Annons:
Etikettövrigt
Läst 3533 ggr
The Idizen
6/2/13, 7:11 PM

Hur länge kan jag filma?

Hej! Jag hade tänkt köpa en videokamera på onsdag, denna:

http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-hd/andersson-cam15/168073.4567/

Jag vet att det inte är världens bästa märke, men jag är bara 12 år och behöver nog inte så mycket mer. (Ska betala själv.)

På torsdag ska jag träffa min kusin som jag bara träffar några gånger om året och då hade jag tänkt filma lite.

Jag har 2 frågor..

1. Hur länge kan jag filma med ett 8GB minneskort?

2. Hur ska jag göra satt det inte brusar i bakgrunden? Det är så jobbigt att se på.. (Det brukar mest brusa typ hemma..)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
JazzBass
6/3/13, 2:15 PM
#1

Det beror på vilken kvalitet och Upplösning man filmar i. I HD får man räkna med max 10 min/GB och med full HD tror jag man landar på ungefär 2-3 min/GB. Nån med bättre kännedom om video än jag kan säkert ge ett bättre svar, men min begränsade erfarenhet av HD filmning med min förra systemkamera, en Nikon D90, gav ungefär de här siffrorna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
6/3/13, 9:42 PM
#2

#0

Du kan filma max 29 minuter och 59 sekunder åt gången.

Inkanyezi
6/4/13, 10:15 AM
#3

#2 skrivet av VSK
Ojdå, det blev en groda där.

Det finns olika gränser för hur långt man kan filma, och de beror på vilken typ av kamera man har, och vilket filsystem den använder.

  • Windows filsystem FAT32, som används av nära nog alla kameror och har blivit en "de-facto-standard", tillåter en största filstorlek av 4 GB, sedan är det stopp. Det går att komma runt den genom att kameran startar en ny fil när den når gränsen, men jag vet inte några kameror som har det implementerat.
    -

  • När man använder en stillbildskamera, så finns också en annan gräns, och den är tillämplig främst när man använder låg Upplösning. De kamerorna har en inbyggd spärr i sin firmware, som gör att de stoppar vid ½ timme. Den gränsen gäller inte videokameror.

[VSK]
6/4/13, 11:23 AM
#4

ahh sorry trodde det handlade om systemkamera. de har ju begränsningen 29min 59 sek eftersom de annars skulle få tullas för videokamera oxå.

Upp till toppen
Annons: