Annons:
Etikettövrigt
Läst 742 ggr
Zynell
6/24/13, 2:09 AM

Nybörjarhjälp.

Hej!

Fotografera är något jag vanligtvis inte gör, mest då endast med min Iphone, men de senaste månaderna har ett mer seriösare intresse börjat vakna och jag har börjat kolla runt lite efter olika kameror. Vill gärna ha egna bilder som jag kan använda till mina bokomslag osv. Jag driver eget förlag nämligen och arbetar med att bland annat skapa omslag. Jag köper mina bilder från till exempel dreamstime osv. Men det finns så många olika kameror där ute och som fullkomlig nybörjare har jag ingen större aning var jag ska börja. Tänkte höra om ni har några tips och råd.

Annons:
Dolomit60
6/24/13, 8:58 AM
#1

Tycker det är iote svårt att bedömma.
Jag får visserligen en bild av vilken nivå du befinner dig på nu, men inte en lika klar bild av vart du siktar.

Om du på allvar vill bli hobbyfotograf, och önskar fördjupa dig i bildskapande tycker jag du ska ha en systemkamera.

På en sådan kamera kan du byta objektiv, och göra manuella inställningar. Det är framför allt de skaerna som skiljer den mer seriöse hobbyfotografen från "familjelabumsfotografen".  ( Utran att mena något m´nedsättande med uttrycket….)

Den seriöst syftande hobyfotografen vill själv kunna välja var skärpan ska liga i bilden,  hur skarp den ska vara, och lär sig att fotografera oberoende av ljus eller mörker, medans familjealbumsfotografen inte har samma behov av at fotografera nattetid, eller att illustrera rörelsen i en bild exempelvis.

I dag finns två ledande märken på marknaden: Cannon och Nikon.
Skilnaden är egentligen inte särskijt avgørande, och i alla fall inte på ren amatörnivå.

Själv anv¨åander jag Nikon, och k´¨anner därför deras kameror, och tillbehör bättre. 

Det är därför jag rekomenderar Nikon. Cannon är säkert lika bra, men om jag arekomenderar aen Canon så vet jag inte längre vad jag snackar om med samma säkerhet.

Det finns en kamera som heter Nikon D 5000 som jag tycker är bra att börja med.
Den kostar omkring 5-6 000.

Om det är mycket pengar kan du kanske söka efter begagnade på nätet. Det finns gamla Nikkonkameror som heter saker som D40, D80, och D90, som alla är bra kameror att komma igång med. Dom är lite föråldrade i dag, men billiga, och absolut bra att komma igång med, om man tycker att 5 000 är mycket pengar !
Du ska jämföra hur många bilder kameran har tagit. Ju fler bilder  ju slitnare är den.

Men du behöver en del kunskaper for att komma vidare med kameran också.
Men läs instruktionsboken, och börja i "gröna läget" (helautomatiskt) 
Försök sedan läsa dig till coh förstå slutaren, och ståall kameran på "P" en tid.
När du behärskar , och förstår slutaren, byter du läsge till "A", och låär dig förstå bländaren.

Nästa gång läser du på om ISO, ocgh våalkger ett ISO tal, och ställer kameran på "M", som i "manuellt läge", och vänjer dig till att kombinera bländare, och slutare. Och när du kan adet har du tekniskt sett själva grunden !

Kolla nätsajter, och böcker…..det finns mycklet gratis läromedekl.

Skalldu arbeta med bilder på¨alvar skall du ha et bildredigeringsprogram ochjså.m Det finns gratis på nätet. 
Det bästa gratisprogrammer på ätet är antagligen photoshop ps2, ohc därefter GIMPtror jag.

Moderskepet har en del gratismaterial för Photoshop. det är visserligen baserat på PS3, men jag tror tvåan kan användas också…….

Moderskeppets kurser är annar s totalt geniala enligt min mening !

Men svaret är i alla fall: Jag tror en Nikon D……et eller annat är grejen för dig !

Bli inte forskräckt om du hittar en Nikon D…. nånging som kostar mellan 15 - 40 000 kronor - Det är nån proffskamera, dom kostar så mycket…… Dom jag har nämnt kostar bara några tusenlappar eler så.

Det är i alla fall mitt råd tror jag….

Inkanyezi
6/24/13, 10:57 AM
#2

Kameran är ju bara ett av alla verktyg man använder för att skapa såna här bilder. Kanske det i än högre grad kan handla om program för att skapa och förändra bilder, och den kreativa hanteringen av dem. Fotografierna man utgår ifrån är en del i processen att skapa exempelvis ett omslag eller en illustration. Visst kan man göra det mesta med hjälp av en kamera, men själva verktyget har mycket mindre betydelse än tankarna bakom bilden och kreativiteten hos den som skapar dem.

Så jag kommer inte att ge något specifikt råd om kamera. Tyckandet kring de produkterna är så spretigt och bygger i så många fall på hur modet påverkar oss och reklamen för olika produkter. Alla kameror kan användas för att skapa bilder, och för den som känner sitt medium spelar det oftast väldigt liten roll vilken kamera man använder. Jag tar exempelvis ofta enkla beskrivande bilder med en billig och relativt enkel kompaktkamera som är många år gammal, och på bilderna som presenteras ser de flesta knappast skillnad på bilderna från den kameran och bilder som har tagits med en "mer avancerad" kamera, en systemkamera.

Det finns kreativa grepp som man inte kan ta med en liten kompaktkamera, eftersom den har väldigt liten sensor och kort brännvidd på objektivet, med mycket liten bländaröppning. Man kan inte få bilder med kort skärpedjup, skarpt huvudmotiv och suddig bakgrund, direkt ur kameran. Men därutöver är det väldigt lite som skiljer, och för att skapa bilder behöver man faktiskt inte kunna plocka med en massa olika objektiv och andra tillbehör.

Fotografiska bilder skapar man med ljus och skugga, och också med färger och perspektiv. Alla val i de avseendena gör man inför att ta bilden, och kameran är bara instrumentet som registrerar bilden man har skapat med ljuset och hur man väljer vad bilden ska innehålla.

Och fotografi skiljer sig inte från annan bildkonst annat än att man har mindre frihet i gestaltningen, eftersom man inte kan skapa fotografier direkt ur sin fantasi. Däremot kan man med bildbehandlingsprogram skapa bilder på liknande sätt som när man målar och tecknar, och då har man frihet att gå utanför ramarna som fotografiet sätter. Om du tittar på forumet Bildredigering i Fokus, så kan du se en hel del exempel på friheten man har att skapa och manipulera sina bilder, vare sig man gör dem utan förlaga eller från ett fotografi eller flera.

Och jag vill nog trycka på det en gång till. Kameran är inte väsentlig för bildskapandet, så förköp dig inte på något som du senare kanske ångrar. Börja först med att sätta dig in i vilken slags bilder du är ute efter, och sök vägarna till att skapa dem.

Upp till toppen
Annons: