Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1753 ggr
Ph77
6/25/13, 7:50 PM

Skärpedjup

Hej. På en Canon hur ställer man in skärpedjupet? Visa gärna bilder.

ph77

Annons:
[Teddies matte]
6/25/13, 8:02 PM
#1

Vill du ha ett kort skärpedjup skall du ha en stor bländaröppning, t.ex. 1,8 eller 2,0 o.sv.

Du kan ställa in detta via M eller AV på canon, det är alltså f-talet du skall ändra.

Ph77
6/26/13, 5:37 PM
#2

Ok. Min sambo envisas med att öka slutartiden men det är väl inte samma sak?

ph77

Inkanyezi
6/26/13, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nej, bländare och slutartid är inte samma sak, men de hänger ihop på ett visst sätt, som avgörs av att vi vill ha bilden exponerad likadant, oavsett om vi använder stor eller liten bländare, lång eller kort slutartid.

Bländaren är öppningen i objektivet där ljuset kommer in. Om den är stor, så tar objektivet in mycket ljus, och om den är liten kommer mindre ljus in. Om man har en liten öppning som släpper in ljuset sparsamt, så behöver man längre tid för att få god exponering än om öppningen är större.

Bländaröppningen styr däremot skärpedjupet, och en stor öppning har mindre skärpedjup än en liten. Skärpedjupet avgörs också av avståndet. På större avstånd har man större skärpedjup, och på kort avstånd är det kortare.

Däremot har det inte någon större betydelse om det står Canon på kameran eller något annat. Det är precis samma saker som avgör hur stort eller litet skärpedjup man kan få. Om man har ett av de vanligaste kitobjektiven som brukar följa med systemkameror, kan man inte få väldigt kort skärpedjup, eftersom deras största öppning inte är väldigt stor. Men eftersom också avståndet är avgörande, så kan man i vissa fall få kort skärpedjup. Om man till exempel tar en närbild på en blomma, så är man på så nära håll att skärpedjupet blir litet också med ett sådant objektiv.

Det finns objektiv som har betydligt större öppning, och det går att få kortare skärpedjup om man använder ett sådant. Exempelvis Canons normalobjektiv för småbildsformatet med brännvidd 50 mm och ljusstyrka f/1,8 kan ge kort skärpedjup när man tar porträtt, så att bakgrunden suddas ut i hög grad.

Och när man vill ha stort skärpedjup går man så klart andra vägen, använder mindre öppning. Högre siffra på bländaren är mindre öppning, och den kan ställas ända till 16 på de flesta objektiven. Också avståndet är avgörande, och bildvinkeln (eller brännvidden), så att när man ställer kitobjektivet på 18 mm och bländare 16 får man skärpa från kanske en halv meter och till oändligt. Och när man minskar bländaren måste man öka slutartiden.

Bilden som jag lägger in här har mycket kort skärpedjup, för att den är tagen på ganska nära håll , 1,25 m, med 50 mm brännvidd och bländare 1,4, vilket innebär att öppningen är ungefär 35 mm i diameter. I mitt köksfönster har jag en liten blomkruka med en ros och lite andra saker, och på andra sidan gatan är det ett hus med gräsmatta framför, och där står en ek, som kan skönjas på den här bilden. Skärpan är ställd någonstans mitt i blomkrukan, och skärpedjupet räcker inte ens till kottarna som är ungefär en decimeter längre bort.

Inkanyezi
6/26/13, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nästa bild är tagen med minsta öppningen, f/16, som är ungefär 3 mm i diameter. För att använda hela skärpedjupet har jag ökat inställningen av avståndet på objektivet till 1,5 m i stället för 1,25 m som det stod på när första bilden togs. Det betyder att den optimala skärpan ligger ungefär 25 cm längre bort än krukan, kanske vid fönstrets gångjärn.

Skärpedjupet i den här bilden är betydligt större, och den mindre öppningen påverkar också bildens bakgrundsoskärpa, bokeh, så att man faktiskt kan se att det finns ett galler framför källarfönstret och man ser konturerna av fönstren på huset mittemot, och av eken, där man till och med kan se lite av barkens struktur på stammen. Det syns också rätt bra att jag borde tvätta fönstret.

Inkanyezi
6/26/13, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Om jag i stället sätter på ett objektiv med 135 mm brännvidd, fortfarande på ungefär samma avstånd, så blir blommorna större på bilden, och med bländaröppning 2,5 har jag 54 mm diameter på ljusinsläppet. Skärpedjupet räcker verkligen inte långt då.

Inkanyezi
6/26/13, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så bländar jag ner så mycket det går, till 32. Den här gången har jag inte ändrat avståndsinställningen, eftersom det fortfarande är ganska litet skärpedjup på så nära håll med så lång brännvidd. Nu är diametern på ljusinsläppet ungefär 4 mm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: