Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 801 ggr
Jandy
6/1/13, 11:54 PM

Byta kamera - passar objektiv?

Jag har idag en Fujifilm s2 Pro. Ja, en gammal som gatan kamera…
Till den använder jag två objektiv, ett Nikon AF NIKKOR 28-80 mm och ett Tamron AF 70-300 mm

Jag är nu sugen på en ny kamera. Jag har begränsad budget och har därför i princip bestämt mig för en Nikon D3200 med ett 18-55 mm objektiv till.

Det enda negativa jag kommit på med denna kameran är att den inte har inbyggd autofokus, utan det behöver sitta i objektiven.

Objektiv är dyrt…så min undran är om mina gammla objektiv passar denna nya kameran?
(Nikon AF NIKKOR 28-80 mm + Tamron AF 70-300 mm)

Fungerar de med autofokus? Om inte, kan man använda dem ändå och fokusera manuellt?

Tack för svar!

Jenny

Annons:
Inkanyezi
6/2/13, 1:08 AM
#1

Om du kan hitta en begagnad D90 eller D7000, så kan det vara ett bättre val som uppgradering av Fujifilm s2 Pro, eftersom du då också får AF med objektiven som du har. Du får dock ingen AF på D3200 eller D5100, och de kamerorna är mer beroende av AF eftersom sökaren inte lämpar sig för manuell fokusering. Den är ganska ljussvag eftersom de billigare kamerorna har speglar i stället för prisma. Det går att ställa manuellt, men det är besvärligt och går inte fort.

Fujifilm s2 Pro är annars fortfarande en ganska vettig kamera, men den har inte så stort dynamiskt omfång som de nyare och brusar mer när man höjer ISO. Det är väl lite pilligt med två olika batteriuppsättningar, men till AA (R6) finns nu den senaste typen NiMH på IKEA fyra stycken för en femtiolapp. de med låg självurladdning. Litiumbatterierna däremot är ju inte billiga.

Jag tror att du skulle bli lite besviken på instegsmodellerna, eftersom de inte är lika bra hanteringsmässigt som entusiastmodellerna. De senare liknar mer kameran som du har. D7000 skulle vara en bra uppgradering; senare modeller har lite högre dynamiskt omfång och mer pixlar, men det senare kan man ta med ro. Du har säkert redan märkt att sex megapixel räcker långt.

Jag skulle i ditt läge inte välja någon av instegsmodellerna, utan i första hand försöka få tag på en begagnad eller ny D7000, möjligen bara huset.

Jandy
6/2/13, 12:31 PM
#2

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar!

Jag har funderat i de banorna du säger men varit lite rädd för begagnat, fick ett erbjudande på en begagnad d200 (1500:-) men tvekar eftersom det inte finns några garantier, jag vet inte hur många bilder den tagit o.s.v.

Men du fick mig absolut att börja fundera…det är ju ingen brådska då jag har en kamera…det är ju huvudsaken :D. Den kan gott jobba lite till så att jag inte gör nått överilat i mitt kamera köp. Som sagt, det är surt sparade slantar så man vill ju inte ångra sig…

Jenny

Inkanyezi
6/2/13, 1:08 PM
#3

Entusiastmodellerna är precis som din Fuji lite mer robusta än instegs, mer gjorda för att jobba mycket med. Dessutom saknar instegskamerorna det lilla fönstret uppepå till höger där man ser alla inställningar. I stället har de programratten där.

D200 är väl inte mycket annorlunda mot den du har, så jag skulle knappast se det som uppgradering, även om det är en slitvarg som kan hålla länge. Den har fortfarande samma sensorteknik, medan de nyare har CMOS. Efter D7000 har det ju kommit en modell som har dubbelt så hög Upplösning som din kamera, 24 megapixel. (Jo, 24 är dubbelt så mycket linjärt som sex när siffran för pixlar handlar om en yta, medan Upplösning brukar räknas linjärt.) Skillnaden mellan sex och tio megapixel är närmast försumbar. Megapixlarna är inget att fundera över egentligen, mer andra saker, som hur kameran är att jobba med.

Entusiastmodellerna klarar att autofokusera med objektiven du har, vilket måste ses som en stor fördel. Inga moderna DSLR-kameror är särskilt bra för att fokusera manuellt, även om det går bättre när man har direktvisning på skärmen med luppfunktion. Medan man har ögat till sökaren är det egentligen den lilla lysdioden som bekräftar att man har fått skärpa som är det bästa hjälpmedlet.

Med tanke på att det har kommit en efterföljare till D7000 borde det gå att få tag på ett D7000 kamerahus till hyggligt pris, eventuellt med kitobjektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7000

Och det blir faktiskt väldigt fina bilder med S2 Pro om man hanterar den väl.

Upp till toppen
Annons: