Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1711 ggr
MarajLowajz
6/14/13, 12:16 PM

(H) Par-foto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade två av mina kompisar häromdagen när dom skulle till balen. Tänkte höra vad ni tycker om bilderna, positivt och negativt, kritik osv.

Vad man ska tänka på nästa gång man ska fota par osv.

Allt är välkommet! =)

Lätt redigerade i Photoshop, ljus, kontrast osv.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
MarajLowajz
6/14/13, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Teddies matte]
6/14/13, 3:55 PM
#2

Fint, men jag skulle gärna ha sett att bakgrunden inte var så skarp, speciellt i den första bilden.

Dolomit60
6/26/13, 2:27 AM
#3

Jag håller med om att bakgrunden kunde varti oskarpare på fotot i gräset, men det är inget som direkt stör mig å andra sidan.
Jag tycker det är en vacker romansitk, och välkomponerad bild !

Det gäller for den andra bilden också. men jag fastnar lättare för den första. Kanske för att den visar ansiktena tydligare.
Kanskie kunde snubbens ansikte vara något ljusare på den sista. Åtminstånde runt ögat.

Men bilderna är snygga och personliga !

MarajLowajz
6/27/13, 10:13 PM
#4

#2+3 - Det går att fixa efterhand också :P Personligen så fastnade jag mer när man ser blommorna och allting men kanske blir lite för mycket för att ögat att fokusera på, får leka runt lite och kika hur det blir med oskarp bakgrund :)

Mmm det var väldigt svårt ljus den dagen och jag valde att ha en ljusare bakgrund för att de inte skulle ha solen i ögonen och kisa för mycket.

Tack för kritiken! =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Dolomit60
7/25/13, 10:00 AM
#5

Ja men blommorna ligger mest i förgrunden - dom får mer än gärna fortsätta vara skrapa for mig.
Det är mest bakgrunden - altsp bladverket.
Ochj det är riktigt man kan ge det oskarpa i PS. Men jag får det aldrig riktig att likna kort skärpedjup - fast det kan ibland bli snyggt på ett helt annat sätt.

Janne64
7/25/13, 11:08 AM
#6

Om man lägger på lite lätt vinjettering så får du mer focus på paret och då blir inte bakgrunden så iögonfallande, kan vara en enkel förbättring.

På bild 2 så skulle du gått ner lite lägre, nu får man känslan att du fotar uppifrån. hade du använt blixt så hade den bilden blivit klart bättre eftersom du har motljus eller kompenserat för det med något bländarsteg. Man tappar mer detaljer i en bild om den är mörk än om den är lite för ljus, då kan man dra ner exponeringen i ditt redigeringsprog.

Hade det inte varit för det mörka i killen ansikte så hade det varit en klar favorit bland de båda bilderna då det ser mycket mysigare ut. 😍

Annons:
MarajLowajz
7/25/13, 12:58 PM
#7

5# Ja jag har lekt runt lite i PS men som du säger - man får inte riktigt till det där korta skärpedjups-liknandet. Får leka vidare och se vad som blir :P

6# Det får jag tänka på till nästa gång! =)
Får leka runt med vinjetteringen och se vad som blir av det! =)
Postar upp lite bilder efter att ha lekt runt få se om det blir lite bättre! :D

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
7/25/13, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lekte runt lite i PS idag och det här blev resultatet - vet inte om det vart försämring eller förbättring så jag låter er säga vad ni tycker! =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
7/25/13, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

vet att ''randen'' syns runt om men vart jag än letade så fick jag inte bort de :/

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

DesK
7/25/13, 10:36 PM
#10

Ursäkta men det absolut första som ska ändras /tas bort är den iögonenfallande loggan. Nej den skyddar på intet sätt mot bildstöld! Loggan förstör dessa i övrigt fina bilder helt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jens]
7/26/13, 5:16 AM
#11

Jag måste också få säga ursäkta eftersom jag är amatör 😉 men redigeringen på sista bilden blev inte så lyckat. Kanske skulle du fråga någon här eller på bildredigering.ifokus.se om hjälp?

Hoppas du inte tar illa vid dig men jag tycker mig se att du inte heller är så nöjd med redigeringen på sista bilden. 🙂

För övrigt så håller jag med de flesta. Fina bilder!

MarajLowajz
7/26/13, 10:38 AM
#12

Absolut inte! =) Jag är inte heller så nöjd med den sista  bilden :P

Ska nog ta och göra det, eller leka runt lite mer för att träna :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Upp till toppen
Annons: