Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1402 ggr
lekandur
6/7/13, 12:06 AM

Par bilder (Inför bröllop)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag skulle vara väldigt tacksam för tips och trix.
Ska fotografera bröllop snart och jag tog lite bilder (lite spontant där av kläderna) 
Jag skulle vilja få tips på ifall mina poser fungerar, vad jag kan tänka på och vilka poser som är klassiska och vad som är lätt att glömma!
Det är mitt första bröllop och man vill ju prestera så bra man bara kan!

_Vet inte riktigt vart den här tråden passar in då jag vill visa mer än 2 bilder men ändå få någon sorts respons? Flytta gärna inlägget om det ligger tokigt! 

_

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
lekandur
6/7/13, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bild 2

Where you invest your love
you invest your life 

lekandur
6/7/13, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

brud

Where you invest your love
you invest your life 

lekandur
6/7/13, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

brudgum

Where you invest your love
you invest your life 

lekandur
6/7/13, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

detalj

Where you invest your love
you invest your life 

Schnauzertik
6/7/13, 8:05 AM
#5

Har också en bröllopsfotografering i juli

Det finns många sidor på med tips för bröllopsfotografering.

T.ex här är några bra men  korta videosnuttar, vill man se hela så kostar det en del.

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/lar-dig-konsten-att-fotografera-brollop-benny-ottosson/0_Del+1+-+BLA%2C+Bakgrund%2C+Action%2C+Ljus

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
6/7/13, 8:51 AM
#6

Jag tycker att poseringen funkar, men att det är ganska viktigt att tänka på bakgrunden. I svartvitt flöt den ihop med paret, men i färg gör den väl inte det i samma grad.

Ändå är det så med 50 mm på småbild, att man inte har så stor öppning att man får bakgrunden att "försvinna" när man tar helbilder, det är bara när man går mycket nära som man får mer bokeh. Så om du har en längre brännvidd, kanske 85 mm, kan det funka bättre för såna här bilder, (med 85 mm ger f/2,8 mer bokeh än 50/2,0). Då bör man också öka avståndet från motivet till bakgrunden, alltså att de inte står för nära bakgrunden, om man vill ha kort skärpedjup och mycket bokeh. Ett sätt att komma runt det om man inte har en längre brännvidd är att inte vrida kameran till höjdformat, utan i stället klippa efteråt. Det finns pixlar så att det räcker till det. Alltså större avstånd till bakgrunden, och backa en bit och hålla kameran i landskapsformat.

Annons:
JazzBass
6/7/13, 11:53 AM
#7

#6 - De här är ju enligt Exif tagna med 85/1,8 på relativt stora bländare med en 5D markII.

För mig funkar de här bilderna rätt bra, är bara inte helt övertygad om bilderna i #2 och #3, de får mig inte att tänka på bröllop i tyvärr (kanske mest p.g.a. ansiktsuttrycken) men är annars bra bilder. Vill man separera paret mer från bakgrunden kan man vid konverteringen till svartvitt justera färgbalansen så t.ex. grön-gula färger i originalet blir lite ljusare än andra färger, så undviker man att en svart kostym smälter ihop med en mörkgrön bakgrund.

Sen vet jag inte om bruden vill att man ska framhäva fräknar och dylikt i efterbehandlingen som du verkar ha gjort i #2, det kan löna sig att fråga vad bruden tycker om det. Oftare försöker man ju få dem mindre framträdande istället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
6/7/13, 12:26 PM
#8

F'låt, måste ha drabbats av något hjärnsläpp… tyckte mig ha sett 50 mm där, så glöm helst vissa delar av mitt förra inlägg…

lekandur
6/9/13, 8:11 PM
#9

#7 Det är min syster som jag ska fotografera och jag vet att hon inte tycker om att man redigerar för mycket utan hon vill ha naturliga "så-här-ser-jag-ut" bilder :)

Tack för responsen jag ska tänka på bakgrunden, tack ! :)

Where you invest your love
you invest your life 

Upp till toppen
Annons: