll :P Har du några tips på blixt eller vad man ska kolla efter när man letar blixt?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
MagArne
2013-07-06 16:14
#7

#6 Jag kör Nikon så jag har ingen vidare koll på Canons blixtar men en Canon Speedlite 430EX II hade jag nog slagit till på. Vågar inte köra på något annat märke än samma som kamerahuset.

Jag har iof en mindre Nikon SB-400 blixt till min Nikon D70 men även den lilla skiten är ljusår bättre än den inbyggda. Sen passar min SB-400 min Nikon P7100 kompaktkamera.

Jag använder främst blixten när jag fotograferar mina akvariefiskar. Sen är den klart användbar inomhus på t.ex. museer, gamla byggnader m.m.

Jag har även ett fast 50mm f/1.8 men använder det inte så mycket längre  då jag tycker mitt 18-55 med blixt är bättre till akvarierna.

Dock får man ju underbara porträttbilder med ett 50mm f/1.8 och det är dessutom klart användbart på mörka ställen där man inte får använda blixt. Men ångrar nästan att jag inte tog ett 35mm istället då det fungerar bättre i trängre miljöer inomhus.

leemland
2013-07-06 16:31
#8

#7 Okej, då ska jag kolla in den lite senare :)  Ja jag tycker de blir så skarp blixt med den som sitter på kameran. Märkte de senast när jag va på bröllop och tog en del bilder. 

Vad ligger 35mm på prismässigt? Har inte tänkt på den alls…

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

MagArne
2013-07-06 17:22
#9

Ca 1800kr till nikon för en f/1.8
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35

Vet ens inte om det finns något motsvarande till Canon. Kolla själv på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326

Jag är ju som sagt Nikonfotograf så du vet säkert bättre vad som passar din kamera som du inte har sagt vad det är för någon mer än en Canon.

JazzBass
2013-07-06 17:22
#10

Nifty Fifty: Fifty = 50, vilket anspelar på den klassiska brännvidden 50mm, som ger en normal bildvinkel, alltså varken vidvinkel eller tele, på småbildsformatet (35mm film, fullformatsensor). Nifty betyder väl nåt i stil med "behändig".

De flesta digitala systemkamerorna har idag dock en mindre sensor än fullformat, vilket gör att man behöver objektiv med en kortare brännvidd än 50mm för att få samma bildvinkel, ca 25-35mm beroende på sensorstorleken. Canon har cropfaktorn 1,6 så den exakta motsvarigheten till en Nifty Fifty skulle vara ett objektiv med 31,25mm brännvidd. Canon har tyvärr inte nåt fast 35mm objektiv speciellt framtaget för det mindre sensorformatet utan endast en EF 35/2 för fullformat, men det funkar också bra. Kan också tipsa om Sigma 30/1,4 DC HSM som en bra och mycket ljusstark motsvarighet. f/1,4 är dubbelt ljusstarkare än f/2, och åtta gånger ljusstarkare än f/4 som ungefär är det som jag tror är största bländaren på din normalzoom med zoomen inställd på 30mm brännvidd.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

leemland
2013-07-06 17:30
#11

#9 Oj förlåt :P Det är en Canon Eos 500D jag har:P  Ska kolla det också. Tack för svaren :) ! 

#10 Tack för förklaringen!
Tror jag ska koll upp Sigman också :) Den verkar intressant :) 

Tack för alla svar! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: