Annons:
Etikettövrigt
Läst 2411 ggr
idaphotoo
2013-06-30 22:03

Har inge inspiration :( HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skulle någon kunna ge mig lite inspiration till Fotografering i sommar?

Har tappat det helt! Vet inte vad jag ska göra. 

Det värsta är att det känns som att jag börjar tappa intresset. Vilken är heeeeeeelt oacceptabelt för mig. 

Foto är en såååååån STOOORR del utav mitt liv. 

Kan ni kanske kolla i min blogg o ge lite tips? 

Eller bara tips att skriva som kan ge lite inspiration? HAR KOLLAT I WE HEART IT O TUMBLR MEN I HITTAR INGET :( 

Blogg: www.photobylife.blogg.se

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JNN
2013-07-01 08:18
#2

Det är svårt i bland med motivationen, det håller jag med om. Man kör fast nästan och tappar lusten lite.

 Har inget bra tips hur du ska få tillbaka den, det enda jag kan föreslå är väl att lägga kameran på hyllan en tid. Annars kan i alla fall jag att jag känner mig pressad att fota bara för att. Det ska ju helst vara kul när man håller på…

Sen efter ett tag kan man ju alltid börja läsa lite fotorelaterade sidor på nätet eller tidningar och känna att suget sakta kommer tillbaka. Det kan funka för mig i alla fall, kanske inte för andra..

Hoppas du får tillbaka inspirationen, det löser sig säkert!

Inkanyezi
2013-07-01 08:38
#3

Man måste faktiskt inte fotografera jämt. Sommaren är en fin tid för att göra en massa andra saker, och inspirationen kan komma senare.

Annars är det lite som med skrivande eller andra liknande verksamheter, allt skapande arbete. Man ska inte klaga över brist på inspiration, utan det är egentligen bara att sätta igång att jobba.

Men om man inte har lust att sätta igång med något projekt, kan man mycket väl låta det ligga nere en tid. Tids nog kan lusten att jobba med det komma tillbaka, och då är det ju bara att sätta igång.

En grej kan vara att göra något annat i stället, det finns skapande utanför fotografi också, och sådant som är intellektuellt såväl som fysiskt stimulerande. Jag tar ofta långa promenader och ser många möjliga bildtillfällen, och ändå är jag nöjd över att inte fotografera allting. Men jag får faktiskt inspiration, jag hittar idéer om sådant som jag kan göra, och många gånger har jag hittat fototuppslag, som jag har tagit vara på genom att komma tillbaka vid lämpligt tillfälle.

idaphotoo
2013-07-01 12:03
#4

Tack!

felixhaljeskog
2013-07-01 15:46
#5

Något jag brukar göra när jag tappa motivationen är att läsa lite i kamera tidningar, hemsidor m.m. och även kolla på ny utrustning man vill ha, då brukar jag få motivationen tillbaka på något sett :)

hydman
2013-07-01 16:31
#6

Läs! Tidningar o böcker. Kolla nätet och film.

Lars Dareberg har en utmärkt blogg.

Annons:
[VSK]
2013-07-01 18:42
#7

Jag har knappt rört min systemkamera alls. -saknar total energi för foto sen nåt år tillbaka eller så. Tids nog så kommer väl suget tillbaka.

Martin
2013-07-01 20:51
#8

Som många andra har sagt, gör något annat (antingen läsa om foto eller så gör något som inte alls har med foto att göra).

Jag ser flera problem i ditt första inlägg.

- Du skriver att du inte har inspiration

- Du vet inte riktigt vad du skall göra

- Det känns som att du börjar tappa intresset

- Du tycker det är oacceptabelt att tappa intresset.

För de flesta människor så går livet och hobbys och intressen likaså i vågor. Vissa behåller man även om man är lite inaktivt ett tag, och andra har man alltid aktiva. Och vissa lägger man ner helt, och hittar något annat.

Jag ser inget självändamål med att du skall fotografera. Varför skulle det vara helt oacceptabelt att tappa intresset för foto?

För mig är i alla fall saker som är mer tvång än annat negativt. och gör jag saker som jag inte vill, för att jag måste, så blir det sällan bra även om man gör så bra man kan. Jag tror det är så för de flesta: Det vi gör för att vi vill och det vi tycker är kul, det blir också bättre resultat och vi mår bättre av det.

Just att inte känna saker som ett tvång tror jag är nyckeln. Om du nu håller på att tappa intresset: Låt då kameran ligga, läs inte om en massa med foto och sådant. Umgås med vänner, plugga (annat än foto!), ta en promenad eller vad som helst. Är fotograferingen så stark hobby/intresse som du ger sken av, så kommer du att få tillbaka suget. Med suget kommer förmodligen bättre bilder och inspiration.

För egen del så har jag lagt ner en sport jag sysslat med både som utöver och som coach på elitnivå. Jag har börjat fiska lite igen, ett intresse som legat i träda i cirka 12-15 år och där jag sålt av all utrustning och nu köpt lite nytt.

Var inte orolig, du får tillbaka suget (om fotograferingen är viktig för dig). Ta tillvara på de många goda tipsen i inläggen ovan och passa på att uppleva något nytt. I vart fall jag tenderar att missa saker (som är rätt viktiga) i min omgivning om jag grottar ner mig för mycket i ett intresse. Lagom brukar vara bäst :)

mvh Martin

Nicollan
2013-07-01 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mitt tips är att utmana sig själv, att testa nya saker och fota utifrån teman :) Finns ju många sånna här "foto listor" på bloggar, så jag satte ihop en egen lista med de teman som lät roligt.
Kanske du kan göra samma sak?
Eller titta i arkivet här på iFokus , var med i fotoutmaningarna =)

Men sen tror jag att man ska ta en paus då och då, inte känna sig tvingad att fota.. då försvinner ju liksom det roliga i det. Inspiration och lust kommer och går så är det helt enkelt.

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Carro107
2013-07-02 11:32
#10

Alla hamnar nog i en svacka ibland och det är inget fel att ta en paus från fotandet. För min del så har jag i perioder ingen lust och då blir det bara foton med mobilen.

http://carro107.blogspot.se/

[klara325]
2013-07-03 05:07
#11

Hej! 

Byt motiv :) kolla denna hemsidan http://1x.com/photos :)

idaphotoo
2013-07-04 18:16
#12

Tack! Gav mig lite inspiration! :) Klara325

Ove555
2013-07-04 19:13
#13

Det finns nog en liten chans ännu att det kan bli en ny fotosite för nybörjare.

Men då måste vi ha ett tydligt fokus som skiljer sig ordentligt från foto i fokus. Och det måste även avspeglas i namnet så det inte blir förvirrande för besökarna.

Det var det senaste svaret jag fick på min förfrågan att starta en ny fotosite för nybörjare på i fokus.

PS: Det här inlägget hamnade i fel tråd, t,o,m på fel site. Så detta inlägget får gärna raderas.

Annons:
Inkanyezi
2013-07-04 20:26
#14

ove555, du kan starta en egen tråd där du söker intresserade av en ny sajt om du vill starta det. Men som du har hört, måste den profileras så att den specifikt skiljer sig från den här, och Foto i Fokus riktar sig ju faktiskt till stor del till nybörjare, så det kan vara knepigt att hitta rätt profil.

hydman
2013-07-07 22:26
#15

Johanna Syrén har en serie där hon intervjuat fotografer. Kan vara intressant läsning. johannasyren.wordpress.com

hydman
2013-07-07 22:30
#16

Får inte till länkarna på iPad. Hon skriver om det i inlägget 'Längesen'.

Jalking
2013-07-08 00:15
#17

Intresset för att fotografera går nog upp och ner hos de flesta. Mitt fotointresse är som störst när jag jobbar till sjöss eller är på semesterresa. Däremellan är intresset rätt lågt. Men en sak kan alltid väcka mitt fotointresse: Dimma. Helst i kombination med att solen bryter igenom. Då får man trädgården att se ut som vildmark, vägen utanför huset att se ut som en spännande väg bort mot okänt land, några träd att bli en riktigt trollskog…

Upp till toppen
Annons: