Annons:
Etikettövrigt
Läst 575 ggr
Paltn
6/3/13, 10:12 PM

Väg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även tråkiga sträckor på vandringsleder kan ge schyssta bilder

// Paltfan

Annons:
lekandur
6/3/13, 10:16 PM
#1

Fruktansvärt fin bild! Lätt en bild som jag kan ha på väggen!! 👍

Where you invest your love
you invest your life 

Paltn
6/3/13, 10:23 PM
#2

tackar!

finns en "miss" i bilden dock. Men den behöver bara dom som kan se den se =)

// Paltfan

Paltn
6/3/13, 10:25 PM
#3

Om det är någon som vet hur man enklast blir av med kromatisk aberration av sånt här slag i efterredigering så får denne hemskt gärna tipsa :P

// Paltfan

Inkanyezi
6/4/13, 10:08 AM
#4

Jag vet inte hur man gör i CS5, men det är en ganska enkel operation i Gimp, så det finns antagligen ett sådant filter också i Photoshop.

Men jag är inte helt övertygad om att det du ser är kromatisk aberration, det finns en hel del andra saker som kan ge färgskiftningen som du ser. Om du korrigerar för kromatiska aberration och bilden då ser skarpare ut, så är det kromatisk aberration, men om den blir oskarp när färgskiftet "korrigeras" med verktyget för kromatisk aberration, då är det någonting annat som orsakar den.

Det finns två aspekter av kromatisk aberration, där den ena gäller aberration som breder ut sig radiellt från bildens mitt, medan den andra breder ut sig något mer oregelbundet från en punkt som inte är bildens mitt, och som i så fall beror på att objektivets element inte är centrerade i förhållande till varann. Den som breder ut sig radiellt kallas ofta lateral i bildbehandlingsprogrammen, medan den andra kanske kallas linjär, oaktat att den inte har linjär utbredning. Helt klart har din bild inte aberration som breder ut sig lika åt alla håll från mitten, utan det förefaller vara ett färgskift koncentrerat till bildens nedre högra fjärdedel, med utbredning i x-led. Om man vill minska det tror jag att man ska maska det området och behandla det separat.

JazzBass
6/5/13, 3:21 PM
#5

Fin bild! 🙂

Jag tycker inte heller bilden lider av kromatisk aberration, inte heller några andra väsentliga fel. I Lightroom 4 (och säkert i senaste versionen av Adobe Camera Raw) finns det en knapp för automatisk korrigering av CA, och man kan också göra korrigeringen manuellt om man vill. Motsvarande verktyg för manuell korrigering finns också i RAW Therapee om jag minns rätt (använde det sist i augusti 2010 och det har säkert kommit några nya versioner sen dess. Sen jag skaffade LR har jag inte känt av nåt behov att använda några andra motsvarande program).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TurboFart
6/5/13, 4:09 PM
#6

Jättefin bild! Älskar bilder på vägar, är ett favoritmotiv för mig :D

http://hannnafoto.blogg.se

Annons:
Ove555
6/5/13, 5:28 PM
#7

Fint motiv! Men jag tycker det ser ut att vara överdrivet grälla färger på vägen och löven.

Paltn
6/5/13, 7:14 PM
#8

Kanske säger fel namn på det jag menar iaf, om ni kollar på det "runda" bakre trädet så lyser det igenom blågrönt mellan alla blad, syns bättre insoomat, men även i litet format så gör det at trädet ser blågrönt ut.

Tackar för alla fina ord också! =)

#7 Stämmer, jag har överdrivigt färgerna motför verkligheten i den här bilden, ville ha den effekten.

Dom är dock inte helt far off från verkligheten.

// Paltfan

Paltn
6/5/13, 8:08 PM
#9

skitsamma ang trädet, ser nu då jag inspekterar och gämnför med originalet att det är jag själv som orsakat det med mitt rattande. Ska se om jag kan göra om det nån kväll och undvika det jag menar.

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: