Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1809 ggr
Inkanyezi
2013-05-29 12:11

Myten om automatisk vitbalans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Myten om automatisk Vitbalans, AWB

Att kunna ställa in Vitbalans är en nyhet jämfört med tiden då vi använde film. Då fanns det två sorters film, dagsljus och konstljus, som var avstämda för respektive ljuskälla. Om man behövde anpassa filmen till något annat ljus, var man tvungen att sätta filter framför antingen objektivet eller ljuskällan.

Nu är det enklare. Vi kan lätt mäta upp ljuskällans parametrar med kameran och ställa in dess färgkänslighet så att den återger färger nästan naturligt. Tekniken för att mäta en egen Vitbalans är ganska enkel. Man mäter antingen mot ljuskällan genom något diffuserande material, eller så mäter man mot ett neutralgrått eller vitt referensobjekt som man belyser med samma ljus som man ska ta bilderna med. Hur man sedan hanterar mätningen är lite olika i olika kameror och beror också på om man spar RAW eller om man vill låta kameran omvandla till Jpeg.

Det är ljuskällan som ska mätas, inte motivet

För att färgerna ska återges rätt ska processen anpassas till belysningens karaktär. Därför mäter man alltid vitbalansen mot ljuskällan. Vid dagsljus eller vanligt glödlampsljus finns inställningar som är förvalda, och som stämmer med den karaktären på ljus. När förhållandena blir lite mer knepiga kan man, genom att ta en bild där vitreferensen finns med, lätt justera vitbalansen i efterhand om man spar sina bilder som RAW. Om man däremot vill låta kameran göra Jpeg för att få bilderna färdiga direkt ur kameran, måste man ställa in kamerans omvandlare till ljuset.

Alla mer avancerade kameror har en sådan inställning, och i de flesta är den väldigt enkel att göra i ett moment, där man riktar kameran mot en vitreferens och trycker någon särskild kombination av knappar. I systemkameror från Canon är regndansen en aning mer komplicerad, eftersom man först måste ta en bild av sin vitreferens, för att sedan välja den bilden för inställning av Vitbalans. Canons metod är den bästa när man vill vitbalansera för blixt, vilket inte går med den enklare metoden.

Hur fungerar AWB?

Det finns ett väldigt enkelt svar på den frågan: Inte alls!

Och den naturliga följdfrågan är så klart ”Varför?”

Svaret finns här ovanför. Det är ljuset som ska mätas, inte motivet. Kameran har en enda väg att ta in ljus, och det är genom objektivet. Objektivet riktar vi mot motivet när vi fotograferar. Objektivet ser inte ljuskällan som belyser motivet. Ofta har vi till och med ett motljusskydd på för att hindra att något av ljuskällans ljus direkt ska nå sensorn.

En del motiv är övervägande gröna, medan andra kan ha andra dominerande färger. Hur ska kameran kunna veta vilken färg vi vill att motivet ska ha? Precis som kamerans ljusmätning kan luras av ett genomgående ljust eller mörkt motiv, kan dess vitbalansautomatik kanske luras av att motivet har en viss färgkaraktär? Om kameran ställs in så att det som är framför i snitt ger neutral färgåtergivning, så kommer motiv med dominerande färger att förvrängas kraftigt. Det går inte att med ledning av motivet avgöra vilken färg belysningen har.

Ett exempel kan vara att ta en bild av forsythia som blommar. Blommorna är gula, intensivt gula, och om vitbalansen ställs in så att det gula återges neutralt, kommer blommorna att bli grå på bilden. Allt annat blir blått. Kameran kan inte avgöra vad blommorna ska ha för färg, så teknikerna har förenklat det hela i många kameror, till att låta kameran välja mellan två olika inställningar av Vitbalans, dagsljus eller glödlampsljus. I en del kameror, framför allt äldre kompaktkameror, ställer kameran däremot glatt in vitbalansen för att återge motivet relativt neutralt, vilket leder till att motiv med dominerande grönt får en dragning mot magenta, vilket man kan se på grusgångar i parker i många bilder tagna med såna kameror.

Det finns mer komplicerade metoder att gissa vilken Vitbalans en bild ska ha, och ju mer komplex algoritm teknikerna har matat in i kamerans firmware, desto fler möjligheter har den att ställa vitbalansen helt åt skogen. Ibland gör den också det.

I mitt kök är väggen gul, och jag har satt upp min vitreferens på väggen och fotograferat den med automatisk Vitbalans, och resultatet blev som på bilden som inleder den här artikeln.

Annons:
Inkanyezi
2013-05-29 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och så flyttar jag mig till sovrummet, där tapeten är blå, och då blir det så här:

Inkanyezi
2013-05-29 12:15
#2

Det är helt uppenbart att kompaktkameran har förmågan att ställa Vitbalans efter motivet, och när bakgrunden har en dominerande färg, kan vitbalansen förskjutas mot komplementärfärgen. Resultatet är att AWB inte fungerar, utan att det kan ställa vitbalansen helt bortitok, betydligt sämre än om man väljer ett av de förinställda värdena.

Båda de här bilderna är tagna med ljus som kommer in från fönstret vid mulet väder, och fönstren är riktade åt samma håll. Inställning på solljus ger korrekt Vitbalans på båda ställena.

JazzBass
2013-05-29 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En mycket viktig sak du tar upp. Utöver balansen mellan varmt och kallt så påverkas även balansen mellan grönt och magenta av den automatiska vitbalansen. Åtminstone de tre Nikonkameror jag har haft har då jag fotat skogsmotiv fått en kraftig magentaton på det som inte är grönt, så t.ex. trädstammar blivit magentalila på bilderna snarare än bruna.

I det läget blir det inte heller bättre av att träden och miljön som helhet ofta är mörkare än mellangrått, vilket kamerans ljusmätare förstås inte kan veta, lika lite som den vet vilka färger vi vill att motivet ska ha. Därför måste man i de lägena kompensera exponeringen mot minus. Det gör också färgen på stammarna något bättre enligt min erfarenhet, men man måste också tilta färgtonen mot grönt för att det ska bli rätt. Samtidigt måste man vara försiktig så man inte tar i för hårt, då man då kan uppleva ett grönstick på hela bilden. Det är en ganska "delikat" balansgång man måste gå på, om man då inte använder en bra vitbalansreferens.

Bifogar en bild där jag tycker jag fick fram rätt bra färger på skogen, men från början var de inte alls rätt. Tyvärr är det en dubbelexponering gjord i kameran, men färgerna ser man i alla fall rätt bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-05-29 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tog så klart bilder med den fasta solskensinställningen också, och då blev det så här i köket. Det är ganska ljus färg på väggen, så bilden är underexponerad eftersom kameran står på Auto utan någon kompensation, vilket också gäller de tidigare bilderna. Jag har inte bearbetat bilden efteråt på annat sätt än att den är minskad i storlek och lite slutskärpt.

Inkanyezi
2013-05-29 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och i sovrummet blev det så här med solljusinställningen:

Upp till toppen
Annons: