Annons:
Etikettövrigt
Läst 1508 ggr
Amelida
2013-06-08 12:21

Fjärilar?

Hej!

Jag undrar var folk hittar alla dessa fina fjärilar. Har varit ute och letat men inte hittat några. Jag tror att jag letar på fel ställe. Har ni några tips på var ja ska leta?

Mvh Amel

Annons:
:')
2013-06-08 12:23
#1

I skog och på ängar :)

Inkanyezi
2013-06-08 12:32
#2

All fotografering av vilda djur bygger i hög grad på tålamod, envishet, och till en del på turen att få se djuren och hitta deras favoritställen. Fjärilar är på många sätt lätta att hitta, men på andra sätt inte särskilt lätta att komma nära många gånger. De är mestadels skygga, men ibland kan de finnas i massor på en viss växt och sitta still långa tider, så att man kan få bra bilder på dem.

En idé är att börja med de som är lättast att hitta och komma nära. Nässelfjärilen sitter ofta still långa stunder, och den verkar älska vissa sorters blommor och finns då ofta i hundratal i ett sådant blombestånd.

Så det handlar om att vara ute mycket och att observera var man kan se fjärilarna och att man då följer dem och försöker förstå var de tänker slå sig ner och sitta tillräckligt länge för att man ska kunna få bilder på dem. Precis som när man fotograferar fåglar, är det också en stor utmaning att ta dem i flykten, kanske ännu svårare än fåglar, eftersom de är så mycket mindre.

:')
2013-06-08 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, jag tar alltid med mig kameran och se vad jag hittade! 😃

Amelida
2013-06-08 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ok. Ingen speciell plats utan bara ute i naturen då. Har varit ute idag och inte haft så mycket tur när det gäller fjärilar men å andra sidan så råkade jag på en helt annan lite häftig krabat. Snacka om tur. Men roligt var det :D

:')
2013-06-08 21:04
#5

#4 Nej vad coolt!

Paltn
2013-06-09 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Wow, den där ödlan hade jag då hellre haft på bild än fjärilar så jag tycker du ska va vrålnöjd! :P

I övrigt så gäller det bara ha med sig kameran lite överallt, denna fjärilen fick jag nu idag då målet igenligen var att fota en skogsväg till en annan tråd här på foto.ifokus.

// Paltfan

Annons:
Amelida
2013-06-09 14:22
#7

Tack ska ni ha. Tyckte fjäril bilden också va fin. Riktigt fina mönster på fjärilen. 

Mvh Amel

Upp till toppen
Annons: