Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 968 ggr
[VSK]
2013-06-07 23:34

Närbildslinser kritik nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev lite sugen på att testa det och köpte ett set från kaffebrus.

Värdena är 1,2,4 och 10.

För det första så blev jag oerhört besviken på kvaliteten, men man får väl vad man betalar för. För det andra var det ruskigt svårt att knäppa bild när dessa satt på mitt objektiv som är 100mm f2.8 Macro (1:1) denna bilden är tagen med värde 4.

Denna bilden är tagen på balkongen så det var väl inte världens bästa ljus, men imorgon så skall jag ge mig ut och leta objektiv.

Minns inte värdena i kameran men de är ju ointressanta egentligen.

Ville dock dela med mig av en bild som jag trots allt måste vara nöjd med. Jag sätter den på kritik nybörjare, eftersom jag är nybörjare med närbildslinser.

Annons:
keptak
2013-06-08 08:31
#1

Jag är på mobilen nu så ser inte bilden riktigt bra. Det syns att det inte var det bästa ljuset. Men det kan ju ha sin charm att den är lite mörk. Sen kanske en annan vinkel hade gjort den mer intressant? När jag fotar makro vrider och vänder jag på mig själv och motivet, upp och ner, hit och dit. Jag tycker makroforigrafering är väldigt utmanande och i bland svårt. Jag hade tidigare sånt set du har. Nu har jag en lite dyrare +10 då jag har ny kamera. Det gäller att öva, öva, öva och räkna med en hel del dåliga bilder.


[VSK]
2013-06-08 09:16
#2

Tack för kritik.

Jo visst snurrade jag och vände på objektet men jag gav upp eftersom de flesta bilderna blev kass. Den här bilden blev bäst av de jag testade att fota.

Går man ned till f9 så började man ana skärpa, men då hade jag behövt maxa ISO på kameran för att kompensera upp ljuset, så det var bara att glömma.

Jag fotade ju på fri hand och ej stativ. jag får väl rota fram stativet ikväll och testa 🙂

Är som sagt mest van vid tele (gamla kameran) men köpte ett macro 100mm till denna kameran. Har varit sugen på macro ett bra tag men har liksom ej fått tummer ur 😃

återkommer nog med lite nya bilder men då i annan tråd.

Inkanyezi
2013-06-08 09:17
#3

Närbildslins är ett väldigt bra tillskott till hyggligt pris för den som inte skaffar ett makroobjektiv. Om man redan har ett makroobjektiv kan man bli besviken om man skaffar såna för att man tänkte sig att de skulle ge något mer.

Närbildslinser som är billiga är inte billiga på grund av "dålig kvalité" generellt, utan för att de är ganska enkla att tillverka och har gjorts i mycket långa serier under lång tid. Marknaden är nästan mättad, och det är "generiska" tillbehör, som kan tillverkas av vem som helst. Alla närbildslinser i handeln håller god optisk kvalité. Det som kan skilja är fattningsringarnas kvalité/material och antireflexbehandlingen av glaset.

Men sedan kommer man till användningsområdet.
Det är lättare att förstå om man förstår hur optik fungerar. Ett vanligt objektiv har ett näravstånd, som kan jämföras med, som motsvarar, ett dioptrital, som om man hade satt en lins framför objektivet. Dioptritalet är bildat av att man delar en meter med linsens brännvidd. Man brukar ofta uttrycka det som linsens "styrka". Hos optikern, när man undersöker brytningsfel, anges det i dioptrier och korrigeras med motsvarande lins.

Om ett objektiv har näravstånd en meter, så svarar det mot ungefär en dioptri. Om man då sätter på en lins med brytning en dioptri, så kan man få skarpt mellan en meter framför den linsen och ungefär en halv meter, vilket blir resultatet av objektivets dioptri plus linsens, 1+1=2 -> ½ m. Det stämmer inte exakt, eftersom näravståndet för ett objektiv räknas från sensorn, och objektivets längd ska också räknas in när man ser till dioptritalet som kortaste inställningsavstånd motsvarar. Det har betydelse på långa objektiv som kan fokuseras nära.

Praktiskt är närbildslins mest användbar till en telezoom, eftersom man har en ganska smal bildvinkel och ofta ett lite väl långt näravstånd. Många telezoomar kommer inte närmre än omkring en meter. Normalzoomen däremot fokuserar vanligen till ungefär 30 cm, vilket svarar mot en lins på +4 dioptrier när man också tar hänsyn till objektivets längd. Bildvinkeln är ganska stor också fullt inzoomat, och en lins ger större bilfel med större bildvinkel. Närbildslins är därför inte lämpligt till en normalzoom.

Avbildningsfelen blir större med högre dioptrital hos linsen. Riktigt bra skärpa kan man bara få med akromatiska linser, men godtagbar skärpa kan det bli med linser upp till +3 dioptrier. Akromatiska linser har alla linsfel hos enkla linser utom kromatisk aberration, och de ger skarpare resultat. De är också avsevärt dyrare, då de är mer komplicerade att tillverka och görs i mindre serier.

Den kromatiska aberrationen är inte bara, eller inte ens främst, att man får regnbågskonturer på kvistar och kanter ut mot bildens hörn, utan att det överhuvudtaget inte går att få exakt skarpt alls. Hos en lins med svag brytning kan man kanske försumma felet, men ju starkare brytningen är, ju värre blir oskärpan.

Och ett makroobjektiv, det har så kort näravstånd att det blir meningslöst med så tunna linser som ger bra skärpa eftersom de inte tillför något när det gäller fokuseringen, och om man sätter på en +10 dioptriers lins, så går det inte att få skärpa alls, inte den där skärpan som objektivet presterar när man inte har någon lins på. Det blir extremt mjuktecknande. Nedbländning ökar det relativa skärpedjupet, men förbättrar inte kärnan av skärpa. Det kan helt enkelt inte bli riktigt skarpt.

Så för den som funderar över närbildslins, kan det vara bra att veta att en enda lins på +2 dioptrier är ett mycket bra tillskott på en telezoom som fokuserar ner till omkring en meter. Det blir visserligen ett litet omfång av avstånd mellan näravståndet och att linsen tar vid, men man justerar storleken på motivet med zoomen. Om man har ett zoomobjektiv med lång brännvidd som fokuserar närmre, kan en närbildslins som är akromatisk vara bra, medan de enkla linserna inte funkar bra till exempelvis Nikons 18-105 mm som fokuserar ner till knappt en halvmeter. Där får man en väldigt bra kombination med en akromatisk lins på +5 dioptrier.

Fördelarna med närbildslins är att det är ett enkelt och ganska billigt tillbehör som kan utöka möjligheterna att ta bilder på nära håll, när man kombinerar den med ett lämpligt objektiv. Man slipper damm på sensorn, eftersom man inte behöver plocka av och på, och linsen kan lätt tas med; den har ofta en liten väska man kan fästa på remmen.

Men till makroobjektivet finns inte närbildslinser med bättre kvalité som ger bra resultat. Alla närbildslinser är olämpliga till ett makro, också de trelinsiga lite dyrare från Raynox som ofta anges vara bättre. Det blir visserligen bättre skärpa med en sådan, i mitten, men den har också avbildningsfel och är ett ganska dyrt sätt att göra sitt makroobjektiv sämre.

[VSK]
2013-06-08 09:33
#4

Tack för svar Inkanyezi.

Min idé med köpet var att få schysst bakgrundsoskärpa (bokeh). -får se idag med tester om det påverkas eller inte.

Som sagt så var dessa mkt billiga så jag gråter ju inte blod precis. Jag får väl ha de som luppar sen när jag blir gammal och skrapar Triss 😃

Kan ju använda de när jag mekar moped på jobbet och behöver syna förgasare mm efter rengöring. Eller när man letar nya munstycken. Massor med munstycken är slarvigt stämplade mm. Finns många användningsområden.

Men först ska jag utvärdera kreativiteten med dessa linser.

[VSK]
2013-06-09 07:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hade tagit moppen ut på Björnön (moppe på vår/sommar/höst, bil på vintern) och skulle fota/testa lite mera men det blåste ju som man fick frispel. Jag tog nån bild och gav upp sen.

Jag fotade ju med allt i manuell väg. hade fått hyfsad fokus och skulle knäppa av då det kommer en sidvind och ställer till det 😂

Vill ändå visa bilden innan den åker i papperskorgen.

Inkanyezi
2013-06-09 10:10
#6

Jag tror att man kan använda linserna kreativt, just för att skapa den drömska oskärpa som de ger. Kanske +10 är bäst i det avseendet. Å andra sidan har man ju väldigt kort skärpedjup när man tar liknande utan linsen, och särskilt om man inte bländar ner mycket. Men det kan skilja en hel del på bokeh.

Jag tycker att bilden i #5 blev rätt fin, men jag tror att det är svårt att riktigt se hur det kan bli om man använder sökaren. Direktvisning på skärmen visar lite bättre precis var skärpan hamnar, men ställer så klart till andra problem. Det är inte lätt att se skärmen när solen skiner, och många kameror kan den inte heller vinklas på. En strut över skärmen, en lupp med mörka sidor, så att man ser bara bildskärmen och skärmar av ljuset runtomkring, kan vara en god hjälp för att ta bilder där man komponerar med skärpa utanför mitten.

Annons:
[VSK]
2013-06-09 10:17
#7

#6

Jo skärdedjupet, eller avsaknaden av det är faktiskt helt suveränt med mitt f2.8 macro. jag hade faktiskt försökt hitta fokuspunkten med LV. Men kameran blir så himla seg med LV så jag gav upp det med he he

Va meningen jag skulle fota och labba lite mer idag men nu vräker regnet ned och åskan är aggressiv. -jag har nog ingen vidare lust att ge mig ut i detta oväder. 

Måste sitta hemma och spela musik för katterna är rädda för åskan.

Upp till toppen
Annons: