Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1565 ggr
UrchinFamiljen
6/8/13, 4:40 PM

(M) Blomma, närbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle gärna vilja ha lite kritik på denna blombild jag tagit med min systemkamera. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
Skogsmulle1
6/8/13, 5:32 PM
#1

Hej!

jag tycker att kompositionen är bra men att du skulle kunna öka skärpedjupet så att åtminstone hela förgrunden är skarp. Nu blir den strimma av skärpa i bilden som finns så tydlig att man inte fokuserar på blomman över huvud taget. Vilken brännvidd är blomman tagen med 

mvh Martin

[Yllhilda]
6/8/13, 5:33 PM
#2

Kanske lite mer kontrast, men i övrigt en bra bild.

[Yllhilda]
6/8/13, 5:35 PM
#3

#1 Som bakgrundsbild skulle det kunna vara en fördel att man inte fokuserar för mycket.

emmasbilder
6/8/13, 5:53 PM
#4

Det skulle vara kul om man fick se hur blomman skulle se ut från en annan vinkel? :D Man är så van vid att se en blomma ovanifrån. Men det är en väldigt fin bild! :)

UrchinFamiljen
6/9/13, 8:27 PM
#5

Tack för alla tips! :)

#1 Jag vet faktiskt inte vilken brännvidd jag hade, hehe.. 😇

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Inkanyezi
6/9/13, 8:38 PM
#6

Det syns i Exif för bilden att den är tagen med kitobjektivet 18-55 fullt inzoomat, 55 mm brännvidd f/5,6 och ISO 100 med 1/100 sekund.

Med tanke på det mjuka ljuset kunde högre ISO ha använts om man vill ha mer skärpedjup över blomman.

Annons:
JNN
6/9/13, 9:32 PM
#7

Med högre ISO så hade ju även slutartiden kunnat vara lite kortare, så skärpan blivit lite bättre. Men jag tycker att bilden är fin ändå, det jag tänker lite på är väl att fingrarna kom med. Antingen hade jag velat se mer av handen eller då inte alls! Men hur som helst är det en bra bild, kompositionen på blomman är perfekt!🙂

Amorita
6/12/13, 8:48 PM
#8

jag tycker den var jätte fin!

UrchinFamiljen
6/13/13, 3:27 PM
#9

#6 Hur kan du se Exif? Nyfiken, hehe! :)

#8 Hehe, tack! ^^

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Inkanyezi
6/13/13, 6:26 PM
#10

#9  Jag har ett tillägg till Firefox som heter Exif Viewer, och den visar i stort sett allt.

UrchinFamiljen
6/13/13, 7:52 PM
#11

#10 Aha, okej. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Upp till toppen
Annons: