Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3334 ggr
juliafinnang
5/29/13, 10:02 AM

Längre objektiv till Nikon d3100

Jag har en Nikon D3100 och jag vill ha ett längre objektiv. Någon som vet vart det finns billiga objektiv?!? 😃😃😃

Mod. edit: Ändrade titeln, bara "Nikon d3100" säger inte så mycket om vad du frågar efter. /JazzBass

Annons:
JazzBass
5/29/13, 12:00 PM
#1

Du säger inte vilket objektiv du har nu, men jag antar att det är ett 18-55mm f/4,5-5,6.

Sök bland begagnade objektiv, t.ex. på fotosidans forum. De har en köp/säljspalt som rullar på rätt ordentligt. Begagnat är ofta riktigt bra och objektiven håller avsevärt längre än kamerorna gör i dagens läge. Man ska dock ha klart för sig att lågt pris ofta betyder att man får göra avkall på något; autofokus, skärpa, zoom osv. Själv skulle jag rekommendera ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 till dig, helst versionen med VR (stabilisator), men versionen utan VR kan man hitta billigare. Jag köpte ett sånt (utan VR) en gång för drygt 80 euro, och det var ett mycket bra objektiv.

Sigma och Tamron tillverkar billiga versioner av 70-300/4-5,6 objektiv som är ganska hyfsade, men över 200mm är maxskärpan de kan leverera inte alls bra. Under det är de helt OK, dock inte lika bra som Nikons egna telezoomar i den förmånligare prisklassen. De billiga versionerna saknar också stabilisator (heter OS hos Sigma, VC hos Tamron. Bara Nikon kallar stabilisatorn för VR). Stabilisator är jättebra att ha på teleobjektiv, då dessa är svårare att hålla tillräckligt stadigt. Med stabilisator klarar man upp till ungefär 16 gånger längre slutartider utan att få skakoskärpa, vilket gör att de blir mycket mer användbara i sämre ljus, och man kan använda lägre iso som ger mindre brus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
5/29/13, 12:14 PM
#2

Kan lägga till att du antagligen kommer vilja ha autofokus. Om du riktar in dig på Nikons egna objektiv, vilket jag varmt rekommenderar, ska du välja objektiv som heter "AF-S", vilket betyder att det finns en autofokusmotor inne i objektivet. De som bara heter "AF" eller "AF-D" grundar sig på en äldre autofokusmetod där autofokusmotorn sitter i kamerahuset vid bajonettfästet, och en "skruvmejsel" från motorn driver en liten axel baktill på objektivet som skruvar på fokusringen. Alla Nikons lite mer avancerade kameror har kvar en sån motor eftersom det fortfarande finns massor av AF-objektiv i omlopp och till salu. Men för att spara pengar och vikt har den tagits bort i alla instegsmodeller som kommit de senaste 5 åren ungefär. Därför får du inte autofokus med AF-objektiv, utan du behöver AF-S.

Innan man köper ett begagnat Sigma- eller Tamronobjektiv (eller varför inte Tokina) bör man också säkerställa att objektivet har egen fokusmotor. Det finns gott om objektiv som har det idag, men ju äldre objektiv, desto större är risken att den har fel sorts autofokus eller ingen autofokus alls.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

juliafinnang
5/31/13, 11:08 AM
#3

Bra, men har ni nått bra förslag???

JazzBass
5/31/13, 2:28 PM
#4

Gav ganska tydliga svar på vad jag rekommenderar för objektiv. Först och främst Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 VR. Om du funderar på köpställe så rekommenderar jag att du kollar in t.ex. Fotosidans köp/säljspalt, Tradera, e-bay osv efter begagnade exemplar. Eventuellt också Blocket, men jag är själv inte så förtjust i sajter som saknar feedbacksystem. Vill du köpa ett nytt (oanvänt) objektiv kan du kolla diverse olika sajter som cyberphoto, scandinavian photo, rajala osv… finns ganska många. Kolla även in mediamarkt och elgiganten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
5/31/13, 8:31 PM
#5

#1 Upp till 16x längre slutartider med stabilisator? Hur tänker du då, det känns lite väl mycket tycker jag.

mvh Martin

JazzBass
5/31/13, 9:26 PM
#6

#5 - 16 gånger längre är samma som 4 steg, vilket inte är ovanligt att tillverkarna utlovar idag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
ssofia
5/31/13, 11:43 PM
#7

Du skriver ingenstans om det är ett zoom-objektiv du är ute efter.. så jag tänkte att jag tipsar om Nikon AF-S 85mm f1.8G, jag älskar mitt och använder det jättemycket. Bra pris på dessutom, går även hitta billigare begagnat.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Bagtjesen
6/13/13, 10:09 PM
#8

 Nikkor 70-300 är ett bra val, för åtminstone fåglar hemma i trädgården, och lite annat när man befinner sig på avstånd men ändå vill ha bara ett utsnitt av omgivningen. Jag funderar på att sälja mitt för att jag mest fotograferar på längre avstånd och behöver ett 500mm! I mitt fall funderar jag på ett Sigma 150-500 för runt 7000:-, Nikkor 70-300 ligger på 2-3000 om begagnade men fina och inte så gamla.


HellviHumle
6/13/13, 10:43 PM
#9

Jag har nyligen köpt just ett Sigma 150-500 mm med "IS", till min Canon. Kan säga att jag blev positivt överraskad. 

HH

Upp till toppen
Annons: