Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1500 ggr
[Jens]
7/1/13, 8:48 PM

Nikon d5100 - närbild på blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är som sagt amatör och jag köpte mig en systemkamera idag och tog en massa bilder. Det var några stycken som jag blev nöjd med men jag tycker denna blev bäst. Är närbild fegast att ta?

Annons:
Martin
7/1/13, 8:54 PM
#1

Hur menar du med fegast?

Närbild på björn i vild natur känns ju t.ex. ganska modigt (och dumdristigt) :)

Grattis till nya kameran!

mvh Martin

[Jens]
7/1/13, 9:05 PM
#2

Tack,

Vad menar jag med fegt. Mja, jag tänker på mer på händelser som har ett budskap. Svårt att förklara…. kanske fel ordval och du har rätt! Jag ska inte ge mig på de vilda djuren och försöka.. hehe!

JNN
7/2/13, 6:55 AM
#3

Jag skulle nog inte säga att det är fegast att fota närbilder, det kräver ju också lite av den som fotar. Det gäller ju att hitta först och främst ett hyfsat intressant motiv, och sen en vinkel eller ett perspektiv som fångar intresset hos den som tittar.

Vad som är intressant varierar ju ofta från person till person, så det är ju svårt att tillfredställa alla.

Just närbilder brukar man ju ofta vija ha åtminstone en del av motivet skarpt, och många gånger blir bilder lite för mörka. då ljuset inte alltid räcker till. Men det varierar ju också vad man är ute efter.

Här har du fått till en hyfsat skarp bild på själva blomman, kanske inte den riktigt krispiga skärpan men ändå skapligt bra för att vara dina första försök med den nya kameran. Ser fram emot fler bilder, jag själv är en fan av makrobilder!!Glad

[Jens]
7/2/13, 8:11 AM
#4

#3

Tack för en utförlig beskrivning och det var ungefär så jag menade med frågan om feghet.

idaphotoo
7/2/13, 6:30 PM
#5

Jag tycker den var jätte fin. :)

[Jens]
7/2/13, 6:39 PM
#6

#5 Tack idaphotoo =)

Annons:
[klara325]
7/3/13, 4:50 AM
#7

Jag tror närbilder är både lättast och svårast. Hyfsade närbilder kan vara enkelt eftersom motiven finna överallt utan att behöva leta allt för mycket. Men riktigt bra närbilder är svårt! Myror, bin, humlor, spindlar…svårt, men roligt :) 

Om du gillar att ta närbilder kan du ju alltid kolla http://1x.com/photos/latest/macro :)

Och fin bild du har tagit! Vackert med en vit blomma mot mörkgröna blad :)

[Jens]
7/3/13, 5:26 AM
#8

Tack klara325!

Jag tog många många bilder igår också i träningssyfte men jag tror att det blir bättre till helgen så jag får lite ro. Jag har inte semester hemma och känner mig lite stressad. =) Intressant det där med insekter för det är också en tanke jag har haft att ta bilder på också.

JNN
7/3/13, 6:27 AM
#9

Har själv haft lite dille sista tiden på insekter, och det är riktigt kul när man är inne i det. Det är en utmaning då dom inte alltid vill sitta stilla..😉

[Jens]
7/3/13, 7:45 AM
#10

#9

Jag har akvariefiskar och försöker fota dem men det är ett h-e att få dem att vara still ;)

bamse6311
7/3/13, 8:50 AM
#11

Tycker att det är en väldigt bra bild.
Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: