Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2029 ggr
Skogsmulle1
2013-06-10 22:43

Regndroppar på blad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Den här tog jag efter störtregnet i eftermiddags, alltid spännande med närbilder på regndroppar.

Annons:
bamse6311
2013-06-10 23:48
#1

Snygg bild Skogmulle1.
Bästa hälsningar,
Bertil

JNN
2013-06-11 06:17
#2

Gillar okså den bilden, kanske lite mörk men ändå. Droppen i mitten är ju otroligt skarp, och jag vet inte om jag inbillar mig, men det ser ut som om  att man ser spegelbilden av dig i den..? 🙂

Skogsmulle1
2013-06-11 21:43
#3

Tackar:) Jag kollade faktiskt upp det(i typ 200% förstoring) och det stämmer nog 😃. Jag håller med dig om att det kanske är en aning för mörk, men samtidigt vill jag ju behålla kontrasten mot den ljusa droppen. Bilden är "framkallad" i lightroom 3 så om du har tips på vilka inställningar jag kan ändra på för att uppnå detta så SKRIV!

med vänlig hälsning Martin

JNN
2013-06-11 22:14
#4

Där har jag inget tips, då jag använder Photoshop elements  och camera RAW, men det går ju förmodligen göra samma saker.

Jag tog mig friheten att göra ett försök, men jag är absolut ingen expert på redigering, och det jag gjorde var egentligen bara lite justering av vitpunkten, och kontrasten och skärpte den en aning med highpass-filter.

Har du sparat i RAW har du mycket mer möjligheter, och det finns nog många fler som kan detta bättre än mig. Om du vill kan jag lägga upp min version.🙂

Skogsmulle1
2013-06-13 20:41
#5

Okej, Samma här oftast blir det canons rawprogram DPP och photoshop på det.
Gör gärna det, blir  intressant att se hur du har tänkt:)

JNN
2013-06-14 07:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu är jag som sagt ingen höjdare på redigering, och du och andra kanske hade gjort annorlunda men det är väl nåt åt det här hållet jag tänkte på.

Har i princip bara trixat med vitpunkten och försökt att skärpa upp den en aning.

Kan möjligen ha tagit i lite väl mycket men …

Annons:
UrchinFamiljen
2013-06-14 15:49
#7

Åh, vad fin bild! Den var lite mörk bara. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Justie]
2013-06-14 16:37
#8

Jag gillar att den är så mörk :)

Skogsmulle1
2013-06-19 00:14
#9

Hm konstigt jag trodde jag hade svarat, aja ;P
Tack än en gång för kommentarerna :)
Det jag tycker man förlorar med att ljusa upp bilden är dramatiken i den. En regndroppe är ju inte direkt dramatisk i sig men jag tycker en lite mörkare bild skapar det(det kanske är det sara menar också eller?). Å andra sidan ser din version mer fridfull ut,  och det finns ju verkligen en poäng med det. Förstår du vad jag menar?

Martin

JNN
2013-06-19 06:14
#10

Tror att jag förstår! Och jag menade inte att det är något som helst fel med din bild, tvärtom tycker jag också som sagt att den var fin.

 Men det beror ju lite på vad man vill visa och förmedla, din version har kanske lite mer drömskt och magiskt, eller lite mystik i sig så att man kanke fördjupar sig mer i den för att se innehållet.

I min version som jag ljusat upp (kanske väl mycket) ser man lite snabbare allt i den och det blir kanske inte lika spännande.

I bland funkar det, i bland inte. Vissa bilder vill man ju ha klara och skarpa och ljusa,  men en del vill man ju ha tvärtom..  Sen har vi ju alla olika tycke & smak..!🙂

Upp till toppen
Annons: