Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1418 ggr
[MiniPim]
2013-07-01 12:28

(L) Maskros med humla (?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag skulle vilja ha lite lätt kritik på denna bilden. Och förresten, är det en humla eller bi på? Tycker den ser lite för tjock ut för att vara bi. :o

Annons:
JNN
2013-07-01 12:39
#1

Den här bilden tilltalar mig, gillar färgerna och kompoitionen. Den är en aning oskarp och kanske en aning mörk men det är ändå en fin bild!

Fast å andra sidan så kanske man inte kunnat ljusa upp den så mycket heller, då man riskerar att maskrosen skulle kunna bli urfrätt. Men en upplättningsblixt hade kunnat vara något, gärna med diffusor om man har någon sådan.

Sen är jag dålig på arter, men jag får det till en humla…🙂

[MiniPim]
2013-07-04 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack så mycket! :) Hm, vad är det? Jag är inte så duktig på det här, utan jag bara fotar. Jag har en Sony A37 systemkamera och jag har letat efter både objektiv och lite information om olika funktioner men jag hittar inget, kommer bara upp för Canon och Nikon. Vet du vart man kan kolla sånt också? Detta kanske blev lite OT, förlåt. Men jag har denna bilden också. :) lätt kritik på denna med!

JNN
2013-07-04 13:12
#3

När man pratar om att nånting i en bild är urfrätt så menar man att den delen av bilden har blivit överexponerad så mycket att den blir för ljus. Det går inte längre att se några detaljer. Himlen brukar ofta kunna bli nästan vit i många bilder, och när man inte kan se några som helst detaljer i moln osv så brukar man säga att den är utfrätt. Det var det jag menade om maskrosen.

Samma sak kan det bli med skuggiga partier i en bild. Fast tvärtom. I bland kanske man exponerar en bild för lite, och då tappar man detaljer i mörka skuggiga partier. Man måste hitta nånting mitt emellan nästan, det går nästan inte få det perfekt i alla bilder. I bland kan man få leva med att man förlorar vissa detaljer.

I bland använder man ju blixt även när det är ljust, och det kan vara om man t ex fotar en insekt i motljus som annars skulle vara som en mörk figur. Med en blixt som man kanske har minskat styrkan på och kanske sätter en diffusor framför ljusar därmed upp insekten.

 En diffusor kan man göra själv av tyg eller papper eller en plastbit, det man tycker passar bäst. Har du en lös blixt brukar det gå köpa färdigtillverkade diffusorer också. En diffusor sprider blixtljuset så att skuggorna inte blir lika hårda.

Sen alla inställningar som finns i en kamera, det finns en hel del att lära sig och en hel del kan man hitta på olika sidor på nätet. Men börja med att läsa grunderna i instruktionsboken om du har någon. Det finns också mängder med fototidningar i affärerna som man kan lära sig av.

Sen har jag här några sidor som du kan titta på om du vill, dom beskriver samma saker, fast kanske på olika sätt. Men i princip är det ju samma saker oavsett vilken kamera man har, men man gör i bland på olika sätt, och såna saker hittar man böäst i instruktionsboken.

http://fotonen.se/fotoskolan/

 http://www.fotoinspiration.se/fotoinspiration/extern/fotokurs.htm

 http://www.kameravaskan.se/

Just ja, bild 2… Den är ju otroligt fin i mina ögon, härliga färger och perfekt skärpa på getingen!

bamse6311
2013-07-04 14:15
#4

Tycker att båda bilderna är väldigt bra.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: