Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1499 ggr
Solvalla_Liv
2013-06-03 21:44

Vilket program?

Ja, vilket program skulle ni rekommendera som är gratis och riktigt bra! Spelar ingen roll om det är gratis eller ej, bara det är ett gratis program som fungerar! Skrattar

Tacksam för snabba svar! Glad

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Annons:
Paltn
2013-06-03 22:53
#2

tack #1 för den!

Funderat på att slänga in linux igen och nu gjordes valet bra mycke enklare

// Paltfan

Solvalla_Liv
2013-06-03 22:55
#3

Fotoredigering! ;)

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

[PeterWem]
2013-06-03 23:36
#4

#2 Installerade Ubuntu enbart p.g.a. Darktable. Det enda jag saknar är en brusreducering i klass med RawTherapee.

#3 Ta då en kik på länken.

Inkanyezi
2013-06-04 08:49
#5

PeterWems genomgång visar bland det bästa som finns att få och som har öppen källkod och fri licens.

En fördel hos RAW Therapee, som är mycket användbar, är att programmet också kan öppna jpeg-filer, och att man då kan använda pipetten för att ställa Vitbalans, vilket inte fungerar bra i andra bildbehandlingsprogram än råkonverterare. En liten nackdel är att EXIF-data inte följer med när man spar eller för över bilden till Gimp eller annat bildbehandlingsprogram. När jag vill korrigera Vitbalans på en jpeg använder jag alltid RAW Therapee.

Så jag tycker att kombinationen RAW Therapee och Gimp fungerar väldigt bra, och det går lika bra i Windows som i Linux.

[PeterWem]
2013-06-04 09:29
#6

Det jag inte är nöjd med i RawTherapee är profilerna som kan vara jobbiga att få till. Med Darktable (som är motsvarigheten till Lightroom) har man nästan en bra bild från start.

Annons:
Solvalla_Liv
2013-06-04 15:43
#7

#5 

Hr sett den genomgången någon gång! Men vart hittar jag den? Har testat att ladda ner GIMP men hittar den inte sen! Hur gör jag då??

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

bamse6311
2013-06-05 03:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Menar du att du inte hittar Gimp efter att laddat ner och installerat?
Sparade du inte en genväg på skrivbordet?

Nu vet jag ju inte vilket OS du har men har du Win7 eller tidigare så kan du klicka på den vanliga Windows-startknappen och skriv Gimp i sökrutan så hittar du din Gimp.
Se skärmklipp.

@PeterWem och Inkanyezi.
Har man någon nytta av RawTherapee när man bara har en enkel kamera som enbart plåtar i jpeg?

Bästa hälsningar,
Bertil

Här skärmklipp till hur hittar ditt Gimp #7 Solvalla_Liv

Inkanyezi
2013-06-05 06:18
#9

Ja, som jag nämnde är det en mycket enkel operation att korrigera Vitbalans i RAW Therapee, något som inte finns i Gimp.

Om man har en bild där vitbalansen är fel, men där det finns något som är neutralt och kan användas för att sätta Vitbalans, så kan man göra det med ett musklick i RAW Therapee. Att justera färgen i Gimp är betydligt krångligare. Det finns nästan alltid någon fläck i en bild som är tillräckligt nära neutral för att det ska fungera.

Solvalla_Liv
2013-06-05 08:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja, efter att ha laddat ner. Men när jag söker efter gimp kommer det inte upp!

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Inkanyezi
2013-06-05 08:41
#11

Det man får ner när man laddar ner ett program i Windows är en installationsfil, och för att kunna köra programmet måste man installera det.

När man installerar måste man ha administratörsrättigheter, så man loggar in som administratör och kör installationen, som är den längst ner i din lista:
gimp-2.8.4-setup
Efter att man har installerat programmet kan det köras, Hjälpen installeras på samma sätt, annars får man bara felmeddelande när man trycker på "Hjälp" eller F1.

Solvalla_Liv
2013-06-05 09:05
#12

Okej, så jag ska alltså installera…

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Solvalla_Liv
2013-06-05 09:10
#13

Ja, nu så finns programmet på datorn! Tack för all hjälp! 😃

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Annons:
bamse6311
2013-06-05 11:56
#14

#9 Inkanyezi

Har installerat RAW Therapee så nu skall jag runt testa lite.
Kul med ett alternativt bildbehandlingsprogram och alltid kul att pröva nytt.
Tackar så väldigt mycket både Inkanyezi och PeterWem för tipset om RAW Therapee

#13 Solvalla_Liv
Fint att det löste sig för dig. Gimp kan verka lite svårt så där i början men det finns hur mycket tutorials som helst och inte minst på youtube. Personligen så tycker jag att det är ganska praktiskt att se steg för steg och själv göra samma med en egen bild.

Här nedan några länkar till ett par bra Gimpskolor på svenska, tror att den första kan passa dig bra så här i början:
http://hofh.myshowroom.se/alla-gimpskolor-samlade-i-ett-inlagg-2/
http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/01/09/har-ar-gimp-skolan/

Skickar också med en länk till youtube där det finns mycket att börja med.

http://www.youtube.com/user/GIMPtricks

Lycka till med Gimp.
Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-06-05 13:11
#16

#15 PeterWem

Tackar så väldigt mycket för länken.

Skall bli kul att lära sig ett nytt bildbehandlingsprogram och så jäkla bra att kursen är på svenska då engelskan ofta blir min Akilleshäl.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: