Annons:
Etikettövrigt
Läst 423 ggr
luckydragonriderkin
2013-06-08 18:23

ISO sensitivity settings?

Vad är det egentligen? Jag fattar inte riktigt :/ Min kompis försökte förklara men jag fattade nada!!! xD

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
JNN
2013-06-10 10:11
#1

När man pratar om ISO  så är det vad man i folkmun brukar kalla hur ljuskänslig sensorn är, men egentligen är det inte känsligheten man ändrar på.

Om man utgår från att i dagsljus eller annan stark belysning kan använda sig av Iso 100, vissa kameror kan ha ner till 50 har jag sett, så kan man behöva när det börjar mörkna på eftermiddagen/kvällen eller i skuggiga områden höja ISO-t beroende på hur mörkt det är.

I skugga kan det i bland vara lagom med t ex ISO 400 beroende på vad man fotar. Man höjer ISO för att annars skulle slutartiden bli för lång när ljuset är svagare.

Men det är inte sensorns känslighet man höjer då, utan det är signalerna som förstärks av sensorn så att det kan bli en bra bild i det sämre ljuset.

Förr när det var film man hade i kamerorna så hade man olika filmer med olika ljuskänsligheter, beroende på hur ljust det var när man fotade.

Man höjer även ISO-t i bland även i dagsljus för att försäkra sig om att kunna få så skarpa bilder som möjligt, t ex om man fotar fåglar som sällan vill sitta stilla i många sekunder. Har man då hög ISO kan man lättare frysa en rörelse, vilket med låg ISO skulle innbära en suddig bild.

Vid mörkerfoto använder man ofta stativ, så då kan man ha låg ISO för då behöver man ju inte hålla i kameran och riskera kameraskakning. Om man nu inte vill frysa en rörelse i mörker, då blir det annars, då kan man bl a ta till blixt.

Det man får tänka på att ju högre ISO, desto mer brus i bilden får man, och färgerna blir inte riktigt lika bra, men dagens moderna digitala kameror kan ha ganska hög ISO utan att det gör särskilt mycket.

Det var väl i stora drag det jag kan komma på, hoppas du förstod nåt utav det!🙂

Upp till toppen
Annons: