Annons:
Etikettövrigt
Läst 1416 ggr
Stuartlittle
6/27/13, 4:17 PM

Speedlite utomhus?

Halloj!

Jag har satt min speedlite på stativ och så använde jag min Canon 80/1.8 men det gick bara att ha 250/sec skulle vilja ha det snabbare för det blev lite för ljust, det kanske inte går att göra så när blixten är kopplad på det viset? eller?

Annons:
[PeterWem]
6/27/13, 9:42 PM
#1

Du använder något som heter Highspeed sync. Ska finnas en blixt med ett H på din speedlite.

Kom därefter ihåg detta. Bländaren och ISO styr blixtljuset medan slutartiden styr omgivande ljus.

Stuartlittle
6/28/13, 5:45 AM
#2

Tack :)

pellepiano
6/28/13, 9:12 AM
#3

Bländaren påverkar allt ljus som kommer in i kameran.

Med Highspeed Sync blir blixtljuset inte lika starkt, då det blixtrar flera gånger. men om man inte behöver full styrka på blixten kan man ha väldigt snabba slutartider.

Eftersom man inte kan ta  blixtbilder i full sttyrka med snabbare slutartid än ca 1/200s så får man öka bländarvärdet för att kunna få en mindre ljus exponering. Om man vill ha kort skärpedjup/ suddig bakgrund med lågt bländarvärde så får man hindra ljusinläppet med gråfilter tex. Ett gråfiler ( ND Density ) på 8x gör det möjligt att ha en bländare på ca 2.8 i solsken med en slutartid runt 1/200 s.

Stuartlittle
7/1/13, 7:25 AM
#4

Jag provade men fick inte till det , jag har en Canon 7d och när kamera blixten är uppfälld så skickar den signal till min 430 speedlite, och jag provade att ställa in den på H som i high,,,,  men jag fick bara upp tiden till 250/s.  när jag har den i m- läge. jag får väl prova  mera om det ska fungera.

// Tomas

[PeterWem]
7/1/13, 8:52 AM
#5

Tror inte det fungerar med den interna blixten. Fungerar inte på min 7D iaf. Du behöver en ST-E2 eller en 580EXII som masterblixt, alternativt en radiosändare med ETTL-funktion.

tlundegard
7/1/13, 9:42 AM
#6

Har aldrig varit med om att man kan ha snabbare slutartid än 1/250 när man har någon form av blixt kopplad till kameran. Man får väl helt enkelt justera bländare och iso eller använda gråfilter som ovan har nämnt om inställningarna inte räcker till.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
JNN
7/1/13, 10:07 AM
#7

#6 Det beror lite på vad man har för kamera, den måste ha stöd för high speed sync, men sen beror det på vilken blixt man har, den måste också ha den funktionen.

Min lilla EX 270II har ju inga som helst inställningsmöjligheter så jag får använda mig av blixtkompensationen och nöja mig med den normala synctiden.

Inkanyezi
7/1/13, 10:14 AM
#8

"High speed sync" innebär att blixten fyras av som en serie blixtar, vars ljus ska täcka hela bildrutan medan slutarens springa rör sig över sensorn. Varje enskild liten delblixt i den serien är mycket svagare än blixtens maximala ljusstyrka, så ljuset som blixten sänder ut är svagare än full styrka. Det är skälet till att metoden inte kan användas med så svaga blixtar som kamerans inbyggda.

Som tillskott vid utomhusfotografering är high speed sync mycket begränsat genom den låga ljusstyrkan hos blixten. Det kan fungera för att lätta upp skuggor, men det går knappast att modifiera ljuset med diffusor eller reflektor för att få ett mjukare ljus, eftersom för mycket ljus går förlorat med reflektor eller diffusor. Med avseende på exponeringen är det likvärdigt med att använda gråfilter på objektivet och längre slutartid, men med high speed sync kan man också fånga snabbare rörelse med mer skärpa.

[PeterWem]
7/1/13, 11:27 AM
#9

#8 Det går att använda HSS utomhus med god verkan, men man får se till att välja rätt tid på dygnet, eller när det är mulet. En klarblå himmel är jobbig att kämpa mot och då kan det krävas ett gäng blixtar istället för att kompensera den ljusförlust man får av HSS.

Inkanyezi
7/1/13, 11:30 AM
#10

Kanske ska tillägga att man kan använda HSS med blixten endera monterad i tillbehörsskon eller om man har en förlängningssladd med alla kontakter. Om man vill ha blixten längre bort från kameran behöver man dock en fjärrutlösare med alla funktioner.

[PeterWem]
7/1/13, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tog denna bild i förrgår på Kanticha Chumma. Det var dock så pass dunkelt i lövverket så att slutartiden var under syncspeeden. En blixt från hennes högra sida som bättrade på solljuset, och en blixt snett framifrån till vänster om henne slagen genom ett vitt paraply.

Jag använder dock radiosändare vilket underlättar en hel del jämfört med IR-sändare.

Upp till toppen
Annons: