Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 458 ggr
Schnauzertik
6/16/13, 7:41 PM

Macro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två macrobilder. 

Hur borde jag gjort?

Värd för Pensionärer

Annons:
Schnauzertik
6/16/13, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och den andra bilden

Värd för Pensionärer

JNN
6/17/13, 6:40 AM
#2

Tycker att första bilden är rätt bra, kanske lite mörk. Du kanske skulle kunna flytta vitpunkten något för att det vita ska bli lite vitare, men annars har jag inget mer konkret att komma med.

 I den andra bilden har du lyckats få till en mycket bra skärpa, men jag upplever den en aning ljus på nåt sätt, även om du haft en kort slutartid.

Det jag själv brukar försöka tänka på när jag tar bilder på insekter på det här viset, är att försöka hitta en annorlunda vinkel. Att komponera bilden lite annorlunda för att få det mer intressant. Humlan är dessutom lite för centrerad för min smak, men det går ju att beskära om man vill.

Precis som man brukar rekommendera när man fotar barn eller små husdjur att inte stå rakt upp och fota neråt, utan att gå ner till deras nivå så försöker jag hitta en komposition från sidan eller snett framifrån eller nåt i stället för rakt ovanför insekten.

Men självklart får jag med såna bilder också i bland, jag testar mig fram hela tiden, och i bland får man ju inte den positionen man önskar när man vill ta en bild. Vissa insekter som häftiga spindlar eller liknande kan man ju dessutom i bland vilja visa från ovansidan om dom har ett läckert mönster eller fina färger eller så.

Men kort sagt tycker jag att du lyckats bra med dessa två bilder.🙂

Upp till toppen
Annons: