Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 968 ggr
[VSK]
2013-06-07 23:34

Närbildslinser kritik nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev lite sugen på att testa det och köpte ett set från kaffebrus.

Värdena är 1,2,4 och 10.

För det första så blev jag oerhört besviken på kvaliteten, men man får väl vad man betalar för. För det andra var det ruskigt svårt att knäppa bild när dessa satt på mitt objektiv som är 100mm f2.8 Macro (1:1) denna bilden är tagen med värde 4.

Denna bilden är tagen på balkongen så det var väl inte världens bästa ljus, men imorgon så skall jag ge mig ut och leta objektiv.

Minns inte värdena i kameran men de är ju ointressanta egentligen.

Ville dock dela med mig av en bild som jag trots allt måste vara nöjd med. Jag sätter den på kritik nybörjare, eftersom jag är nybörjare med närbildslinser.

Annons:
keptak
2013-06-08 08:31
#1

Jag är på mobilen nu så ser inte bilden riktigt bra. Det syns att det inte var det bästa ljuset. Men det kan ju ha sin charm att den är lite mörk. Sen kanske en annan vinkel hade gjort den mer intressant? När jag fotar makro vrider och vänder jag på mig själv och motivet, upp och ner, hit och dit. Jag tycker makroforigrafering är väldigt utmanande och i bland svårt. Jag hade tidigare sånt set du har. Nu har jag en lite dyrare +10 då jag har ny kamera. Det gäller att öva, öva, öva och räkna med en hel del dåliga bilder.


[VSK]
2013-06-08 09:16
#2

Tack för kritik.

Jo visst snurrade jag och vände på objektet men jag gav upp eftersom de flesta bilderna blev kass. Den här bilden blev bäst av de jag testade att fota.

Går man ned till f9 så började man ana skärpa, men då hade jag behövt maxa ISO på kameran för att kompensera upp ljuset, så det var bara att glömma.

Jag fotade ju på fri hand och ej stativ. jag får väl rota fram stativet ikväll och testa 🙂