Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2069 ggr
Juliaolssom
2013-06-14 13:40

Canon eos 600d VS nikon d3200

Efter mycket sparande har jag nu fått ihop pengar till en kamera. Kamerorna jag funderat på är de två på rubriken. Vilken av kamerorna tror ni passar mig bäst? Det blir i så fall min första kamera, men jag har fotat mycket med mina kompisars kameror o jag vill ha en snabb kamera som samtidigt kan få fina bilder med. Vilken tror ni passar bäst till mig och vilken är mest prisvärd? :)

Annons:
Amorita
2013-06-14 18:51
#1

båda kamerorna är väldigt bra, det är nog mer en smaksak. själv har jag en nikon D3100, är väldigt nöjd med den :D

elrud
2013-06-14 18:56
#2

http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200

Hade dock fortfarande - trots att nikonkameran vann jämförelsen - valt Canon. Men det är upp till dig och vilket system du trivs med! Själv är jag så van vid Canon att Nikon inte kommer på fråga :)

Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se INSTAGRAM elvirarudback

Inkanyezi
2013-06-14 19:39
#3

#2
Jag blir alltid lite irriterad varje gång någon av jämförelsesidorna kommer upp, som här Snapsort, eftersom de alltid innehåller mer eller mindre grava fel, och fel som ofta är väldigt missvisande. Här påstås till exempel på sidan du länkar att Canon har inbyggd fokusmotor, till skillnad från kameran från Nikon.

Det där med Nikon och AF har med historia att göra, men numera görs i stort sett alla objektiv med fokusmotor, så det är mer och mer sällan man har orsak att fundera över om objektivet har det. Man det är ju en hake när man köper gamla objektiv om man inte har kamerahus med inbyggd fokusmotor.

Men felet på Snapsort är att det faktiskt inte finns något kamerahus från Canon som har inbyggd fokusmotor, vilkdet påstås där. Jag ser det som ett allvarligt fel om avsikten är att lämna relevanta upplysningar. Det kanske inte har så stor betydelse, men det är missvisande och förvirrande.

"Jämförelsesidor" är inte någon hjälp till en nybörjare, och inte heller till den som har lite större erfarenhet, just för alla fel som finns på de sidorna.

Det finns några relevanta skillnader, som kan vara av värde att känna till.. Just den kameran från Canon har en skärm som kan fällas ut, vilket är mycket bra när man jobbar i besvärliga lägen. För den som är intresserad av att klämma ut det allra mesta av dynamiskt omfång är Nikon-kameran flera snäpp vassare, men det är knappast relevant för den som "vill ha en snabb kamera som samtidigt kan få fina bilder med".

Det är inte direkt dött lopp mellan de här två vid jämförelse, men hur sjutton ska man kunna ge något råd till den som inte själv vet vad som är viktigast?

Juliaolssom
2013-06-14 20:49
#4

Okej, kan ta bort den om du vill…

Upp till toppen
Annons: