Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1232 ggr
Moalinn
6/11/13, 12:27 AM

(H) Blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har suttit och hållit hårt i mina bilder i flera månader nu och det känns som att jag behöver komma ut och få lite kritik. Känns som att jag har börjat slarva en hel del med fotograferingen - märks bland annat i betyget i skolan tyvärr. Tror jag behöver lite motivering till att fortsätta och hitta nya sätt att se på fotograferingen så kritik skulle uppskattas! (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JNN
6/11/13, 6:07 AM
#1

Tycker att du fått till en lite drömsk bild med ett mycket fint motljus.

Det jag spontant kan känna är att du gärna hade kunna beskurit den lite mer i högerkant, inte mycket men en aning då jag tycker att det är lite för mycket luft där.

Men annars kan jag inte säga så mycket, snyggt fotat!🙂

JazzBass
6/11/13, 11:20 AM
#2

Tycker också bilden är väldigt fin. Det breda widescreenformatet och att det är så mycket luft till höger gillar jag, tycker att det höjer känslan i bilden med mycket luft framför blomman. Eventuellt är det lite väl mycket utfrätt vitt, men jag tycker inte det stör då det inte finns nån tydlig övergång till icke-utfrätt. Övergångarna till ljusblått är osynliga och bra. Mycket fint fotat och bildbehandlat! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
6/12/13, 1:06 AM
#3

Tack båda två! 😃

Angående luften på höger sida - jag vägrar ha saker och ting centrerat, vet i och för sig inte om den går efter gyllenesnittet just nu men den är iallafall inte direkt jättecentrerad och skulle jag ta bort lite på höger skulle det, enligt mig, bli för centrerat.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JNN
6/12/13, 7:15 AM
#4

#3 Det är ju rätt tänkt! Är man nöjd själv så ska det naturligtvis vara så. Det är ju som vanligt en smaksak när allt kommer omkring!

ssofia
6/12/13, 12:54 PM
#5

Väldigt fin bild.. tror den skulle passa i kvadratisk beskärning också.. men den är fin i liggande format också 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Dolomit60
6/26/13, 2:42 AM
#6

Delar tidigare uttryckta synpunkter ungefär.
Formatet funkar perfekt !
Tycker inte den är för ljus. Ljuset tillför enligt min mening bilden en slags felrtydig lyrisk kvalitet, eller hur man ska uttrycka det ( hopas bara det kan begripas….)

Självklart ska inte en bild som den här vara centrerad ! Det är en bild som komunicerar läthet, luftighet, och sommar, som har en "svävanbde" poetisk underton ! Att centrera ett sådant motiv vore att stänga in sopmarlyriken i en box, och paketera luftigheten så att känslan forvandlas till typ "gummibalong" i stället !
Gyllene snitt och centrering är begrepp som är utmärkta som utgångspunkt när man teoretiserar omkring komposition. Och i vissa fall ger sådana regler bilden den sista, och ultimativa vitimininjektionen ! 
Men ibland tvingas man medge att det egentligen bara är teoretisk begrepp, som man kan ha att stödja sig till - inte kompositoriska
axiom !
Ibland får man förlita sig på känsla ! Och jag tror din känsla har visat dig rätt väg här, fullkomligt oavsett var  kraftpunkter och gyllene snitt är placerade i bilden !
Tycker bara hela bilden är enormt läcker.

Men jag har en invändning: Ibland funkar copyrighttecken, namnteckningar, och loggor fint inn i vissa bilder, om man placerardem där med omsorg, och känsla. Men det är inte fallet med den här bilden !
Jag tycker du ska ta bort texten längst ner - Den sabbar rät mycklet av bilden enligt min mening. Och det är synd, för jag tycker själva abilden är i mästarklass !

Annons:
JNN
6/26/13, 6:42 AM
#7

Vet inte om jag var otydlig i mitt första inlägg i #1.. Jag skrev inte att jag ville ha bilden centrerad, utan bara beskuren ytterst lite. Jag gillar den skarpt i övrigt.

Dolomit60
6/26/13, 4:47 PM
#8

>>>#7:
Vet inte om din komentar är en reaktion på min. Men jag tror inte jag försökte bemöta någons snypunkter riktigt, utan bara såpinna vidare lite löst poå ämnen som vidrörts, och ge uttryck för mina egna tankar om det, oavasett vad någon annan tyckt….

Jag upfatar inte din komentar som at bilden borde centreras.
Däremot är jag inte säker på att jag är ening med dig om att den skulle tjäna på att beskäras. Det  kan bero på att jag inte har sett den möjlighet som du har sett. Det kan också bara bero på tycke och smak.
Jag har personligen en svaghet för ( "lite för" ) avlånga format.

Och jag tycker det framgår väldigt klart att du tycker om bilden också .

Det var nog mest ett sätt att ge uttryck för att Moalin tänkte rätt i fråga om centrering ( som följd av att hon själv nämner det) - men inte i motsättning till något du sagt…..

Sén var väl mitt projekt kanske lite att "avliva" kompositionsreglerna.
Dom är visserligen användbara, men när man väl fattat dem, och dom sitter i ryggmärgen, så tycker jag det är dags att avliva dem, för då vet man vad man kan ha dem till, och blir man för orolig för att man inte följer dem riskerar man att dom övertar den sunda intuitionen, och känslan, med följd at fotografierna blir mindre spontana, och tråkigt förutsägbara.
Men det var heller inte i motsättning till någon nån annan hade sagt - bara jag som spinner, och spånar sas. ………. 🙂

Moalinn
6/27/13, 12:17 AM
#9

Tack så jättemycket Dolomit60 😃

Och Ssofia också!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JNN
6/27/13, 7:23 AM
#10

#8 - Nja, det var nog inte enbart ditt inlägg jag syftade på, utan det var nog mer att det i största allmänhet kändes som om andra uppfattade det som om jag ville ha motivet centrerat, och då menade jag att det var inte det jag hade i mina tankar… 

Jag gillar också som sagt bilden, helt klart, men tycke och smak är som alltid olika, och för mig hade det passat bättre om man beskurit den en aning.

Har hänt vid nåt tidigare tillfälle att jag kommenterat  nåt, och sen har resterande som kommenterat nämnt nåt som jag tyckt och tyckt precis tvärtom. Som om man skulle ha fel i en åsikt. Man tycker som man tycker, och det finns vissa grundregler inom foto som jag försöker följa för det mesta. Men jag bryter mot dom också, beroende på motiv och vad jag vill ådstakomma med bilden.

Men jag kanske uppfattade saker fel, det skrivna ordet blir inte alltid och uppfattas kanske inte alltid som det ska!

Men bortsett från detta, så tycker jag fortfarande om den här bilden, gillar ljuset och kompet i den, och jag gillar också widescreenformatet, men det är min spontana känsla att jag hade velat prova en annan beskärning. Men det kanske inte betyder att det skulle bli bättre, men jag hade nog testat, för att stilla min nyfikenhet. Risken är nog att det kanske skulle bli ett för centrerat motiv även för mig, det är ju svårt att veta..

Moalinn
6/27/13, 11:38 AM
#11

#10
Jag kan testa att beskära den lite och se vad som händer, men det får bli lite senare i eftermiddag!

#6
Och angående loggan.
Jag vet att den är ganska irriterande men sätter alltid en logga på mina bilder som ska läggas ut på internet, man får helt enkelt bara försöka se bort den.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: