Annons:
Etikettövrigt
Läst 1429 ggr
Moast
6/24/13, 5:17 PM

mina växtbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är ny här inne på foto iFokus! 😃 SÅ KUL!

Jag älskar att ta kort och har en "Nikon D3200" har haft den ungefär ett år nu. Har precis börjat använda den ordentligt och börjat faktsikt ta enligt mig ganska bra närbilder på blommor med mitt Makro (stavning??) Objectiv. 

Här får ni se lite av dem bilder jag tagit denna veckan på växter.

😉Hoppas du gillar dem, skriv gärna vad ni tyckte och vad som kan bli bättre😉

Annons:
Moast
6/24/13, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bild nr. 2

Moast
6/24/13, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

bild nr. 3

Moast
6/24/13, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

bild nr. 4

Moast
6/24/13, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

bild nr. 5

Moast
6/24/13, 5:34 PM
#5

så vad tycker ni?? =)

malinahlin
6/24/13, 8:33 PM
#6

Riktigt fina bilder!

Annons:
Tregly
6/24/13, 10:32 PM
#7

Vad duktig du är! :) Ska jag vara lite petig så saknar jag lite skärpa på bild nr 3. Annars har jag inget direkt att kritisera. Tycker om nr 2 och 5 väldigt mycket! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Moast
6/24/13, 10:35 PM
#8

tack så jättemycket! 😃 JÄTTEGLAD

JNN
6/25/13, 6:56 AM
#9

Tycker också att du lyckats riktigt bra! Tar själv mycket liknande bilder och även på insekter som jag tycker är kul att fota i bland. Så jag vet hur knepigt det kan vara i bland att få till makrobilder, men som sagt du har gjort det bra!

Det som sagts tidigare är väl skärpan, som kanske inte är så där krispigt skarp, men det gör inte alltid så mycket. Det man kan göra är ju att öka ISO rejält och på så sätt korta ner slutartiden. Fotar man blommor utomhus tycker jag att det är väldigt sällan vindstilla, så det är inte lätt att få dom skarpa.

Sen brukar jag många gånger använda mig av manuell skärpa, ställa den  på t ex kortast möjliga avstånd och sen gunga mig fram dvs flytta kameran fram och tillbaka tills jag hittar stället som jag vill ha skarpt.

På detta avstånd som dina bilder är tagna på och bländaren som du hade var ställd på (5,6) så är skärpdjupet endast ca 4 mm, så det är ju inte mycket som blir skarpt då.

Men övning ger färdighet, och när jag fotar makro så använder jag oftast manuellt läge, men ett annat sätt kan ju vara TV-läget, eller S-läget och prova en slutartid på ca 200 eller 250/s så väljer kameran bländare. Så provar man sig fram helt enkelt!

Men hur som helst har du tagit mycket fina bilder!🙂

Moast
6/25/13, 10:04 PM
#10

9# Tackar 😃! Tack för tipsen, har inte riktigt hunnit lära känna min kamera ordentligt än heller så jag tränar och tränar. Men det är riktigt kul att få till bilder man själv blir nöjd med. Men tack för tipsen! =)

Dolomit60
6/26/13, 1:07 AM
#11

På rosen tycker jag inte skärpan gör något. Det är rätt läckert när den är lite softad sådär.
Detsamma gäller macrobilden med innandömmet av blomman;  Det ger bara en skön stämning att själva bladen inte är helt skarpa.

Dom andra hade kanske tjänat lite på mer skärpa däremot.
Bäst tycker jag om dom jag redan har nämnt, samt den första "bollen" mot den.(Snyggt oskarpa) gröna bakgrunden. ( Men själva bollen kunde varit skarpare…)

Jag atycker dom påminner en smula om mina egna blombilder.

Du kan kolla själv här: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=38496

Blommbilderna finns framför allt i albumen "Blommor och blad", samt "vår nya park", som du finner till höger i min profil.
Själv kör jag NIkon D 5000, eller D 7000, sedan 2011. ( Fast jag har plåtat analogt tidigare pch lite sånt…)

Moast
6/26/13, 10:54 AM
#12

11# tack så mycket för svaret! 😃 Tycker också att "bollen" skulle vart lite mer tydlig och mer skärpa. Men jag ska träna tills jag lyckas!

Upp till toppen
Annons: