Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1146 ggr
Dolomit60
6/27/13, 11:29 PM

Budgeten, bildredigeringen och den bärbara....

Funderar på at skaffa en bärbar….
Jag har redan en stationär med Photoshop CS5 i, som jag är väldigt nöjd med. den funkar också som "kontor-ochc surf-maskin"samtidigt, och det är den jag sitter vid i skrivande stund.

Men ska man på kurs, så vill dom som regel att man har med sigen dator. Så jag vill ha en sådan…. tänkte skicka i en version av Lightroom, sm verkar vara ett genialt program ! ( Har just kollat igenom det på Moderskeppet….! )

Frågan är nu vad man köper….
Jag har C:a 9000 liggandes. om n ågra månader kan jag kanske læägga mer om det är nödvändigt…..Eller om man skulle vänta ännu längre….?

Vet inte vikla krav jag ska ställa på den, vilken prisklass som är rimlig, osv.
Har försökt fråga mig fram. Jag är inte precis nån fena på datorer…..
Flera har sagt mig att skärmen är viktig, och att jag inte kan räkna med detsamma när jag köper bärbar, som på en stationär, i f råga om skärm. 
"HD" och "IPS" är begrepp so ideligen dyker upp… Vet inte ens vaad det är eller betyder….

Men kunniga mäniskor säger att skärmen är viktigare än exempelvis bra grafikkort, eller snabb CPU.

Givetvis skall den svara mot lightrooms minimumskrav, så långt är jag med…….Och det skulle nog inte vara ngåopt problem.

Men om det är någon därute som har bättre koll på vad man bör satsa på får hen gärna höra av sig ?

Kan man få något i 9000-kronorsklassen som är värt att satsa på ?
Kan någon förklara vad man bör tänka på i fråga om skärm, när man köper bärbar ?
Vad betyder olika förkortningar ?

Är det något jag har översett som är värt att tänka på ?

Om 9 000 inte duger till nåt, hur högt upp bör man gå för att få något som håller måttet ?
Varför - vad är skillnaden ?

Jag har en liten fråga till: När man kåöper PS, så får man ju lixom Camera RAW på köpet…. Hur är det med Lightroom, om man plåtar i RAW ?

Alla förslag, och råd mottages med stor tacksamhet !

MVH
Anders F. W.

Annons:
Dolomit60
6/28/13, 4:06 AM
#1

Inte HD föresten……Det var en sån som Peter Fonda körde på under 60-talet…..
Får jag en HD med i priste när jag köpetr dator för 9 000 så är jag visserligen väldigt n¨jd, men altsp HP är det fok snackar om i samband med skärmar.

Altså HP, oach IPS

Kunde va rätt kul att veta vad det egentligen är för nåt…..

Hoshi99
6/28/13, 12:02 PM
#2

Jag är ingen professionell fotograf men kan försöka ge dig tips på vad jag tror kan vara bra!

Jag tror en Macbook Air skulle passa bra! http://www.apple.com/se/macbook-air/

Den har ingen CD/DVD läsare men om du ska köpa Lightroom till den så kan du ju bara göra det på nätet istället

Din fråga med Lightroom förstår jag inte riktigt…
Men Lightroom är ju inte riktigt som photoshop.
Lightroom är en foto redigerare.
Senaste jag kollade så var det så att man kan redigera JPEG/JPG och RAW i den bara att med RAW så får man ju fler inställningar

Hoppas detta hjälpte åtminstone lite!

[PeterWem]
6/28/13, 12:36 PM
#3

Kör du en mac (inte air som jag antar är för klen för allt) kan du installera Darktable som är den öppna världens motsvarighet till Lightroom. Tror du kommer gilla det.

Hoshi99
6/28/13, 1:56 PM
#4

#3 Faktiskt så är inte den nya så klen

[PeterWem]
6/28/13, 2:17 PM
#5

Där ser man, inga problem med lightroom eller valfri råkonverterare på den då?

Annons:
[PeterWem]
6/28/13, 2:52 PM
#7

Sådant där är lägsta prestanda för att programmet överhuvudtaget ska kunna starta.

Dolomit60
8/25/13, 12:16 AM
#8

Tack for alla svar !

Det blir inte Mac. en av anledningarna är att det ska kunna funka ihop med min stationära PC, och anvanda samma program också.

Anledningen till att jag inte skrev det från början är att jag over huvud taget inte tänkte på att Mac var en mojighet ( trots att jag vet att det är många sm arbetar med bilder, som kör Mac)

Men jag vill ändå tacka dem som föreslagit Mac, för att dom tagit sig tid att se på min fråga !

Men nu har jag et förslag.
Jag har sett på den här:
http://www.inet.se/produkt/1969549/asus-zenbook-u500vz

Verkar den rimlig ?
Finns det några fallgropar?
Något jag har oversett ?
Eller verkar det vara en bra lösning ?

Jag har inte kunnat hitta såm många alternativ till den.
Men om någon vet om dom finns är vederborande varmt välkomen att presentera det, eller komma med åsikter om foreliggande förslag, som sagt…..
Annars är jag på god väg att köpa den tror jag…. :-))

Martin
8/25/13, 10:48 AM
#9

fallgropen är väl att i alla fall på deras internetshop har produkten utgått och de länkar istället till denna

Datorn du länkade till har jag ingen erfarenhet av men prestandemässigt skall det inte vara några problem att köra bildbehandling eller de program du nämnt på den.

mvh Martin

[Flausiv]
8/25/13, 2:28 PM
#10

#3 #4 #5
Nog klarar man sej på en MBA prestandamässigt förutsatt att man har tillräckligt med RAM. Har inte upplevt problem när jag har kört LR4 och PS CS5 och det har funkat hyfsat med lite tyngre råfiler från mellanformatare i Capture One 7 också. Däremot täcker skärmen bara 60-någonting procent av sRGB-utrymmet så man får sitta och kolla av RGB-värden (siffrora) om man vill vara någorlunda säker på en korrekt bild. 

#8 256 GB SSD-disk och 8 MB RAM borde vara tillräckligt i dagsläget, men du kanske vill kolla möjligheten att uppgradera RAM för framtiden när det kommer uppdaterade versioner av din mjukvara (visst var det LR?) som kanske är mer prestandakrävande. Tänker också att det är en poäng att kolla hur stor del som täcks av färgrymden du jobbar i (sRGB, Adobe RGB m. fl) och om andra användare har haft lätt/svårt att kalibrera skärmen så att den har en hyfsat korrekt återgivning.

Hoppas du blir nöjd med ditt köp, vilken modell det än blir :)
/Lisa

Dolomit60
8/25/13, 4:05 PM
#11

Tack for info båda två !
Datorn är slut på  "Inet" i Sverige. Men  jag vet var jag kan få den i Danmark.
Men jag ville av rent språkoiga grunder inte lägga ut en dansk länk. ( även om tekniska specifikationer i sig inte är så olika varandra…. Men det kan ju vara nåt enstaka ord som skiljer sig….)
Jag bor i Danmark, men åker ofta over till Sverige, s det spelar ingen roll om affären är svensk eller dansk…

Har kollat på touchmodellen, som kan lite mer i alla fall……

Tjejen har annars hittat en svaghet: bristen på CDläsare/brännare…..
Kan ju kanske losas med en extern men jagtror jag letar vidare ett tag….

Hur sm helt har jag nyta av era bedömningar av prestandan - nu vet jag nå+geunda i vilken ände jag ska leta !

SÅ TACK för  användbar information, och för att ni tog er tid !

Upp till toppen
Annons: